digitalno oglašavanje

HUDI Digitalni AdEx na DigitalPub Day 2.0

20.06.2024 u 13:22

Bionic
Reading

Hrvatska udruga digitalnih izdavača (HUDI) objavila je rezultate najnovijeg istraživanja HUDI Digitalni AdEx za 2023. godinu. Istraživanje je treću godinu zaredom proveo Momentum, austrijska agencija s više od 15 godina iskustva u istraživanju AdEx-a, uz podršku Ipsos Hrvatska. Ukupno je uloženo 280 milijuna eura neto u digitalno oglašavanje u Hrvatskoj u 2023. godini, uz rast od 12,4% u usporedbi s prošlogodišnjom stagnacijom

Programski dio DigitalPub Day 2.0. Navigating misinformation konferencije je službeno završio. Mnogobrojnim okupljenim najvećim stručnjacima u industriji premijerno su predstavljeni rezultati i trendovi ulaganja u digitalno oglašavanje.

Velike kompanije koje u pravilu uslugu oglašavanja prepuštaju specijaliziranim medijskim agencijama uložile su u 2023. godini sveukupno 139 milijuna eura u digitalno oglašavanje, što predstavlja rast od 10% u usporedbi s 2022. godinom. Ujedno je evidentan i značajan udio prihoda BigTech kompanija od 126 milijuna eura koji je primarno ostvaren od privatnih osoba, manjih tvrtki, obrta te eCommerce kompanija koje 'zaobilaze' hrvatske izdavače i agencije.

U Hrvatskoj, ukupna vrijednost oglašavanja na pretraživačkim platformama i društvenim mrežama, koju su generirale velike kampanje, mala i srednja poduzeća (SME), privatne osobe i ostali, doseže 190 milijuna eura. Intrigantno je da ti prihodi ostaju neoporezivi. Ova situacija proizlazi iz činjenice da se takvi prihodi ne prijavljuju iako se transakcije i aktivnosti odvijaju unutar granica Hrvatske.

Od ove godine, HUDI Digital AdEx po prvi puta odvojeno prati prihode od digitalnih oglasa u oglasnicima. Ova nova kategorija, koja je u 2023. godini generirala prihod od 14,4 milijuna eura uz impresivan rast od 16%, pokazuje koliko su digitalni oglasi u oglasnicima postali važan dio oglašivačkog ekosustava, a potez odražava HUDI-jevu predanost prilagodbi svojih istraživanja kako bi bolje odgovarala na promjenjive potrebe tržišta.

'Njuškalo, kao najveći oglasnik u Hrvatskoj, s ponosom je podržao inicijativu HUDI-ja da se po prvi puta odvojeno prate prihodi od digitalnih oglasa u oglasnicima u ukupnom AdEx-u. Za nas, kao člana HUDI-ja, iznimno je važno pokazati ulogu oglasnika u oglašivačkom ekosustavu, s obzirom na značajan udio od 5% ukupnog AdEx-a. Investicije oglašivača u Classifieds & Yellow Pages prvenstveno dolaze od obrta i malih tvrtki. Njuškalo drži čak 75% tog tržišta, što potvrđuje našu vodeću poziciju i prepoznatljivost među oglašivačima iz segmenta obrta i malih tvrtki, koji prepoznaju našu platformu kao ključni prodajni kanal s visokim povratom investicije (ROI) te kao domaću alternativu stranim BigTech kompanijama. Nastavkom razvoja novih proizvoda temeljenih na našim bogatim first i zero data podatcima, koji dolaze od korisnika s jasnim namjerama kupnje, uvjereni smo da će investicije oglašivača u Classifieds/Directories/Yellow Pages AdEx nastaviti rasti dvoznamenkastom stopom i u 2024. godini.' Rekao je Mario Vrgoč, CEO Njuškala.

Display (41,9 milijuna eura) je i dalje najzastupljeniji, a nakon toga ga prate Native i specijalni projekti (22,9 milijuna eura). Ovi formati omogućuju tvrtkama da kreativno i učinkovito komuniciraju sa svojom ciljanom publikom. Video (9,3 milijuna eura) kontinuirano raste iz godine u godinu, no i dalje ima manji udio u ukupnom ulaganju.

Gledajući prema budućnosti, očekuje se da će tržište digitalnog oglašavanja u 2024. godini rasti za 8,7%. Ovaj rast je u skladu s dosadašnjim trendovima koje smo vidjeli u industriji. Iako je predviđeni rast za 2024. godinu nešto niži u usporedbi s rastom iz 2023. godine, on je ipak snažan pokazatelj kontinuiranog razvoja i napretka u industriji digitalnog oglašavanja te ukazuje na to da tvrtke nastavljaju prepoznavati vrijednost i učinkovitost digitalnog oglašavanja. S obzirom na stalne inovacije u tehnologiji i novim formatima oglašavanja, očekuje se da će digitalno oglašavanje nastaviti igrati ključnu ulogu u marketinškim strategijama tvrtki.

U sklopu nastojanja da se pruži dublji uvid u trendove i inovacije u digitalnom oglašavanju, HUDI Digital Pub dan 2.0 (Navigating Misinformation) ugostio je Maximiliana Mondela i Gernota Kammerera iz Momentuma, s bogatim iskustvom u istraživanju AdEx-a na austrijskom tržištu za IaB EU, koji su pružili stručne uvide u dinamiku tržišta i predvidjeli kako će se industrija razvijati u budućnosti.

'68 posto digitalnog oglašavanja u Hrvatskoj u 2023. godini otišlo je na dva dominantna medijska kanala: search platforme i društvene medije. To znači da je 32 posto digitalnog oglašavanja u ovoj zemlji uloženo u nacionalne medije. U usporedbi s drugim europskim zemljama, gdje ponekad više od 80 posto digitalnog oglašavanja ide digitalnim divovima poput Googlea, Mete i drugih, ovo je zapravo impresivno i ukazuje na razvijeno tržište digitalnih medijskih kuća', objašnjavaju Maximilian Mondel i Gernot Kammerer iz austrijske komunikacijske agencije MOMENTUM Vienna, koja provodi hrvatsku studiju o digitalnom trošenju od 2021. godine i austrijsku studiju gotovo dva desetljeća

S obzirom na složenost industrije digitalnog oglašavanja koja se neprestano razvija s novim formatima i rješenjima, te brojnim sudionicima na tržištu, HUDI je prepoznao potrebu za većom transparentnošću. Kako bi olakšao razumijevanje i interpretaciju podataka, HUDI je pripremio godišnji prikaz podataka koji obuhvaća razdoblje od 2022. godine do prognoze za 2024. godinu. Ovaj prikaz pruža sveobuhvatan uvid u trendove i razvoj industrije, omogućujući stručnjacima da donose informirane odluke temeljene na pouzdanim podacima.

Projekt istraživanja digitalnog AdEx-a vodila je radna skupina sastavljena od stručnjaka digitalnog oglašavanja različitih izdavača. Skupinu predsjeda Petar Pavić, suosnivač Star Digital grupe, a ostale članove čine Anamaria Todorić iz Večernjeg Lista, Igor Cenić iz Hanza Medije, Edin Preljević iz Index Promocije, Vedran Vereš iz Telegram Media Grupe, Saša Mirić iz RTL-a Hrvatska, Đuro Vitković iz NoveTV, Toni Janjiš iz Tportala, Matej Sever iz Ipsosa te Dražen Tomić iz Optimus Prime Informatike.

Izvršni odbor HUDI čine Igor Cenić, član upravnog odbora Hanza Medije, Marin Katušić, direktor razvoja sadržaja, Index promocija, Maja Blumenšajn, direktorica novih medija Nove TV, Tonko Weissmann, izvršni potpredsjednik i član uprave RTL-a Hrvatska, Zoran Turković, izvršni direktor i član uprave u 24sata, te Miran Pavić, osnivač i direktor Telegram Media Grupe; dok je predsjednik HUDI-a Matej Lončarić, glavni direktor digitalnog poslovanja, CME Adria.

O HUDI-ju: Hrvatska udruga digitalnih izdavača (HUDI) vodeće je strukovno udruženje za okupljanje online medija i svih ostalih industrija koje sudjeluju u digitalnom oglašavanju. Osnovali su je Hanza Media, Index promocija, Nova TV, RTL Hrvatska, Styria i Telegram Media Grupa. Sve novosti iz Hrvatske udruge digitalnih izdavača možete pratiti na HUDI webu, Facebooku, Instagramu ili LinkedInu.