Mnogi od nas u nekom trenutku života prepustili su se specifičnoj vrsti fantazije o osveti bivšem partneru. U svijetu pop zvijezdi ona je posljednjih tjedana poprimila sasvim novu dimenziju, na sveopće oduševljenje javnosti i njihove milijunske vojske obožavatelja
I u najluđim fantazijama o osveti bivšem partneru malo je vjerojatno da ste dosegnuli visine Lane Del Rey. Medijske stupce krajem prošle godine američka je kantautorica punila potezom koji je uključivao postavljanje jedinog jumbo plakata u gradu bivšeg partnera, a kojim je reklamirala izlazak novog, devetog studijskog albuma.
‘Postoji samo jedan plakat i nalazi se u Tulsi’, otkrila je tada na svom privatnom profilu na Instagramu. Njezin osvetnički pohod uključivao je i objavu najavnog singla s albuma 7. prosinca, baš na rođendan bivšeg partnera.
Marketinški trik ili pravi osvetnički čin? Ova dilema ostala je u sjeni sveopćeg oduševljenja Laninih obožavatelja i javnosti njezinim potezom.
Pjesme nastale iz osvete bivšem partneru, s druge strane, imaju dugu i bogatu povijest u popularnoj kulturi. Od kultne ‘I Will Survive’ Glorije Gaynor do novije ‘Thank U, Next’ Ariane Grande, predstavljaju cijenjenu tradiciju koja proizlazi iz šireg žanra ‘glazbe za prekid’.
No jumbo plakat postavljen u Tulsi pokrenuo je, kako ističu brojni, novu eru vrlo javne pop osvete. One koja pleše s bejzbolskom palicom kao Beyonce u spotu za ‘Lemonade’, potiho prijeti pjevajući ‘You Oughta Know’ Alanis Morissette i podiže crveni šal poput pobjedničke zastave kao Taylor Swift u ‘All Too Well’.
Dovoljan je za potvrdu toga potez Miley Cyrus, pop zvijezde koja je započela novu godinu izbacivanjem singla ‘Flowers’ - istinske ode samoljublju - na rođendan bivšeg supruga Liama Hemswortha. Nagađanja o suptilnim porukama Hemsworthu koje sadrži ovaj singl i pripadajući mu videospot postala su viralna, poput glasine da je spot snimljen u kući u kojoj ju je prevario s 14 žena.
I kolumbijska pop diva Shakira bacila je u pjesmi 'BZRP Music Session #53' rukavicu u lice bivšem suprugu, španjolskom nogometašu Gerardu Piquéu, a koji ju je navodno dugo varao s 23-godišnjakinjom u njihovoj desetljeće dugoj vezi. Stihovima poput 'Zamijenio si Ferrari za Twingo, Rolex za Casio', ova skladba sa slikovitim videospotom prikupila je više od 63 milijuna pregleda na YouTubeu u 24 sata, što ju je učinilo najgledanijom novom latino pjesmom u povijesti platforme, prije nego što je dosegla sam vrh Spotifyeve globalne ljestvice.
Na stranu činjenična točnost ili netočnost, brojnima pričinjava veliko zadovoljstvo takvo javno iskazivanje svojevrsnog neprijateljstva s bivšim partnerima. Djelomično je to zbog dugotrajne privlačnosti 'glazbe za prekid'. Kao snažan glazbeni melem, pjesme o prekidu ne samo da nude osjećaj solidarnosti, potvrde i 'viđenosti', već pozitivno utječu na mozak, dopuštajući bolje procesuiranje složenih osjećaja nakon prekida.
'Elementi pjesme - poput harmonijskih progresija ili klimaksa - u stanju su koreografirati emocije. Više nego da samo razmišljamo o prekidu, glazba daje strukturu u kojoj možemo doživjeti emocije, pa čak i osjetiti fizičko oslobađanje. 'Neurološke studije pokazuju da motorički dijelovi mozga svijetle kada slušamo glazbu, čak i ako se zapravo ne krećemo', za modnu bibliju Vogue objasnila je profesorica glazbene psihologije Nicola Dibben.
A ako ne prolazite kroz prekid, taj paradoksalni užitak svejedno možete osjetiti - možda zato što postoji nešto nostalgično i utješno u spoznaji da smo preživjeli traumu iz prošlosti. Prisjetimo se samo uspjeha albuma 'Sour' Olivije Rodrigo iz 2021., koji je napisala kao 17-godišnja Disneyjeva zvijezda za TikTok generaciju, ali je natjerao milenijalce da ponovno prožive tu tinejdžersku tjeskobu, bezvoljnu čežnju i slobodu koja dolazi nakon polaganja vozačkog ispita.
No pjesme o osveti bivšem partneru idu dalje od toga, posebno kada su isporučene na način koji kao da opravdava osobu za koju smatramo da je oštećena strana. Postaju moćnije izvođenjem odgovora o kojima smo svi maštali u jeku prekida, preuzimajući vlastiti folklorni život zahvaljujući internetskim špekulacijama. Ali one također daju glas kolektivnom bijesu. Na način sličan ideji o 'terapiji vrištanjem', koja je postala popularna prošle godine, pjesme za prekid u režiji pop zvijezda današnjice pružaju odušak bijesu za koji društvo tako često govori ženama da ga potisnu.