OPET IH UHVATILI

Facebook potresa još jedan gadan skandal, pogledajte kome su sve davali naše podatke bez dozvole

19.12.2018 u 11:08

Bionic
Reading

Oko 150 tvrtki, među kojima su i poznati tehnološki divovi, godinama je imalo povlašten pristup podacima korisnika Facebooka bez znanja i odobrenja

Tijekom ove godine u Facebooku su se morali nositi s brojnim problemima i skandalima vezanim uz zaštitu privatnosti, uplitanje u političke procese i svoj utjecaj na svijet općenito. Iako je do kraja 2018. ostalo nešto manje od dva tjedna nevoljama se ne nazire kraj.

Kako piše New York Times, Facebookova nastojanja da odabranim korporativnim partnerima omogući pristup korisničkim podacima mimo znanja javnosti bila su značajno opsežnija no što se dosad naslućivalo.

u čemu je problem?

Mislite da su vas blokirali na Facebooku? Evo kako možete provjeriti

Pogledaj galeriju

Između ostalog, otkriveno je kako su određene tvrtke imale pristup popisima kontakata i porukama koje su korisnici privatno razmjenjivali. Među njima su Netflix i Spotify, čiji su djelatnici mogli čitati naše poruke, dok su Amazon, Microsoft, Sony i drugi tehnološki divovi imali pristup podacima o ljudima s naših popisa kontakata, pokazali su interni dokumenti do kojih su u New York Timesu došli, kao i razgovori s bivšim zaposlenicima Facebooka i njihovih korporativnih partnera.

Microsoftova tražilica Bing imala je tako pristup imenima doslovno svih prijatelja korisnika Facebooka bez njihove dozvole. Royal Bank of Canada također je, uz Netflix i Spotify, imala pristup porukama. Sve tri tvrtke zanijekale su kako su znale u kojem opsegu im je Facebook navodno omogućio pristup korisničkim podacima.

Amazon je dobio dozvolu prikupljanja imena i kontakt informacija prijatelja korisnika Facebooka, a Yahoo je mogao pregledavati nizove objava prijatelja još tijekom ovog ljeta, usprkos tome što su u Facebooku tvrdili kako su s takvom praksom prestali još prije nekoliko godina.

Apple je, prema dokumentima do kojih su došli u New York Timesu, dobio mogućnost prikrivanja svih indikatora prema kojima bi korisnici Facebooka mogli znati da njegovi uređaji traže pristup podacima, kao i pristup kontaktima i unosima u kalendar bez obzira je li korisnik odobrio dijeljenje tih podataka ili nije. I u Appleu tvrde kako nisu bili svjesni kako imaju posebna prava pristupa te kako sporni podaci nikad nisu bili povučeni s korisničkih uređaja.

Pristup podacima imali su i - Rusi

Oko 150 tvrtki imalo je povlašten položaj u pristupu korisničkim podacima. Uglavnom su to tehnološke tvrtke, među kojima ima i internetskih trgovina te web odredišta za zabavu, ali i proizvođača automobila te medijskih kuća.

Aplikacije tih tvrtki navodno su kolektivno tražile podatke milijuna korisnika Facebooka mjesečno. Neki od dogovora te vrste sežu još do 2010., a svi su bili aktivni tijekom protekle godine, neki i tijekom ove. Tek tucet njih upozorilo je na moguće probleme vezane uz zaštitu privatnosti.

barrack obama mark zuckerberg
  • Mark Zuckerberg na Harvardu
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
    +39
Ovo je Mark Zuckerberg Izvor: Društvene mreže / Autor: NN

Ovo otkriće dovodi u pitanje pridržava li se Facebook dogovora s američkom regulatornom agencijom Federal Trade Commission (FTC) iz 2011., prema kojem je obvezan onemogućiti dijeljenje korisničkih podataka bez izričite dozvole korisnika. Taj je dogovor već bio upitan zbog skandala s tvrtkom Cambridge Analytica. Facebook bi zbog nepoštivanja mogao platiti poveće globe.

U Facebooku se, piše New York Times, pozivaju na odredbe sporazuma s FTC-om prema kojima su sporne tvrtke integracijski partneri iznimke na koje se sporazum ne odnosi. No, Facebook je priznao kako je u nekim slučajevima ostavio dijeljenje podataka uključeno dugo nakon što su ugovori i dogovori prestali vrijediti, a čini se i kako su donijeli neke dvojbene odluke pri izboru partnera.

Naime, dijelili su jedinstvene korisničke ID-ove i s ruskom tražilicom Yandex nakon što su ukinuli dijeljenje tih podataka s drugim tvrtkama zbog sigurnosnih rizika. I iz Yandexa su objavili kako nisu bili svjesni mogućnosti pristupa te kako ne znaju zašto su u Facebooku nastavili omogućavati im pristup.

U Facebooku tvrde kako nisu imali razloga sumnjati kako će bilo koji od njihovih partnera zlorabiti dane im ovlasti. Ali, pitanje je koliko im se može vjerovati jer su pod pritiskom FTC-a priznali kako ne nadziru pomno partnere kad je zloraba podataka u pitanju, prenosi Gizmodo.