Prijelaz na izradu i prodaju servisa u računalnom oblaku izazovan je proces koji traži usvajanje poslovanja i poslovnih modela na kakve telekomi nisu navikli. No nudi i prilike onima koji su voljni i sposobni prilagoditi se
Mogu li telekom operateri postati učinkoviti pružatelji usluga u računalnom oblaku? Odgovor na to pitanje pokušali su ponuditi sudionici panela održanog u sklopu poslovno-tehnološke konferencije Windays 15 u Umagu.
Kako bi nadoknadili pad prihoda od sadašnjih usluga, telekomi se (između ostalog) sve više okreću prema razvoju servisa u računalnom oblaku, ponajprije za poslovne korisnike. Takav potez donekle je logičan, s obzirom na to da je IT srodna industrija, a telekomi mogu dobro i iskoristiti postojeće resurse, poput baza podataka korisnika.
No kako je istaknuo Tomislav Kosanović, direktor razvoja ICT proizvoda u Hrvatskom Telekomu, ti su servisi donijeli i način poslovanja kakvim se telekomi dosad u pravilu nisu bavili.
Ciklusi razvoja i implementacije značajno su kraći, poslovni modeli su drukčiji (više usmjereni na podjelu prihoda s partnerima), a telekomi dosad nisu bili organizacije sklone brzim promjenama, pojasnio je Kosanović izazove pred kojima se nalaze HT i drugi telekomi.
S druge strane, tvrtkama poput Combisa i GDI-ja poslovanje u računalnom oblaku donijelo je priliku za iskorak na inozemna tržišta. 'Zbog oblaka (clouda) smo promijenili način rada - sada odmah osmišljavamo uslugu koju možemo prodati u inozemstvu', rekao je Goran Car, Combisov direktor profesionalnih usluga i rješenja.
Domaći ponuđači ove vrste usluga ne moraju biti zabrinuti zbog velikih globalnih igrača poput Amazona. 'Globalni i lokalni ponuđači nude različite usluge te za obje ima dovoljno prostora', uvjeren je Car.
Direktor GDi grupe Boran Lončarić u telekomima vidi ključne partnere u prodaji usluga u računalnom oblaku, a direktor tvrtke Span Nikola Dujmović ogroman potencijal u 120 tisuća pravnih osoba u Hrvatskoj koje još uglavnom ne koriste servise u računalnom oblaku, a trebaju ih. Naročito se to odnosi na dosad zanemarivane male i srednje tvrtke.
Kosanović glavne adute telekoma vidi u tome što raspolažu bazama korisnika, organiziranom terenskom prodajnom mrežom, mogu naplaćivati usluge putem računa na mjesečnoj razini i imaju korisničku podršku.
Naveo je kako dvije trećine HT-ovih prihoda od usluga u oblaku dolazi iz segmenta malih i srednjih poduzeća te kako su se tim uslugama pozicionirali i kao vodeći u sklopu cijele grupacije Deutsche Telekoma.
Dujmović smatra kako će se tvrtke poput Spana više usmjeriti na zahtjevnije korisnike dok će masovniji pristup prepustiti telekomima. Uvjeren je da će računalstvo u oblaku, u kombinaciji s internetom stvari i drugim nadolazećim tehnološkim trendovima, donijeti i telekomima i drugim IT tvrtkama ogromne poslovne prilike.
No kako bi ih se moglo iskoristiti, trebat će se znati prilagoditi i biti inovativan, misliti i raditi izvan dosadašnjih okvira, upozorio je Lončarić.