Uredba o uvođenju infrastrukture za alternativna goriva (AFIR) službeno je prihvaćena kao zakon Europske unije. To znači da se već od proljeća iduće godine mogu očekivati značajna povećanja broja punionica električnih vozila diljem Europe, a tako i Hrvatske. Na ovoj regulativi radilo se još od 2021. Na njenoj izradi sudjelovala je i hrvatska udruge za elektromobilnost Strujni krug
Regulativa AFIR postavlja nacionalno obvezujuće ciljeve kojima se propisuje koliko koja članica Europske unije mora postaviti punionica električne energije i ostalih alternativnih goriva za laka i teška vozila. Dio ciljeva se postavlja prema broju električnih i hibridnih automobila s mogućnošću punjenja električnom energijom (plug-in hibridi), a dio obvezuje članice da postavljaju punionice na strateškim koridorima.
Prvi dio regulative AFIR obvezuje članice da postave punionice u ekvivalentu snage 1,3 kW za svako registrirano potpuno električno vozilo te 0,8 kW snage za svaki plug-in hibrid. Krajem svake godine, počevši od sljedeće, taj uvjet mora biti ispunjen prema rastu broja registriranih električnih i plug-in hibridnih vozila.
'Hrvatska je sredinom ove godine brojala oko 5 850 registriranih električnih i oko tri tisuće plug-in hibridnih vozila pa bi, prema trenutnoj situaciji, morala postaviti punjače ukupne snage 10 005 kW. To je ekvivalent 200 brzih punionica snage 50 kW ili 100 ultra-brzih punionica snage 100 kW', objasnio je Hrvoje Prpić, predsjednik nacionalne udruge za e-mobilnost Strujni krug.
S obzirom na to da broj registriranih električnih vozila značajnom brzinom raste, zahvaljujući ovoj regulativi može se očekivati da će sukladno tome rasti i broj punionica. Tek nakon što članica postigne udjel električnih vozila od 15 posto u ukupnoj floti registriranih vozila, može se zatražiti ublažavanje ove mjere. Sukladno tome, Hrvatska bi to mogla tražiti tek kad će imati registrirano više od 270 tisuća električnih vozila.
Regulativa AFIR je postavila i obvezujuće ciljeve za postavljanje punionica na koridoru TEN-T – jedinstvenoj europskoj mreži prometnica koja povezuje sve glavne prometne točke u Europi – te postavljanje punionica na prometnicama koje su povezane s tim koridorom. Time se želi osigurati puna pokrivenost punionicama duž glavne mreže Europske unije i omogućiti jednostavno putovanje električnim vozilima diljem EU-a.
Za laka električna vozila (osobna vozila i laka dostavna vozila) postavljeni su ciljevi prema kojima je, do kraja 2025., na svakih 60 kilometara koridora TEN-T potrebno postaviti stajališta s minimalnom dostupnom snagom od 400 kW. Navedena dostupna snaga može se po želji rasporediti na veći broj punionica. No, uvjet je da barem jedna punionica pruža snagu 150 kW.
Do kraja 2027. godine očekuje se od članica da se minimalna dostupna snaga na stajalištu poveća na 600 kW te da na svakom od tih stajališta barem dvije punionice pružaju snagu od 150 kW.
'Punionicom snage 150 kW prosječno električno vozilo može se napuniti već za 15-20 minuta, a s obzirom na to da se vozači električnih vozila inače nadopunjavaju samo koliko im je potrebno do odredišta, možemo očekivati da će se već svakih 5-10 minuta izmjenjivati vozila na ovakvim punionicama', dodaje Prpić, prenosi Energetika-net.com.
Električni kamioni i autobusi
TEN-T u Hrvatskoj obuhvaća autoceste na relacijama Ljubljana - Zagreb i Varaždin - Rijeka. Dio AFIR-a koji je iznimno bitan Hrvatskoj obuhvaća i dio prometnica koje su povezane tim koridorom, tj. ostatak hrvatskih autocesta i državnih cesta.
Cilj AFIR-a je da se do kraja 2027. punionicama za laka električna vozila opremi barem 50 posto prometnica koje se povezuju s koridorom TEN-T, a do kraja desetljeća sve prometnice. Za spomenute prometnice se zemlje EU-a obvezuju da na svakih 60 kilometara imaju stajalište u oba smjera s ukupnom snagom od 300 kW te barem jednu punionicu snage 150 kW. Također, plan je da se do kraja 2035. spomenuta ukupna snaga podigne na 600 kW te da od toga barem dvije punionice imaju dostupnu snagu od 150 kW.
Dodatno, AFIR zahtijeva da se za teška električna vozila (kamioni i autobusi) do kraja 2025. barem 15 posto TEN-T-a pokrije stajalištima s najmanje 1 400 kW raspoređenih na veći broj punjača te da barem jedan od tih punjača pruža snagu od 350 kW. Do kraja 2027. se zahtijeva da je već 50 posto TEN-T-a opskrbljeno stajalištima s po najmanje ukupne snage od 2 800 kW i barem dva punjača snage 350 kW.
Jednostavnije plaćanje
Kao što postoje posebni zahtjevi za teška električna vozila na TEN-T-u, regulativa AFIR zahtijeva da se za njih osigura infrastruktura punionica i na prometnicama koje su povezane s tim koridorom. Cilj AFIR-a je da se do kraja 2027. godine punionicama za teška električna vozila opremi barem 50 posto takvih prometnica koje se povezuju s tim koridorom, a do kraja 2030. sve takve prometnice.
Minimalni zahtjevi za teška električna vozila do kraja 2027. su stajališta u oba smjera koja bi imala najmanju dostupnu snagu od 1 400 kW te barem jednu punionicu snage 350 kW. Do kraja desetljeća pak takva bi stajališta trebala biti na svakih 100 kilometara s najmanjom ukupnom snagom od 1 500 kW.
'Plaćanje punjenja električnih vozila također bi trebalo postati puno jednostavnije. Sve punionice električnih vozila, snage veće od 50 kW, koje će biti postavljene nakon travnja sljedeće godine morat će biti opremljene čitačima kartica za plaćanje ili imati uređaj za mogućnost beskontaktnog plaćanja karticom pa tako neće biti potrebe za brojnim aplikacijama', navodi Prpić.
Dosadašnje punionice takvih snaga također će morati biti opremljene takvim uređajima za jednostavnije plaćanje bankovnim karticama. Europska komisija je operatorima odlučila pružiti dvije godine da dodatno opreme dosadašnju infrastrukturu. S druge strane, za punionice manje snage od 50 kW, punjenje će se i dalje moći pokretati korištenjem mobilnih aplikacija ili jednostavnih QR kodova na punionicama.