Komunikacijski stručnjaci danas imaju pune ruke posla. Nakon sinoćnjeg sučeljavanja predsjedničkih kandidata na HTV-u podaci Google Trendsa pokazali su da je najviše pažnje izazvao nastup kandidata Darija Juričana, političkog trola koji ismijava političku zbilju, kiti se imenom zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića i nudi pristup korupciji 'svima, a ne samo njima'
Što se to sinoć dogodilo, treba li vjerovati podacima koje objavljuje Google Trends, u čemu se ti podaci razlikuju od onih koje objavljuju različiti mediji, tiskani, portali ili televizije, i što se to sinoć zapravo dogodilo, pitamo komunikacijske stručnjake Željka Rihu i Krešimira Dominića.
'Dogodilo se to da je Dario Juričan održao lekciju ostalim kandidatima na jučerašnjoj debati o tome kako se držati ključnih poruka', kaže komunikacijski stručnjak Željko Riha. 'Za razliku od ostalih protukandidata, posebice Miroslava Škore koji je djelovao pogubljeno, Juričan se konstantno držao svog cilja kampanje - a to je sarkastični pogled na korupciju u ovoj državi. Njegov sarkazam i ironija uspjeli su kod nekih protukandidata izazvati i simpatije i nervozu u isto vrijeme.'
Ključno je razumjeti izvor informacija
Juričan je, dakle, novi šampion Google Trendsa. Koliko su vjerodostojni podaci koje objavljuje Google? Jesu li, i zašto, njihovi podaci vjerodostojniji od anketa po raznim medijima? O čemu je tu zapravo riječ?
'Ključno je pogledati i razumjeti tko je izvor informacija', objašnjava Krešimir Dominić, direktor planiranja i razvoja u Komunikacijskom laboratoriju i iskusni stručnjak u organizaciji događaja, odnosima s javnošću i komunikaciji na društvenim mrežama. 'Svaki portal ima svog omiljenog kandidata kojeg podržavaju njegovi čitatelji. To je prva zamka. No kad govorimo o Google Trendsu, to je ozbiljan izvor informacija kojem možemo vjerovati.'
Google Trends predvidio rezultat prošlih izbora
'Google Trends je besplatan alat koji se ne temelji na znanstvenom istraživanju, ali može biti vrlo prediktivan', slaže se i Želko Riha. 'U marketingu ga koristimo, kako mu samo ime kaže, za trendove na raznim tržištima, usporedbe brendova, proizvoda i usluga s konkurencijom. Da on može biti točan, pokazao je uoči prošlih izbora 2014., kad je uporno pokazivao veću popularnost Kolinde Grabar-Kitarović u odnosu na Ivu Josipovića. Danas svi znamo rezultat tih izbora. Iako je pobjeda bila tijesna, Grabar-Kitarović dobila je te izbore.'
Podaci za jučerašnju debatu pokazuju kako je Dario Juričan po popularnosti na internetu dominirao nad ostalim kandidatima. Mnogi građani bili su upoznati s njim, većinom kroz digitalne medije, no njegov izvrstan nastup na debati proširio je taj doseg na gledatelje televizije. Oni su ga slušali, zainteresirali se i krenuli se informirati o njemu na Googleu. Drugi kandidati, posebice tri najjača, već su poznati i prisutni u svim medijima, dok je Juričan jučer zasjao na televiziji i proširio svoj doseg, objašnjava Riha.
'To je zbilja fascinantno. On komunicira o onom što je očito važno većini hrvatskih građana i govori ono što puno ljudi misli', slaže se Dominić. 'Iskreno, očekivao sam ravnomjerniju raspodjelu između kandidata ljevice i desnice.'
Može li se ponoviti 'ukrajinski sindrom'?
I što sad; mogu li se iz toga izvući neki politički zaključci, može li se u Hrvatskoj ponoviti 'ukrajinski sindrom'?'
Prema mnogim analizama i trenutnoj političkoj slici u Hrvatskoj, još smo daleko od toga da ovakav autsajder s antikampanjom osvoji izbore i pobijedi. Daleko smo još od 'ukrajinskog sindroma', no ovo su prvi izbori da imamo kandidata koji je vrlo sarkastičnim porukama uspio doći do ovakvog statusa', uvjeren je Riha te smatra da razne ankete na različitim portalima nisu znanstveno provođene.
'One često mogu biti manipulirane, no čak i kada su manipulirane, mogu biti indikator pulsa biračkog tijela. Svaki portal ima svoje čitatelje, tako da svaka anketa predstavlja svoj informacijski balon. Na liberalnom portalu ankete će ukazivati na liberalnog pobjednika, a na konzervativnom portalu ankete će ukazivati na konzervativnog pobjednika', objašnjava Riha.
'Građani moraju biti svjesni toga da se izbori dobivaju u nedjelju, na terenu, izlaskom na izbore. U Hrvatskoj samo jake političke stranke mogu motivirati svoje članstvo na izlazak na izbore. Oni koji nisu dio toga, i ne izađu na izbore, njihov glas se ne čuje', zaključuje stručnjak.