Britanska vlada zabrinuta je zbog potencijalnih izazova nakon uvođenja novog europskog biometrijskog sustava registracije putnika. Strahuju da bi on mogao izazvati značajne zastoje i kaos na graničnim prijelazima
Od 6. listopada svi državljani zemalja izvan EU-a bit će obvezni koristiti biometrijsku tehnologiju otisaka prstiju prema novom europskom sustavu ulaska/izlaska (EES).
Uvođenje ovog sustava smatra se ključnim trenutkom u kojem će britanski građani – za razliku od tvrtki – osjetiti svojevrstan završetak slobodnog kretanja nakon Brexita. Dio problema leži u aplikaciji koju su pripremili EU i Frontex, a koja bi trebala pojednostaviti proces registracije pojedinačnih podataka, ali još nije potpuno spremna.
Cilj aplikacije je omogućiti državljanima zemalja izvan EU-a da registriraju svoje podatke prije početka putovanja, umjesto da to rade na graničnim prijelazima, piše Guardian.
Ovaj sustav mogao bi postati i rani test toga hoće li ponuda nove britanske vlade za suradnički odnos s Europskom komisijom olakšati naslijeđene probleme poput ovih. Rishi Sunak privatno je pritiskao EU da britanskim građanima omogući pun pristup e-vratima tog bloka, no to se činilo politički neizvedivim.
Prednost sustava iz perspektive EU-a jest u tome da će biti praktičan korak protiv ilegalne migracije i olakšat će kontrolu toga premašuju li državljani zemalja izvan EU-a maksimalno dopušteno vrijeme boravka. Također će smanjiti potrebu za pečatiranjem putovnica s datumima ulaska i izlaska.
Sustav se priprema od 2017. i trebao se početi primjenjivati još 2021. godine. Najnovija odgoda, do listopada, donesena je nakon što je Francuska zatražila da se implementacija sustava počne provoditi nakon Olimpijskih igara u Parizu.
Prilikom prve registracije putnici će morati predati otiske prstiju i omogućiti biometrijsko skeniranje lica. Pri sljedećim posjetima unutar tri godine biometrijsko skeniranje lica na automatskim vratima bit će dovoljno. Svaki novi posjet produžuje valjanost registracije za tri godine, sve dok putovnica ne istekne.
Britanski službenici strahuju da će, ako se predviđeni kaos na graničnim prijelazima poput Folkestonea i Dovera dogodi onako kako strahuju mnogi u industriji putovanja, trenutna vlada, a ne zagovornici Brexita u Konzervativnoj stranci, bit će okrivljena za to.
UK nije načelno protiv ovog sustava i priznaje da je već bilo mnogo njegovih odgoda. No zabrinuti su i smatraju da neučinkovito uvođenje sustava neće nikome pomoći.
Učinak na putnike i gospodarstvo
Nedavna anketa britanskog ministarstva prometa pokazala je da 69 posto britanske javnosti nije čulo za europski sustav ulaska/izlaska, a 15 posto reklo je da će ih to vjerojatno natjerati da manje putuju.
Getlink, željeznička tvrtka koja upravlja prometom tunelom ispod kanala La Manche između Francuske i UK-a, već gradi centre za obradu podataka u Folkestoneu i Calaisu da bi podržala sustav. Međutim granični prijelaz u Britaniji koji će vjerojatno doživjeti najviše problema jest luka Dover.
Dover bi mogao imati značajne probleme zbog količine vozila koje obrađuje i ograničenog prostora. Vođa vijeća okruga Kent, Roger Gough, i izvršni direktor luke Dover, Doug Bannister, upozorili su britansku vladu prošli tjedan da bi implementacija sustava mogla dovesti do poremećaja opskrbnog lanca u zemlji.
Nedugo nakon njegova uvođenja – sredinom 2025., prema najnovijem planu – budući posjetitelji šengenskog područja iz Britanije također će morati online podnijeti zahtjev za dopuštenje za ulazak. Šengensko područje obuhvaća većinu od 27 članica EU-a (ali ne Cipar ili Irsku), kao i Island, Norvešku, Švicarsku i Lihtenštajn.