U Velikoj Britaniji zainteresirane strane reagirale su na studiju koju je naručila vlada kako bi razmotrila sve efekte pojave automobila koji sami voze
Autonomna vozila glavni su hypeautomobilske industrije. Alternativna goriva su tu, pitanje je samo hoće li osobna vozila koristiti električnu energiju ili vodik ili nešto treće te nitko ne razbija glavu činjenicom da su velike promjene pred nama. Autonomna vozila? To je već druga stvar i mnogo toga nije toliko kristalno jasno.
Pitanje troška
Malo je ljudi koji su spremni samo tako, naviknuti na to da automobilima upravljaju drugi ljudi, prihvatiti činjenicu da su si proizvođači velikoserijskih automobila kao cilj puštanja u prodaju autonomnih automobila zadali 2021. godinu. Razmislite o tome - za samo pet godina moći ćete putovati poslije posla kroz gradsku gužvu guleći jabuku dok vaš automobil sam vozi 'prva-druga'. U reakciji na studiju o pripremi društva na dolazak autonomnih vozila, koju je izdala vlada Velike Britanije, vozači i osiguravajuće kuće reagirali su slično. Naravno, i jedni i drugi se pitaju: tko će platiti štetu ako dođe do nesreće?
Udruženje britanskih osiguravajućih kuća kaže kako bi prema njihovim projekcijama vozači dolaskom autonomnih vozila i dalje trebali imati jednu policu odgovornosti, ali da će na njoj morati biti pokriće za slučaj štete ako se dogodi nesreća dok je automobil sam vozio. Osiguravatelji će tražiti zakonsko pravo na nadoknadu troškova od proizvođača automobila, softvera ili drugih tvrtki (proizvođača senzora/kamera, npr.), za koje se utvrdi odgovornost u slučaju sudara sa samovozećim automobilom.
Stroga pravila ponašanja
Kažu kako je za njihov biznis ključno povjerenje te da naplata niti jedne štete ne smije doći u pitanje ako je ‘krivac’ automobil u autonomnom modu vožnje. Njihova udruga drži da bi uvođenje dodatne police za autonomna vozila bilo skupo te bi uvelo konfuziju i dovelo do rizika da oštećene strane u nesreći ne bi lako došle do svoje odštete. Dodali su kako je nužno uvesti stroga pravila za to što vozač smije, a što ne smije raditi tijekom autonomne vožnje, te da će dijeljenje podataka između osiguravajućih kuća, policije i proizvođača automobila biti obavezno.
Cilj je utvrditi je li neko vozilo u trenutku nezgode bilo pod kontrolom vozača ili je samostalno donosilo odluke. Ako to ne bude slučaj, kažu, premije osiguranja će porasti za sve vozače jer će osiguravatelji morati pokriti dodatne troškove koje će možda izazvati vozači ili proizvođači ili tvrtke koje pišu softver. Vozači također donekle strahuju od opasnosti za svoju imovinu, samo kroz druge naočale. Naime, strah ih je hakera koji su već pronašli način na koji da računalima kradu te pale/gase automobile na daljinu.
Uzbuđeni, ali i zabrinuti vozači
Udruga vozača Iam RoadSmart priopćila je da 74 posto njihovih članova smatra kako je logično da polica kaska pokriva krađu ili sudar autonomnog vozila koje su izazvali hakeri. No samo je njih 23 posto spremno platiti više za to. Iz udruge su dodali kako njihova prethodna istraživanja pokazuju da su vozači mahom uzbuđeni zbog dolaska autonomnih vozila, no kako su zabrinuti zbog pitanja odgovornosti, posebno financijske odnosno nadoknade štete trećoj strani ili na svom automobilu.
Čini se da je pred proizvođačima i zakonodavcima još dug put na kojem će morati javnosti pružiti set pravila i kristalno jasnu sliku o tome što autonomna vozila i vozači u njima smiju i za što su ona sposobna, a što nije dozvoljeno ni čovjeku ni stroju.