Ulazak u pubertetske godine najveća društvena mreža obilježava personaliziranim video zapisima Friends Day i GIF-ovima prijateljstva. No, čeka ju izazovna godina
Facebook u subotu, 4. veljače, obilježava 13. godinu postojanja. Počastit će nas prigodnim video zapisom koji ćemo moći podijeliti s prijateljima te posebnim GIF-ovima vezanim uz temu prijateljstva.
Društvena mreža iza koje stoje Mark Zuckerberg i društvo ne samo što je uspješno prebrodila dječje bolesti i muke odrastanja koje obično prate takve tvrtke, već je stasala u jednog od najvećih tehnoloških igrača današnjice, toliko moćnog da mu se prijeti globama zbog straha od mogućeg utjecaja na izbore u jednoj od najmoćnijih i najbogatijih dražava svijeta.
Gledajući unazad, moglo bi se reći kako se tijekom tih trinaest godina i jest i nije puno promijenio. Naravno, postao je ogroman i dobio hrpetine novih značajki. Ali suština je, u stvari, ostala ista: to je platforma na kojoj se lako i brzo možemo povezati sa članovima obitelji, prijateljima, poznanicima, pa čak i posve nepoznatim ljudima.
Pitanje svih pitanja
Što Facebook čeka u budućnosti? Odličnim poslovnim rezultatima unatoč, izazova neće manjkati. Čini se kako se još tijekom prošle godine počelo nazirati da bi prihodi od oglašavanja u news feedovima mogli početi stagnirati. Rješenje tog problema će vjerojatno uključivati širenje oglasa na druge dijelove, ali i tu postoji granica nakon koje ćemo mi korisnici početi gubiti živce, a oglašivači publiku. Što im je onda činiti? To je pitanje svih pitanja.
Zuckerberg je dosad pokazao kako ima dobar nos za razvoj poslovanja. Tvrtku je izlistao na burzi kapitala baš kad je trebalo. U pravo vrijeme ju je i zaokrenuo kako bi se što bolje uklopila u nadolazeću dominaciju mobilnog.
Iduće na što je spreman kladiti se jest - video. Uložit će, najavio je predstavljajući odlične rezultate ostvarene tijekom zadnjeg prošlogodišnjeg tromjesječja, u stvaranje epizodnog video sadržaja na tjednoj bazi, plaćajući autore i unaprijed i podjelom prihoda. Dovoljan znak kako misli i te kako ozbiljno. Mora da su u Netflixu imali osjećaj kao da im je netko prešao preko groba kad su čuli tu najavu, iako nije izravno usmjerena protiv njih. Zasad.
Treba očekivati kako će Facebook i/ili njegovi dijelovi već tijekom ove godine postajati sve pametnijima, sve bliže digitalnim asistentima. Ne samo što je umjetna inteligencija Zuckerbergov hobi, već i konkurentski proizvodi ubrzano postaju sve napredniji i moćniji. Teško je vjerovati kako neće dati sve od sebe ne bi li Facebook ostao u utrci, pa i bio među prvima.
Video je budućnost
Jasno je pokazao i kako ga zanima virtualna stvarnost, ali napredak na tom području neće biti veliki, uglavnom zato što tehnologija koja ju omogućava treba još neko vrijeme kako bi sazrijela i postala dostupnijom značajno većem broju ljudi.
No, čekaju ga i bitke na drugim bojišnicama. Za predsjedničkog mandata Donalda Trumpa mogli bi doći teški dani za zagovornike neutralnosti neta. Pritisak Njemačke i drugih država oko eliminiranja lažnih vijesti već je i ovako prilično neugodan, a bit će još i neugodniji materijalizira li se doista u vidu milijunskih globi.
Mlađe korisnike, miljenike oglašivača, preuzimaju Snapchat i slični. Općenito govoreći, rast broja korisnika jest prisutan, ali već neko vrijeme bliže je inkrementalnom nego skokovitom. I još deseci i stotine drugih prijetnji i rizika, među kojima mnoge tek treba otkriti.
Ipak, Zuckerberg i Facebook dosad su se pokazali spremnim i sposobnim nositi se s izazovima. Sve dok je tako straha za budućnost nema.