Bloger tportala biciklirao je Balatonom. Mađarsko more postaje nova bike i turistička meka - samo u cikloturističku infrastrukturu iz fondova EU-a ulaže se tri milijuna eura, a tri milijarde eura u ostale sadržaje. Turisti žele obići i doživjeti Balaton na dva kotača. I to svi, od običnih rekreativaca do obitelji s djecom
Slikoviti krajolici Balatona okruženi drevnim utvrdama privlače turiste iz cijelog svijeta. Tako Mađarska želi na svoje more privući što više posjetitelja. Balaton želi postati nova Budimpešta u turističkom smislu. Uredit će se nove plaže, a već sada na 10 kilometara obale jezera imaju više igrališta za golf nego cijela Hrvatska. Indirektno će profitirati i cikloturizam, možda i najviše, jer će se dobiti ono što je potrebno.
To su mali hoteli i restorani s bogatom ponudom, u kojima se u kombinaciji jezera, termalnih voda i malih bazena osjećate kao na moru. Dio dana pedalirate i sami kreirate rute. Obala jezera duga je 200 kilometara, opasana je i željezničkom prugom, a svi vlakovi prevoze bicikle. U jednom smjeru vozite bicikl, a do svog smještaja navečer se vratite vlakom. Ili brodovima koji na puno mjesta povezuju obale Balatona. Već sada je velik dio bike staza odvojen od ostalog prometa ili ide manjim, lokalnim prometnicama, a u planu je izgradnja i staze oko cijelog jezera.
Što obići i gdje se voziti te kako doći iz Hrvatske
Autocestom iz Zagreba do Goričana, pa dalje kroz Mađarsku do drugog čvorišta, na kojem se skreće za Keszthely. To je prvi grad uz južni dio jezera. Ako ne želite platiti mađarsku vinjetu ili dolazite iz pravca Čakovca i Varaždina, možete preko Murskog Središća i Lendave u Sloveniji prema mjestu Lenti u Mađarskoj. Vožnja do Balatona bit će također ugodna kroz mnoga mala naselja i beskrajno zelenožuta polja. Savjet je svakako povesti svoje bicikle. Rent a bike još nije dovoljno razvijen ili bicikli nisu očekivane kvalitete. Kako more biciklista pedalira Balatonom, očito se voze na svojima. Iskreno, iznenadio me toliki njihov broj. Čuo sam da se na Balatonu ekspresno razvija cikloturizam, no nisam očekivao takav bum. Još u rano proljeće. Napravljeno je ono za čime mi u Hrvatskoj zaostajemo, posebno na kontinentu. Prateći sadržaji na ruti su vrlo važni. A njih je obilje.
Vozite se na biciklu i stalno se nešto događa. Čak možete zastati i igrati golf gratis. Zatim se penjati na uređene utvrde s posebnim programom iz srednjovjekovnog doba. Tu su i terme i mala jezera s toplom vodom. Čak i vulkani, nastali prije tri tisuće godina. Naplaćuju se ulaznice za dosta toga. Zato je prijevoz bicikla brodom i vlakom manji za trećinu cijene od obične karte za putnika.
Cijene osjetno niže
Ugostitelji plaćaju PDV samo pet posto, tako da su usluge hrane i piće osjetno jeftinije. Ni blizu kao na našem moru. Forinte je bolje kupiti u Hrvatskoj jer je bolji tečaj. Cijena noćenja u malom hotelu i dvokrevetnom apartmanu s doručkom je oko 50 eura. Svi su već navikli na bicikliste, tako da su spremišta za bicikle i ostale bike usluge dio standarda. Treba svakako obići Badacsony i stari grad Tihany. S obitelji sam boravio u gradu Keszthelyju, u hotelu Muschel, tik do jezera, a na poziv Zalske županije i Petera Czikina koji puno radi na promociji ondašnjeg turizma. Peter je proputovao cijeli svijet i radio za mnoge kompanije, a puno radi i u Hrvatskoj. Ima mađarsko porijeklo i htio bi da više ljudi iz naše regije dolazi na Balaton, posebno iz Hrvatske i Slovenije. Pa Balaton je na dva sata vožnje od Zagreba... 'Bliži vam je Balaton nego Jadran', u šali komentira.
Potencijala je puno jer Balaton djeluje kao zaokružena cjelina koja se snažno razvija. U Zalaszbaru je otvoren veliki dječji zabavni park, a grade se i druge razne atrakcije, poput razglednih tornjeva, te se unapređuje bed&brekfast turizam. Koncept sunca i mora na Balatonu će jednostavno preskočiti. Iako će se baš u plaže uložiti puno, one će služiti za aktivni turizam. Posebna snaga koja privlači i bicikliste prekrasni su barokni dvorci i muzeji. Ima ih obilje. Primjerice, u palaču Keszthely možete slobodno doći biciklom. I voziti se, ako baš želite, parkovima i bijelim stazama po kojima su nekada išle kočije. Nitko zbog toga neće skočiti na vas. Zavalite se sa svojim ljubimcem na dva kotača i zamišljajte si kako se ondje živjelo prije sto ili dvjesto godina. Budite grof ili grofica na biciklu. Zavirite u palaču, a ni za jednom forintom plaćenom za ulaznicu nećete žaliti. Pokraj palače ili u gradu možete uživati u slatkim delicijama. Posebno nas je osvojila krema od kestena, kojih je obilje uz Balaton. Inače, posebni specijaliteti su pečena patka i crveno zelje te hamburger od gušćih jetrica, ako netko voli, ja ne. Ragu juha se servira u štruci kruha, što je atraktivno i vrlo ukusno.
Bike rute su vrlo lagane jer je doista sve ravno. Tu i tamo penjati se mora do nekog dobrog restorana među vinogradima. Hrana je super, a pogled na Balaton uvijek vrijedi doživjeti. Rute od pedesetak kilometara može odvesti svatko, pa i obitelji s djecom. Sve su vrlo dobro označene, uređene i asfaltirane. Ima puno odmorišta, a u većim mjestima bezbroj uslužnih objekata. Balaton je prvo mjesto izvan Hrvatske na koje sam poželio ponovno doći. Kažu da je ljeti, kao na našem moru, puno zabave i svega pomalo. A opet vjerojatno drugačije, posebno jeftinije. Golf me zainteresirao. Dobro, Zala Spring Golf Resort zaista osvaja izgledom. Možda i zbog nekoliko odličnih početničkih udaraca. Ili finog opuštanja, laganih zamaha i malo uživanja u prizorima kao iz američkih filmova. Zaista ima nešto u tome - igraš, razgovaraš o biznisu i aktivan si. Mislim da sam već ovog ljeta na Balatonu na moru.