Alati umjetne inteligencije (AI) sve više zastupljeni među hrvatskim kompanijama, pokazali su podaci tvrtke BE-terna, jedne od vodećih hrvatskih kompanija za poslovne softvere i digitalizaciju poslovnih procesa te jednog od najvećih Microsoftovih partnera u regiji. Pozitivan trend ukazuje da je u posljednje dvije godine više od polovice srednje velikih tvrtki s kojima je BE-terna surađivala povećala svoja ulaganja u pametne poslovne alate
Zabilježen je i porast vrijednosti projekata za razvoj i implementaciju tehnologija umjetne inteligencije te je u razdoblju od 2019. do 2023. godine prosječan godišnji rast broja takvih projekata premašio 60 posto.
Prvi korak digitalizacije kod kompanija koje su implementirale sustave ERP i CRM tradicionalno povezivanje poslovnih sustava i procesa te povećanje produktivnosti kroz digitalizaciju svih poslovnih procesa. Više od 50 posto tih tvrtki potom se odlučuje u drugom koraku digitalizirati analizu podataka i uložiti u razvoj preciznih poslovnih rješenja (koji u pravilu uključuju prediktivnu analitiku i napredne AI algoritme) te naprednu automatizaciju ponavljajućih radnji.
Direktor tvrtke BE-terna Krešimir Mlinarić rekao je da u Hrvatskoj AI uglavnom koriste srednje velika i velika poduzeća, gdje se ubrzala potreba za digitalizacijom.
'BE-terna omogućava hrvatskim kompanijama koje se odluče na taj korak da taj proces bude učinkovit i jednostavan, uz podršku najnovije tehnologije. Tako je primjerice u posljednje četiri godine ostvaren rast broja projekata za razvoj i implementaciju tehnologija umjetne inteligencije za više od 60 posto, a tvrtke kojima smo implementirali napredne alate su smanjile operativne troškove, povećale prihode i unaprijedile korisničko iskustvo', pojasnio je Mlinarić.
Ustvrdio da će AI sigurno mijenjati, odnosno već mijenja poslovanje, svijet u kojem živimo i iskustvo ljudi. Njihovi podatci poklapaju se s onima konzultantske tvrtke Deloitte koja je provela međunarodno istraživanje ‘State of AI in the Enterprise’ 2022. godine na uzorku od 2620 poslovnih lidera, a koje je pokazalo da svjetske tvrtke sve više prepoznaju važnost ulaganja u primjene umjetne inteligencije i da takva ulaganja postaju mainstream, a ne pojedinačni poduhvati pojedinih kompanija.
'Tvrtke nisu konkurentne ako ne ulažu u digitalizaciju'
Tako je čak 94 posto poslovnih lidera izjavilo da je AI presudan za uspjeh njihovih kompanija u sljedećih pet godina, dok je 79 posto njih izjavilo da su već implementirali tri ili više aplikacija u kojima primjenjuju AI. Velik broj klijenata želi, kaže Mlinarić, nadogradnju modernijih rješenja. A oni koji u ne ulažu u digitalizaciju, gube konkurentnu prednost i poziciju na tržištu, ističe.
'Hrvatska je sklona improvizacijama, što se vidi u poslovanju, a puno korisnika i dalje koristi stara rješenja. No potreba za ulaganjem u digitalizaciju i napredne alate će sigurno ubrzati u narednom periodu. Činjenica je kako je tržište nestabilno, svi očekuju ili recesiju ili stagnaciju, pogotovo u eurozoni, sve brine Njemačka na koju je Hrvatska naslonjena, no ovo više nije pitanje izbora', ustvrdio je Mlinarić.
Važni projekti
Predstavili su podrobnije projekte predviđanja prodaje i optimizacije naručivanja robe, na kojima rade za trgovca obućom Mass i za Salus, a cilj je automatizirati navedene procese. 'Imali smo i mjerljive rezultate nakon implementacije: smanjeni gubitak prodaje, brži prodajni ciklus, niži trošak transporta, produktivnost korisnika, točnost preporuka 87 posto te automatizaciju procesa od 90 posto', naveo je Milan Listeš iz BE-terne.
Tvrtka Salus, distributer medicinske opreme, je unaprjeđenjem procesa upravljanja zalihama automatizirala do 97 posto zaliha artikala, smanjila ručni unos podataka za više od 50 posto te ostvarila uštede na cash-flowu do 65 posto, ovisno o kategoriji artikala.
Za BE-ternu je 2022. bila rekordna po prihodima i profitabilnosti, tvrdi Mlinarić. Naveo je da je tvrtka zabilježila rast od 14 posto u tri kvartala u odnosu na isti period prošle godine, a pohvalili su se i da su po 4. put osvojili Inner Circle nagradu te su među jedan posto najboljih Microsoftovih partnera za poslovna rješenja. 'Nagrada uključuje povratne informacije klijenata i korisnike, što držimo važnim', istaknuo je Mlinarić.
Ove godine BE-terna, koja zapošljava 100 ljudi, planira uprihoditi devet milijuna eura.