GLOBALNA KONKURENCIJA

Je li se iPhone odjednom prestao prodavati u Kini? Provjerili smo što se događa

14.06.2024 u 21:25

Bionic
Reading

Američki Apple susreće se sa sve jačom konkurencijom na tržištu koje, prema izvješćima, čini 19 posto njegovih sveukupnih globalnih prihoda. Neki analitičari, pa i sam Apple, tvrde doduše da stvari nisu tako loše kao što se čini

Tržište mobilnih telefona u Kini se mijenja. Uslijed sve većih geopolitičkih tenzija između te države i SAD-a te pada tamošnje potrošačke moći Kinezi se stavljaju pred zanimljiv izbor.

Appleov utjecaj na inače vrlo lukrativno tržište - predvođen snagom brenda, skupim uređajima i neugodnom situacijom u koju je, zahvaljujući američkim vlastima, stavljen Huawei - počeo se mijenjati prošle godine, nakon što je kineski proizvođač predstavio novu seriju uređaja opremljenih naprednim čipovima.

Situacija je otežana tehnološkom paranojom koja vlada između Zapada i Kine, uz pretpostavke da će se američki mobilni telefoni koristiti da bi špijunirali Kineze, a s druge strane kineski telefoni i platforme, poglavito TikTok, smatraju se sigurnosnim rizikom.

U jeku zaoštravanja odnosa susrećemo se s donekle očekivanom, ali nimalo ugodnom pozicijom za Apple te je ta kompanija, prema velikom broju nezavisnih analitičara, dramatično podbacila u prvom kvartalu 2024.

Isporuke iPhonea u Kini doživjele su pad, prema izvješću Bloomberga. Zabilježeno je tako smanjenje prodaje u veljači za nevjerojatnih 33 posto u usporedbi s 2023. Uslijedilo je to nakon pada od 39 posto u siječnju te 30 posto u prosincu. Prema izvješću, neki su analitičari predviđali da će se ovaj silazni trend nastaviti tijekom 2024., produbljujući pad od 24 posto koji je Apple doživio 2023., piše Economic Times.

U svibnju je, međutim, Appleov CEO Tim Cook iznio najnovije podatke o prodaji te je, nakon zaključenja poziva dioničarima, cijena dionice porasla za više od šest posto, uz optimističan komentar o poslovanju u Kini.

Što se događa?

Unatoč pozitivnoj reakciji Wall Streeta na Appleove rezultate (potaknute i masovnom objavom otkupa dionica), pitanja o položaju iPhonea u Kini nakon objave podataka o zaradi vjerojatno su postala još kompliciranija.

Naime, iznenađujuće bolji rezultati od očekivanih u Kini i odstupanje od onoga što je predvidjelo nekoliko istaknutih neovisnih istraživačkih tvrtki otkrivaju nepovezanost koja uključuje jedan od najvažnijih stupova poslovanja kompanije vrijedne 3,18 bilijuna dolara.

Kinesko tržište, koje uključuje kontinentalnu Kinu, Hong Kong i Tajvan, obuhvaća takozvanu veliku Kinu (Greater China), najveću Appleovu regiju po prihodu, u kojoj je ostvareno 19 posto ukupne prodaje u fiskalnoj 2023. Međutim, uz sve gore odnose između SAD-a i Kine, potražnja za američkim tehnološkim proizvodima počela je padati. Priliku su iskoristile kineske tehnološke tvrtke, poput Huaweija, te napreduju s novim pametnim telefonima i gutaju tržišni udio Applea.

Kineska vlada podržala je ovaj pomak prema domaćoj tehnologiji naredivši državnim dužnosnicima da na poslu prestanu koristiti telefone koji nisu kineski. Snaga Appleova brenda u Kini se, doduše, ne može zanemariti. To je do određene mjere utjecalo i na trendove u dizajnu cjenovno konkurentnih uređaja, a oni su sve sličniji Appleovim proizvodima. Tako se sve češće bilježe slučajevi kopiranja dizajna i njegove interpretacije na kineski način, uz, vjerujemo, veći entuzijazam prema domaćim proizvodima.

Appleov prihod u toj regiji je, zahvaljujući svemu navedenom, doživio pad u pet od šest tromjesečja. Prema renomiranom analitičaru i insajderu Ming-Chi Kuou, pad tjednih isporuka u Kinu iznosi od 30 do 40 posto u odnosu na prethodnu godinu. 'Očekuje se da će se ovaj silazni trend nastaviti', napisao je u siječanjskoj objavi na blogu. 'Apple bi mogao imati najznačajniji pad među glavnim svjetskim markama mobilnih telefona u 2024.', rekao je.

Ispostavilo se da je prodaja Applea u 'velikoj Kini' doista opala u prva tri mjeseca ove godine, pa je bila osam posto ispod razine prije godinu dana. Međutim Fortune naglašava da je taj pad bio daleko manji od onog za koji se pripremao Wall Street. U usporedbi s padom od 13 posto u četvrtom kvartalu 2023., to je zapravo bio napredak. Prodaja iPhonea, kažu iz Applea, zapravo je porasla u kontinentalnoj Kini tijekom tromjesečja (iako nije precizirano je li to povećanje iz prethodnog tromjesečja ili prethodne godine).

Iznenađenje je bilo dovoljno veliko da potakne više pitanja analitičara tijekom njihova razgovora s rukovoditeljima Applea. Jedan od njih u razgovoru je otvoreno rekao: 'Što propuštamo?'

Nejasna slika

Na pitanje novinara o tome Cook nije htio odgovoriti, objasnivši da se ne može pozabaviti brojevima koje Apple nije proizveo. 'Mogu govoriti samo o našim rezultatima', rekao je. 'Ne mogu prijeći na brojeve do kojih nismo došli.'

Još je rekao da su iPhone 15 i 15 Pro Max bili dva najprodavanija telefona u 'urbanoj Kini' tijekom tromjesečja te je govorio o 'toplom i energičnom' prijemu među potrošačima u Šangaju kada je posjetio i otvorio novu trgovinu Applea u ožujku.

Tržište obavijeno tajnom

Između službenih tromjesečnih izvješća o zaradi analitičari s Wall Streeta oslanjaju se na neovisno prikupljene podatke da bi procijenili kako napreduje poslovanje neke tvrtke. Ova izvješća mogu uključivati ​​bilo što - informacije o opskrbnom lancu ili razinama zaliha u maloprodaji.

U obzir se, piše izvor, uzima i curenje informacija u kontaktu s insajderima. Iako ovi podaci ne mogu ispričati cijelu priču, analitičarima mogu pružiti dojam o onome što se događa.

iPhone 15 stigao u Hrvatsku
  • iPhone 15 stigao u Hrvatsku
  • iPhone 15 stigao u Hrvatsku
  • iPhone 15 stigao u Hrvatsku
  • iPhone 15 stigao u Hrvatsku
  • iPhone 15 stigao u Hrvatsku
    +13
iPhone 15 stigao u Hrvatsku Izvor: tportal.hr / Autor: Damir Rukavina

No nesrazmjer između tih informacija i Appleova izvješća u prvom tromjesečju natjerao je mnoge ulagače i promatrače na razmišljanje. Apple izvješćuje o prihodima ostvarenima u Kini, a mnogi industrijski analitičari proučavaju jedinične isporuke, stvarajući određeni prostor za odstupanje ako se te cijene promijene. Cookovi komentari o tome da su noviji modeli iPhone 15, uključujući 15 Pro Max, najprodavaniji u urbanoj Kini sugeriraju da je kompanija možda imala koristi od viših cijena čak i ako su ukupni brojevi isporučenih telefona oštro pali.

Will Wong, analitičar u IDC-u, koji je predvidio ogroman pad prodaje iPhonea u Kini, rekao je za Bloomberg da su različite metode mjerenja cijena možda uzrokovale zabunu. 'IDC je prebrojao maloprodajne cijene (cijene koje potrošači plaćaju), a Apple vjerojatno koristi drugu razinu cijena, poput tvorničke cijene, u svom financijskom izvješću', rekao je Wong.

Nakon razgovora o zaradi s rukovoditeljima Applea, izgleda kao da su mnogi analitičari s Wall Streeta stali uz njihovu verziju priče. Uvelike su revidirali svoje modele da bi odražavali povoljnije poslovanje u Kini. Analitičari Bank of America nazvali su zabrinutost oko Kine 'neutemeljenom', a oni iz investicijske tvrtke Wedbush izrazili su očekivanje da će se prodaja u Kini preokrenuti do lipnja i pokazati rast do rujna.

​​Ukupni Appleov prihod pao je 4,3 posto, na 90,8 milijardi dolara, tijekom tromjesečja, što je bolje od očekivanja analitičara. Također je nadmašio predviđanja o zaradi po dionici, dostigavši ​​prošlogodišnju brojku od 1,53 dolara. Rukovoditelji su najavili najveći otkup dionica od 110 milijardi dolara, što je povećanje sa 80 do 90 milijardi dolara otkupa, koliko je Apple nudio posljednjih godina.

Apple ponovno najvrjednija tvrtka na svijetu

Apple je prvi brend čija je vrijednost premašila bilijun dolara, pokazalo je istraživanje Kantarovog BrandZ-a, koje je prenijela Hina. Vrijednost Appleovog brenda uvećana je za 15 posto u odnosu na prošlu godinu i zacementirala njegovu vodeću poziciju na svjetskoj ljestvici, treću godinu zaredom. 

Početkom tjedna Apple je predstavio nove značajke umjetne inteligencije (AI) koje bi trebale potaknuti potražnju za iPhoneom i preokrenuti silazni trend u prodaji u uvjetima nestabilne potrošnje u SAD-u i snažne konkurencije.

Kina više nije u fokusu?

Neki analitičari unatoč tome ostaju oprezni. Iako se neovisna izvješća možda nisu podudarala s Appleovim rezultatima u Kini, analitičari UBS-a istaknuli su da se čini da je iPhone izgubio tržišni udio u Kini.

Apple je, u međuvremenu, u toj zemlji pokrenuo još jedan krug popusta, što je neuobičajen potez za kompaniju koja pokušava zadržati svoju poziciju u drugom najvećem svjetskom gospodarstvu. Tako je sredinom svibnja započela novu rundu popusta na kineskim platformama za e-trgovinu, kao što su JD.com i Alibabin Tmall, snizivši cijene najnovijeg modela iPhone 15 za više od 20 posto, prema državnom Global Timesu.

Popusti su dosegli čak i 2300 juana (138 dolara) na Tmallu, prenosi Reuters, a ta akcija trajala je do 28. svibnja.

Ovo je bio drugi Appleov krug popusta ove godine. U siječnju je kompanija ponudila popust od 500 juana (69 dolara) na svojoj službenoj web stranici u Kini tijekom trodnevnog razdoblja neposredno prije lunarne Nove godine. Preprodavači trećih strana također su nudili popuste na iPhone 15.

Analitičari opet tvrde da su ovakvi Appleovi popusti nužni za očuvanje njegove tržišne pozicije u toj zemlji.

Dok je Cook govorio o Kini tijekom razgovora s dioničarima u svibnju, činilo se da kompanija postavlja temelje za budućnost u kojoj će Kina biti manje bitna za njezino poslovanje.

Financijski direktor Luca Maestri primijetio je da druga tržišta u nastajanju, poput Indije, Saudijske Arabije, Meksika, Turske i Indonezije, postaju sve veća i sveukupno se približavaju veličini Kine. 'Jaz u usporedbi s Kinom se smanjuje i nadamo se da će se ta putanja još dugo nastaviti', zaključio je Maestri.