Igre u alternativnoj stvarnosti ne koriste računalo da bi, kao klasične videoigre, odvukle igrača u zamišljeni svijet. One koriste internet kako bi stvarnost - učinile zanimljivijom
Videoigre često povezujemo s dugotrajnim sjedenjem za računalom, najčešće opisanim kao odvajanjem od stvarnosti i razbibrigom. Igre u alternativnoj stvarnosti napravljene su da naprave nešto drugačije i svakodnevicu učine zanimljivijom. ARG (alternate reality game), umjesto da se odvija u zamišljenom svijetu koji su dizajnirali autori, postoji u svijetu koji nas okružuje.
Puno više od igrice
Igre u proširenoj stvarnosti sjedinjuju elemente viralnog marketinga, igranja zamišljenih uloga i smanjivanja razlike između stvarnosti i fantastike. Igrači ARG-a najčešće glume da žive u pažljivo konstruiranom alternativnom svemiru sastavljenom od lažnih web stranica, telefonskih brojeva i (ponekad) pravih predmeta.
Samo iskustvo igranja igre u alternativnoj stvarnosti uključuje imerziju u okružje vezano uz priču. Radnja se odvija u pravom vremenu te se mijenja ovisno o igračevim postupcima. Drugim riječima, igrači u ARG-u su pod kontrolom dizajnera igre, za razliku od videoigara, u kojima su pod kontrolom umjetne inteligencije ili računala. Kad igrate igru u alternativnoj stvarnosti, cijelo ste vrijeme u interakciji s likovima iz igre, rješavate slagalice i izazove pomoću konvencionalnih digitalnih medija poput društvenih mreža, web preglednika i programa za čavrljanje. No koliko god se igre u alternativnoj stvarnosti držale pravog života, one prije svega postoje - na internetu.
Gdje se mogu pronaći?
ARG-ovi su (u pravilu) besplatne igre koje se financiraju promocijama određenog proizvoda ili reklamiranjem neke usluge. Premda ih je moguće pratiti kao pojedinac, napravljene su tako pokušate pobijediti u društvu prijatelja kada naiđete na problem za koji će vam trebati nečija stručna pomoć (organizirani pothvati, ponekad i hakiranje). ARG su igre koje ne koriste tradicionalnu logiku dizajna koja pretpostavlja da ćete svojim znanjem riješiti slagalicu, već se oslanjaju na kolektivnu inteligenciju svih sudionika. Upravo zato većina igrača čuje za njih preko nekog drugog ili internetskih foruma.
I dalje vam nije jasno o čemu govorimo? Kako bismo najbolje objasnili što zapravo rade ARG-ovi, opisat ćemo najpoznatije predstavnike ovog bizarnog žanra.
I Love Bees
Priča o najpoznatijem ARG-u na svijetu počinje 2004., kada je nekolicina predstavnika gejming zajednice poštom dobila teglicu meda u kojoj se nalaze slova koja, ako se poredaju, čine riječ ilovebees - ime web stranice ilovebees.com. Med i poveznica na stranicu bili su dio jedne od najbizarnijih reklamnih kampanja dotad, napravljene za promociju pucačke videoigre Halo 2.
Dolazak pošiljki meda na kućne adrese podudarao se s dolaskom prvog foršpana za Halo 2, a koji je na kraju reklame, pored xbox.com, prikazao adresu ilovebees.com. Korisnici su brzo povezali pošiljku meda s igrom, no i dalje im nije bilo jasno zašto je blog pčelarke pod imenom Dana ispunjen čudnim porukama, korumpiranim podacima i nizom tajnovitih odbrojavanja.
Igrači koji su pokušali dekodirati podatke otkrili su da se iza kriptiranih poruka nalazi pobunjenička umjetna inteligencija pod imenom Melissa koja se nastoji rekonstruirati unutar servera web stranice. Nakon što su pročitali objave koje je ostavila Dana znatiželjni igrači otkrili su da se autorica stranice 'posvađala' s umjetnom inteligencijom te da ju je neuspješno pokušala izbrisati. Melissa je uslijed te ntervencije izgubila dio sjećanja te se autorici počela osvećivati objavivši skrivene snimke web kamere u kojima se vidi Dana. Ona je pak je zbog straha za svoju sigurnost pobjegla iz države, ostavivši čitatelje i igrače da otkriju što napraviti s oštećenom umjetnom inteligencijom.
Posjetitelji ilovebees.com kasnije su pronašli nizove pravih GPS koordinata koje su ih uputile do hrpe telefonskih govornica diljem SAD-a. Telefon u govornici zazvonio bi u točno određeno vrijeme, a najbližeg igrača dočekala bi prethodno snimljena poruka na koju je morao odgovoriti tajnom šifrom vezanom uz igru. Igrači su u tom trenu bili toliko angažirani da su uspješno odgovorili na sve slagalice te omogućili ulazak igre u sljedeću fazu (jedan od igrača čak je riskirao život, javivši se na poziv u govornici svega nekoliko minuta prije nego što je područje zahvatio uragan Frances).
Svaki uspješno odgovoren poziv otključao je novi zvučni zapis na stranici, otkrivši igračima novi djelić Melissina oštećenog sjećanja. Sudeći prema dobivenim informacijama, Melissa je bila umjetna inteligencija smještena na futurističkom svemirskom brodu koji je poslan kroz vrijeme te je završio u našem vremenu. Kako je računalo na brodu bilo teško oštećeno, Melissa je bila prisiljena prebaciti se na nasumični internetski server kako bi se sabrala i pozvala pomoć. Nakon što je polako počela sakupljati komadiće svojih sjećanja, postala je puno direktnija prema igračima s kojima je vodila prave telefonske razgovore te od njih tražila sve složenije stvari: nekolicini igrača naredila je da stanu u ljudsku piramidu na određenoj lokaciji, dok je druge molila da joj otpjevaju pjesmu ili pričaju o anegdotama iz svojih života.
Melissa je u jednom trenutku 'otputovala' nazad u svoje vrijeme, no pri tome je slučajno odala Zemljinu lokaciju vanzemaljskom imperiju pod imenom Covenant, pokrenuvši događaje koji su doveli do radnje u videoigri Halo 2. Ilovebees.com trenutno prikazuje odbrojavanje od 500 godina do trenutka u kojem će armada Covenanta doći do Zemlje i započeti invaziju. Igrači koji su sudjelovali u promotivnoj igri bili su pozvani da pretpremijerno isprobaju naslov u nizu kinodvorana diljem SAD-a.
Year Zero
Premda rock albumi nikad nisu zahtijevali pretjerano složene marketinške kampanje, to nije zaustavilo Trenta Reznora, frontmena alternativne glazbene skupine Nine Inch Nails da pokrene promociju za album Year Zero i to u obliku složene igre u alternativnoj stvarnosti koja je obuhvaćala 17 zasebnih web stranica te je angažirala tisuće igrača diljem svijeta. Glavni medij za širenje informacija u ovom slučaju bili su zahodi na mjestima na kojima su Nine Inch Nails održavali koncerte.
Priča doduše ne počinje u njima - prvi znakovi promocije nalaze se na majicama s turneje Nine Inch Nailsa koje su na leđima imale popis lokacija, s istaknutim slovima koja poredana u niz znače iamtryingtobelieve (pokušavam vjerovati). Iamtryingtobelieve.com je web stranica koja opisuje lijek pod imenom parepin, navodni dodatak prehrani koji je putem vodovoda distribuirala američka vlada te koji je građane trebao štititi u slučaju biološkog rata. Ispostavlja se da je, prema toj stranici, parepin moćno halucinogeno sredstvo napravljeno za kontrolu populacije.
Situacija je postala zanimljiva nakon što je fan u Portugalu u WC-u pronašao USB koji je sadržavao pjesmu s tada neizdanog albuma Nine Inch Nailsa. Mp3 datoteka s pjesmom imala je poveznicu za drugu stranicu na kojoj hrpa ljudi piše o podzemnom pokretu otpora, drogi parepin i navodnim viđenjima divovske ruke koja se spušta s neba. Ako ste posljednjih sekundi pjesme provukli kroz spektrogram, dobili biste ovu sliku.
Činilo se da su sve stranice, uključujući one koje će igrači tek otkriti, smještene u budućnosti u kojoj se SAD pretvorio u kršćansku fundamentalističku državu u kojoj ljudska prava praktički ne postoje. Divovska ruka koja dolazi s neba zvala se The Presence (prisutnost) te je viđena na nizu lokacija diljem svijeta.
Obožavatelji su sazidali priču nakon izlaska niza tajnovitih šifri i materijala ostavljenih u WC-ima blizu koncerata NIN-a. Radilo se o različitim letcima protiv korumpirane vlasti, litografima, DVD-ima i nekolicini USB diskova. Sljedeći mp3 koji je pušten u javnost sadržavao je telefonski broj. Nakon što bi obožavatelj nazvao broj, s druge strane čuo bi dugi snimljeni razgovor. Igrači su također često dobivali čudne e-mailove i još čudnije pozive, uključujući prijetnje agencije za zaštitu autorskih prava.
Pokret otpora s vremenom je postao sve organiziraniji, okupljajući obožavatelje na miting u Los Angelesu, na kojem su dobili hrpu promotivnih artikala za album, uključujući telefone s kojih je ograničen broj ljudi pozvan na drugo okupljanje nekoliko dana kasnije - a koje je zapravo bilo tajni koncert Nine Inch Nailsa. Mnogi bi mislili da su Trent Reznor i Nine Inch Nails time zaključili igru i promociju priveli kraju, no to je bio samo dio priče zato što je, na čuđenje svih prisutnih, koncert prekinula interventna policija.
Internetom su se nakon prekinutog koncerta počele širiti informacije koje je izbacila skupina pod imenom Solution Backwards Initiative i još jedna web adresa koja opisuje kraj svijeta uzrokovan Presenceom. Kako stvari stoje, SBI je uspio poslati informacije nazad kroz vrijeme te time 'pokušao spasiti ljude u sadašnjosti'.
Više od zabave i promocije - World Without Oil
Kolumnist Chris Dahlen je u članku objavljenom 2007. opisao vrlo zanimljiv koncept za ARG. Ako ARG može potaknuti igrače da rješavaju složene izmišljene slagalice, mogu li se iskoristiti igre za rješavanje problema u stvarnom životu? Dahlen je pisao o prvom ARG-u koji se bavi ozbiljnim scenarijem koji bi se mogao dogoditi u budućnosti - svijetom u kojem nedostaje fosilnih goriva.
World Without Oil bio je prvi zajednički projekt PBS-ovog Independent Lensa i Electric Chadows Weba. Voditelji projekta vodili su 'kolektivnu maštu' igrača kako bi stvorili kolaborativnu kroniku alternativne budućnosti. Igrači su morali pisati dnevnik vlastitih alternativnih života u budućnosti bez nafte, stvorivši zanimljivu viziju budućnosti uz minimalnu intervenciju organizatora samog projekta.
World Without Oil nije jedini ARG napravljen za edukaciju. Primjeri igara koje se dotiču ozbiljnih tema uključuju Tomorrow Calling (ekološki aktivizam) i Traces of Hope (stišavanje konflikata).
Alternativna stvarnost za alternativnu publiku
Igre u alternativnoj stvarnosti predstavljaju medij koji nikad nije bio mainstream, a donekle smo uvjereni da je njihova svrha ostati ispod radara. Premda se i danas koriste primarno kao vrsta viralnog marketinga, one uspješno demonstriraju potencijal modernog interneta i načine na koji možemo, ako želimo, zajedno raditi na rješenjima koja nikad ne bismo mogli stvoriti sami.