ZANIMLJIVE RADIONICE

Četiri nova centra izvrsnosti u školama Osječko-baranjske županije

23.11.2024 u 10:27

Bionic
Reading

S ciljem unaprjeđivanja znanja i vještina darovitih i motiviranih učenika u srednjim školama Osječko-baranjske županije potkraj studenoga otvorit će se četiri nova centra izvrsnosti, a od iduće školske godine planira se osnivanje još tri takva centra

U Županijskoj upravi podsjećaju da prvi centar izvrsnosti elektrotehnike i računalstva djeluje u osječkoj Elektrotehničkoj i prometnoj školi od 2018. godine, ove školske godine centar izvrsnosti za umjetnu inteligenciju počet će djelovati u đakovačkoj gimnaziji 'Antuna Gustava Matoša', dok će centar izvrsnosti za biologiju početi s radom u osječkoj Medicinskoj školi.

Župan Mato Lukić ističe kako od studenoga ove godine s radom počinje i centar izvrsnosti za primijenjenu informatiku u našičkoj srednjoj školi 'Isidora Kršnjavoga', dok će centar izvrsnosti za kemiju svoje aktivnosti provoditi u osječkoj Tehničkoj školi i prirodoslovnoj gimnaziji 'Ruđera Boškovića'.

Polaznici ovih centara bit će daroviti i visokomotivirani učenici sedmih i osmih razreda osnovnih škola te prvih i drugih razreda srednjih škola, a Županija kao osnivač za rad centara izvrsnosti u ovoj školskoj godini će osigurati 184.500 eura.

U županijskom Upravnom odjelu za obrazovanje i mlade ističu da su se odlučili proširiti mrežu centara izvrsnosti na području Županije jer prepoznaju potrebu darovite i visokomotivirane djece za dodatnim znanjem te nadograđivanjem njihovih interesa i vještina.

Prve radionice počinju u subotu 23. studenoga

Pročelnica Upravnog odjela Miranda Glavaš-Kul objašnjava kako je u pripremi osnivanja novih centara obavljen razgovor sa svim ravnateljima srednjih škola te napravljena analiza svih srednjih škola na području Županije, nakon čega su kao pilot-projekt odabrane ove četiri škole jer je procijenjeno da su trenutno najspremnije i da imaju najbolje programe.

U nadležnom županijskom Uredu ističu kako su u tijeku prijave učenika za upis u nove centre izvrsnosti te da je njihov predviđeni kapacitet 300 učenika, ali da će se, ako interes značajno premaši predviđanje, nastojati prilagoditi povećanim brojem grupa.

Prvi susret prijavljenih učenika u svim centrima izvrsnosti te početak radionica je u subotu 23. studenoga, a rad će se provoditi kroz 12 subota, nakon čega slijedi završno događanje na kojem će polaznici imati priliku prezentirati naučeno, objašnjavaju u tome Uredu.

Svaki od pet centara izvrsnosti, četiri nova i jedan postojeći, donio je svoj plan rada, ukupno je ponuđeno 19 različitih tema, pa će Centar izvrsnosti u sektoru elektrotehnike i računalstva u osječkoj Elektrotehničkoj i prometnoj školi, uz ostalo, obrađivati teme 'Šah i računala', 'Virtualna i proširena stvarnost', namijenjene učenicima 7. i 8. razreda osnovnih te 'PLC - programiranje budućnosti', za učenike 1. i 2. razreda srednjih škola.

Od virtualne stvarnosti, programiranja mobilnih aplikacija do umjetne inteligencije

Novi Centar izvrsnosti za primijenjenu informatiku pri Srednjoj školi 'Isidora Kršnjavoga' u Našicama, provodit će radionice 'Programiranje mobilnih aplikacija' te 'Uvod u blockchain i kriptovalute', namijenjene učenicima 8. razreda osnovne i 1. i 2. razreda srednje škole.

U đakovačkoj gimnaziji 'Antuna Gustava Matoša' s radom počinje Centar izvrsnosti za umjetnu inteligenciju, a ravnatelj škole Zlatko Mrkić ističe kako su se za ovu temu odlučili jer je to izazovno područje s kojim se treba nositi, bez obzira na to mislimo li o umjetnoj inteligenciji dobro ili loše.

'U Centru izvrsnosti razvijat ćemo kritički odnos prema umjetnoj inteligenciji, promišljat će se i donositi odluke kada i u kojim trenucima treba koristiti umjetnu inteligenciju, a osim naših profesora uključit ćemo i sveučilišne profesore i predavače iz realnog sektora', napominje Mrkić.

Radionice će, uz ostalo, obuhvatiti povijesne aspekte i teme kao što su proučavanje glazbe i umjetnosti te čitanje eseja pomoću umjetne inteligencije te odnos etike i umjetne inteligencije, i to prilagođeno za darovite učenike sedmih i osmih razreda osnovne škole, objašnjava.

U osječkoj Elektrotehničkoj i prometnoj školi, u kojoj od 2018. godine djeluje centar izvrsnosti za elektrotehniku i računalstvo, ističu da interes učenika raste jer je prvih godina u rad centra bilo uključeno pedesetak učenika, a zadnjih godina oko 80 učenika.

'Razvijajući STEM područje učenici razvijaju svoje vještine, kreacijom novih web-stranica ili videozapisa. Na kraju školske godine, kada se održava završno događanje u školi, može se vidjeti da su učenici puno toga naučili i kreirali, od projekata virtualne stvarnosti do određenih animacija i programskih rješenja u području automatizacije, upravljanja i regulacije', kaže ravnatelj škole Antun Kovačić.

Od iduće godine još tri centra izvrsnosti na području županije

U Županijskoj upravi najavljuju kako od iduće školske godine planiraju pokrenuti tri nova centra izvrsnosti, za mentalno zdravlje, nacionalnu povijest te umjetnost. Pročelnica Glavaš-Kul napominje da su se odlučili za osnivanje Centra izvrsnosti za mentalno zdravlje jer su u Županiji svjesni izazova današnjeg načina života i da na te izazove treba odgovoriti što prije.

Ističe kako su sa županijskim Nastavnim zavodom za javno zdravstvo, pri kojemu već postoji Centar za zdravstvenu zaštitu mentalnoga zdravlja, razgovarali o toj temi i planiraju zajednički staviti u funkciju sve resurse s ciljem očuvanja i poboljšanja mentalnoga zdravlja djece i mladih.

Osim toga, planira se i otvorenje centra izvrsnosti za umjetnost, i to u Belom Manastiru, a želja nam je osnovati i centar izvrsnosti koji bi se bavio pitanjima nacionalne povijesti jer je važno znati odakle potičemo i što zapravo jesmo, navodi pročelnica.

Iako još nema konačne odluke u kojim će školama biti pokrenuti budući centri izvrsnosti, jer se, kao i kod postojećih, planira ponovno ispitati interes svih škola i procijeniti stupanj njihove spremnosti, u Županiji pojašnjavaju kako je gimnazija u Belom Manastiru pri prijavi pokazala izrazito visoku motiviranost i spremnost za aktivnosti u umjetničkom području.

Broj centara izvrsnosti, kažu, nisu ograničili pa tako određena škola može imati jedan ili više takvih centara.

'Bitno je da se uključi što više djece koja su darovita i visokomotivirana i da vrijeme provedeno u takvim centrima iskoriste kako bi podigli razinu svoje izvrsnosti i usmjerili je prema onome što je konstruktivno i kreativno, kako bi u budućnosti pridonijeli razvoju Županije', ističu u županijskom Upravnom odjelu za obrazovanje i mlade.