Među našim ovogodišnjim izborom nalazi se nekoliko klasika i nekoliko vrućih noviteta koje povezuje jedna bitna stvar - svi su savršeno zabavni
Godina 2024. polako se bliži kraju, što samo znači jednu stvar - došlo je vrijeme za top liste. Kako smo ove i prošle godine sve više slobodnog vremena provodili dalje od ekrana i elektronike, shvatili smo da se vraćamo igrama na ploči. Na sreću, board gaming je u posljednje vrijeme u stadiju konstantnog rasta, što znači da živimo u plodnoj eri, kako neki kažu, skupog kartona oko kojeg se možete svađati.
Ako pogledate našu listu top igara na ploči, primijetit ćete neke starijeg i neke novijeg datuma, no ne brinite se - radi se o onima koje pokrivaju širok raspon interesa i stilova, što znači da ćete među njima vrlo vjerojatno naići bar na jednu koja bi mogla odgovarati vašim prohtjevima i ukusu.
Na koncu - tko zna? Možda vam naša ovogodišnja lista posluži i kao inspiracija za neki dobar božićni poklon.
Harmonies
Posljednjih godina sve češće nailazimo na igre s izraženim ekološkim temama. Velik broj njih koristi životinje kako bi prikrile činjenicu da se radi o apstraktnim slagalicama, pa vas vjerojatno neće iznenaditi to da je ovaj naslov jedna od njih.
Harmonies je relativno kratka i nevjerojatno lijepa igra slaganja skladnih ekosustava u 3D-u. U svakom potezu sakupljat ćete drvene žetone koji predstavljaju razne terene, a cilj vam je ispuniti svoju ploču kombinacijama terena i staništa na koje smještate životinje ispisane na lijepo ilustriranim kartama.
Pobjednik je igrač koji sakupi najviše bodova na naseljenim životinjama, kao i velikim i skladnim staništima. Pored dvojake prirode bodovanja, kakvu smo već susreli u izvrsnoj Cascadiji, Harmonies svemu tome dodaje lijepu vizualnu notu - na kraju partije je dosta zadovoljavajuće diviti se 3D krajobrazima koje ste izgradili.
Moonrakers
Moonrakers je luksuzno producirana igra izgradnje špilova s elementima pregovora. U ulozi ste ambicioznog svemirskog kapetana koji radi za plaćeničku organizaciju u potrazi za novim vođom. Zadatak vam je ići na misije i sakupljati prestiž, no trik je u tome da jako mali broj tih misija možete završiti sami, što vas prisiljava da radite s drugima i - najbolje od svega - pregovarate.
Hoćete li im dovoljno platiti da vas ne izdaju? Ili ćete drugima lagati da imate resurse koji su im potrebni samo zato da vas povedu sa sobom? Puteva do pobjede ima puno i mali broj njih uključuje poštenje i otvorenost. Ili - tko zna? Možda ćete zahvaljujući specijalnim dijelovima koje kupite napraviti tako dobar brod da vam konkurencija neće ni trebati.
Ovo je jedna od onih igara koje koriste jednostavna osnovna pravila, ali se oslanjaju na jaku interakciju igrača, teško nadmašivu produkciju i vrhunski dizajn same igre. Jedini pravi problem je to što Moonrakers nije baš najjeftiniji boardgame. Da biste dosegli ono što smatramo optimalnim iskustvom, trebat će vam minimalno startna kutija i ekspanzija s hrpom novih karata pod imenom Overload. Sve će vas to unazaditi za oko 110 eura i dovesti do toga da se zapitate jesu li autori namjerno raskomadali originalno iskustvo samo da bi ga prodavali u što više malih, ali ne baš tako jeftinih zalogaja.
Zoo Vadis
Ako volite pregovore, ali niste baš neki ljubitelj karata, tu je Zoo Vadis, nedavno izašao revamp klasične igre pregovaranja genijalnog dizajnera Reinera Knizije. U njoj preuzimate ulogu jedne od životinjskih vrsta usred napetih izbora za novu maskotu zoološkog vrta. Upadat ćete u koalicije, trgovati, obećavati i zabadati nož u leđa kao pravi političari, a na interakciju će vas tjerati dvije stvari - do cilja ne možete doći bez tuđe pomoći i na raspolaganju vam je specijalna moć koju ima vaša vrsta, ali koju nikad ne možete koristiti na sebi.
Zoo Vadis je moderna i bajkovita verzija nešto sterilnije igre Quo Vadis, u kojoj je zoološki vrt zamijenio rimski Senat. Prekrasna produkcija, lijep dizajn vrsta i relativno kratko trajanje prosječne partije samo su neki od razloga zbog kojih bismo je preporučili. Trik je u komunikaciji s drugim igračima, pažljivoj strategiji i stvaranju prikladnih saveza koji će vam omogućiti napredovanje prema glavnom eksponatu. A ako vam zbilja nitko ne želi dati povjerenje, uvijek se možete spetljati s paunovima. Oni će napraviti sve samo da odu naprijed i - mrzimo ih.
My Gold Mine
My Gold Mine je kompaktna i brza igra za više-manje sve uzraste, u kojoj kao pohlepni patuljak pokušavate iskopati što više zlata i usput ne završiti kao zmajev ručak. Odvija na nizu od devet karata. Prva karta je izlaz, patuljci počinju na petoj, a na zadnjoj ih čeka zmaj. Igra se tako da se povlače karte iz dva špila.
Prvi u pravilu osigurava bijeg dok drugi ima razne količine zlata u kombinaciji s micanjem dublje ili prema površini - i niz karata sa zmajem. Svaki put kad se otkrije zmaj, on se kreće jednu kartu prema izlazu, ostavljajući sve iza sebe u plamenu. Ako dođe na polje na kojem je vaš patuljak, pojede vas i sve zlato koje ste sakupili je izgubljeno.
Trik Mine Gold Minea njegova je univerzalna priroda - sve što radite tijekom igre je to da potkopavate jedni druge dok mahnito iskopavate zlato. Trenutak u kojem netko izvuče zmaja prilika je da se riješite konkurencije koja je možda kopala preduboko i usput se ponadate da sljedeća karta opet nije zmaj, što će vas možda prisiliti da umjesto daljnjeg kopanja krenete na površinu.
Pitanje je, doduše, hoćete li time izgubiti prednost nad onima koji će vaše micanje prema površini iskoristiti da iskopaju još više zlata.
Hansa Teutonica
Hansa Teutonica je bez dvojbe jedna od naših omiljenih euroigara (taktičkih igara na bodove koje obično potiču visoku razinu konkurencije i podmetanja). U njoj preuzimate glamuroznu ulogu srednjevjekovnog trgovca koji pokušava uspostaviti trgovačku mrežu u zapadnom dijelu Njemačke. Hoćete li pojačati učinkovitost svakog poteza ili aktivno raditi na tome da svaki protivnički potez 'nagradite' tako da im uvalite malog trgovca posred njihove planirane rute, i to im masno naplatite?
Vjerojatno je najagresivnija euroigra koju smo igrali (pored Brass Birminghama). Svaki potez je oštar i brz te pruža sumanutu količinu interakcije, glavni način napretka je naplaćivanje napretka drugima, a završava se za oko sat vremena, što je skoro neviđeno u tom žanru.
Nedavno izašla 'velika kutija' donosi dvije nove mape, dodatne module i originalnu ploču u svoj njezinoj smeđe-žuto-sivoj slavi. Ako volite interaktivne igre u kojima živcirate druge igrače taman dovoljno da ne uzrokujete svađu nego potičete konkurentnost, ne postoji naslov koji bismo vam mogli radije predložiti.
Heat: Pedal to The Metal
Ako ste veliki ljubitelji utrka i povijesti automoto sporta, a nekim ludim slučajem volite i igre na ploči, vrlo ste vjerojatno već čuli za Heat: Pedal to The Metal. E, pa - nakon što ste se od svih i njihove punice naslušali toga kako je riječ o izvrsnom naslovu, došao je red da vam ga nahvalimo i mi. Heat je kombinacija kartaške igre i utrke u stilu 'Čovječe ne ljuti se', u kojoj stupanj prijenosa vašeg auta znači koliko karata morate igrati u potezu. Zbroj brojeva na kartama određuje kojom se brzinom krećete, a ako u zavoj uđete s prevelikim brojem i to ne možete kompenzirati snagom motora (pod imenom Heat), auto vam se izvrti i svi vas više-manje preteknu.
Genijalna stvar ove igre njezina su pravila koja u svakom slučaju igračima daju jako dobru priliku da se vrate u utrku. Zaostajanje za 'čoporom' je, tim rečeno, vrlo rijedak prizor, a utrke su redovito napeto navlačenje s neprestano oskudnim resursima i nabijanjem gasa do daske prije konačnog prelaska cilja. Heat je fantastična igra koju možete igrati sami ili u društvu, a pruža najbolje iskustvo s pet, šest ili sedam igrača.
Također ima ekspanziju, no to ste sigurno već pretpostavili.