Industrija zrakoplova uskoro bi mogla obgrliti autonomno pilotiranje - u slučaju da itko želi letjeti u zrakoplovu bez smirujućeg glasa kapetana koji ih uvjerava da turbulencija kroz koju prolaze nije ništa strašno
Bespilotni zrakoplovi na piste će doći do 2025, ako je vjerovati najnovijem izvješću UBS-a. Švicarska banka uronila je u duboku analizu tehnologije budućnosti i došla do nekoliko zanimljivih te jednog vrlo obeshrabrujućeg zaključka, piše Mashable.
Samovozeći zrakoplovi mogli bi zrakoplovnoj industriji uštedjeti do 35 milijardi dolara godišnje te letove učiniti puno sigurnijima i učinkovitijima. Problem? Svega 17 posto od 8000 ispitanika reklo je da bi se rado provozalo u jednome.
Polovica anketiranih reklo je da ne bi kupili kartu ni da se radi o jeftinijem letu od onoga s pilotima. Zanimljivo je što među ostalime postoji vrlo velika vjerojatnost da će letovi bez pilota koštati oko 11 posto jeftinije. Zabrinutost oko bespilotnih letjelica uglavnom je usko vezna uz dob ispitanika. Educirani tehnološki pismeni pojedinci od 18 do 34 rado bi letjeli novim avionima bez pilota. Njemci i Francuzi uglavnom su nevoljko prilazili samovozećim zrakoplovima, dok su Amerikanci prema ideji bili puno otvoreniji.
Svi se boje strojeva
Da stvar bude još gora za vizionare zrakoplovne 'evolucije', pojedinci koji su bili spremni provozati se bespilotnim avionima bili su manjina u svojim grupama, što znači da zrakoplovna industrija pred sobom ima dosta puno reklamiranja prije nego što tehnologiju predstavi širokim masama.
Mnogi nastoje 'smekšati' stav javnosti prema umjetnoj inteligenciji za kontrolama prijevoznih sredstava poput automobila, brodova i zrakoplova. Projekt kojeg je sponzorirala DARPA sprovodi se na sveučilištu u Oregonu i nastoji javnosti opravdati korisnost i sigurnost ove vrste transporta.
Problem je u tome što postoji stanovita razlika između malog automobila koji vas autonomno vozika ulicama velikoga grada i masivnog aviona punog putnika koji leti na visini od nekoliko tisuća metara. Činjenica je da će se netko morati primiti posla i dokazati javnosti da ne postoji rizik u korištenju letjelica i vozila kojima ne upravlja ljudska ruka.
Kako izgleda budućnost?
Analitičari UBS-a očekuju da će PR javnost upoznati sa komercijalnim samovozećim automobilima oko 2025. zajedno sa autonomnim letjelicama za transport dobara. Oni bi trebali demonstrirati kako sustavi mogu sigurno prevesti teret od točke A do točke B. Sljedeći korak bit će postupno odstranjivanje pilota, prebacivši se iz kokpita s dva pilota na onaj s jednim, pa sve do letjelica kojima piloti uopće ne trebaju.
Zrakoplovna industrija trenutno se suočava sa nestašicom pilota. Traži se oko 600.000 novih kapetana koji će sva radna mjesta ispuniti do 2035. Upravo zbog toga potrebni su samoleteći zrakoplovi. Čim tehnologija dosegne razinu koja će moći odraditi gore navedeni zadatak, proizvođači aviona morat će javnost uvjeriti da je OK ako kompjuter vozi njihov Boeing.