BIT ĆE MANJE 'ZAO'?

'Google je prerastao svoju 14-godišnju misiju'

05.11.2014 u 07:00

Bionic
Reading

Još sredinom prošle godine, nekadašnji izvršni direktor Googlea Eric Schmidt izjavio je kako je 'Don't be evil' najgluplji slogan svih vremena. Mantra kompanije bila je u mnogočemu besmislena, no stvari se polako mijenjaju. Kompanijin čelnik Larry Page izjavio je kako je vrijeme za novu poziciju kompanije u svijetu, no još nije pronašao načina kako redefinirati misiju

Zvuči neobično? Možda i ne, ako se uzme u obzir to da je misija kompanije za 'organiziranjem svjetskih informacija' te željom za 'omogućavanje univerzalnog pristupa tim informacijama na koristan način' utvrđena još daleke 1998. godine.

Larry Page u intervjuu za Financial Times tvrdi kako je kompanija još uvijek vođena istim nesebičnim principima kao u začetku. 'Don't be evil' i 'stvaranje boljeg svijeta' samo su neke od idealističkih mantri koje je svojevremeno razvila, a na koje su se posebno počeli osvrtati mediji kada bi nalazila zakonske rupe i potencijalno iskorištavala monopolsku poziciju. Posebne reakcije su se, ne posebno iznenađujuće, dogodile u Europi.


Regulatorna tijela počela su se posebno osvrtati na Google još prije par godina, no situacija još nije stigla do usijanja zahvaljujući brižljivim pregovorima. No usporedbe s Microsoftom devedesetih bile su neizostavne. Altruističke ideje kompanije nekako se teško mogu primijetiti kod izbjegavanja plaćanja poreza, eventualnog postavljanja vlastitih servisa tako da konkurencija teško može doći do daha i druge kontroverzne situacije. Posrijedi je svijet daleko od idealnog kakvog ga Page želi prikazati.

U intervjuu se suosnivač kompanije nije dao navući na razgovor o tome. Cilj Googlea ponovljen je više puta, a sve se želi raditi 'na opće dobro'. Stara misija više jednostavno nije dovoljna za grandiozne planove koje u Mountain Viewu žele ostvariti; nevjerojatnim prihodima (više od 90 posto ukupnih prihoda stiže od oglašavanja),kompanija sada investira u robotiku, biotehnologiju, medicinu, internet i brojne druge eksperimentalne projekte.

'Ideja da bi svatko trebao raditi kao rob te tako raditi neučinkovito samo kako bi se zadržao posao jednostavno nema smisla. To ne može biti odgovor.'

Larry Page za Financial Times - Citat


Page je čak (previše) optimističan i u smislu da će tehnologija ljude u konačnici osloboditi od posla, a da će pritom ljudi i dalje živjeti sretni, bolje no ikad. Bez posebnog razmišljanja Page ignorira potencijalne probleme i navodi isključivo prednosti. Na kraju, Googleova čelna figura svakako odaje dojam 'da netko mora učiniti to što čini Google'. Za sada itekako ima resursa na raspolaganju.

'Ne postoji model za to kakva kompanija Google želi biti', zaključuje Page. Ostaju tek velika pitanja o ulogama konkurencije, baš kao i trajni problem percepcije u javnosti - posebno u smislu privatnosti.

Gubitak poslova zbog tehnologije Page jednostavno ne vidi nečim lošim u svom idealiziranom svijetu - već logičnim eliminiranjem neučinkovitosti čemu treba stremiti. Gotovo kao u priči iz 'Star Treka', pravi odgovor stiže u tehnologiji. 'Čak i da se dogodi određeni poremećaj u zapošljavanju ljudi, kratkoročno će vjerojatno biti sastavljen od smanjenja troškova stvari koje nam trebaju, što mislim da je jako bitno, a o čemu se ne priča.'