Amazon, Apple, Kobo, Smashwords, pa čak i klasični izdavači kao što je Barnes & Noble otvorili su neviđene mogućnosti za pisce koji godinama traže izdavače. Frustracije mladih pisaca postaju prošlost zahvaljujući elektronskom samizdatu
San svakog pisca je pronaći izdavača za svoj roman. Nažalost, stvarnost je drukčija i surovija, pa tako prolaze mjeseci, a često i godine dok pisci ne nađu svog prvog izdavača.
J. K. Rowling je odbilo dvanaest izdavača prije nego što je pronašla prvog koji je objavio Harryja Pottera, Patricia Cornwell je sedam godina tražila izdavača za prvi roman o Kay Scarpetti, a i mnogi drugi poznati pisci koji danas zarađuju milijune nisu prošli lak put dok im nije objavljen prvi roman.
No zahvaljujući digitalnim trendovima, frustracije mladih pisaca zbog gomile odbijanja pomalo postaju prošlost. Umjesto kucanja na brojna izdavačka i urednička vrata, pisci su pronašli vrata koja su im se sama otvorila, a to je tržište selfpublishinga, odnosno samoizdavanja elektronskih knjiga.
Pisci samoizdavači postali su veliki hit u posljednje dvije godine. Prvi koji je prepoznao 'zlatnu žilu' bio je Amazon, zatim mu se pridružio i Apple, ali i niz ostalih koji su odlučili uzeti dio kolača.
Apple je ovih dana svoju uslugu iBookstore unaprijedio s Breakout Books, a riječ je o njihovu virtualnom izlogu u kojem predstavljaju velike potencijalne književne hitove pisaca samoizdavača. To je, naravno, samo zadnji korak koji su poduzeli u nastojanju da što više potaknu prodaju takvih knjiga.
Privlačno i hrvatskim autorima
Domaći pisci također sve više razmišljaju u tom smjeru, iako se još uvijek malo tko usudi iskoračiti u taj svijet.
Naime, iako je proces vrlo jednostavan i praktički ne košta ništa, domaći autori na svjetskom tržištu ne mogu biti prepoznati ako knjigu ne prevedu na engleski.
Do sada je jedini ozbiljni korak u tom smjeru napravila Tomica Šćavina, koja je na Amazonu sama objavila e-knjigu Kaleidoscope World, o čemu smo pisali.
Knjiga joj se na Amazonu prodaje od kraja prosinca, a sudeći prema komentarima čitatelja koje su ostavili na Amazonovim stranicama, Tomica je izabrala odličnu platformu za svoju knjigu. Pet zvjezdica itekako je dobra referenca za budućnost, ali svemu tome prethodio je naporan rad, a najzahtjevniji je bio prijevod.
Dobar prijevod jedna je od važnijih stavki za e-knjigu na Amazonu, a zatim i marketinška kampanja koja uključuje jako puno angažmana na društvenim mrežama, blogovima i sajtovima specijaliziranim za književnost.
Natalija Grgorinić i Ognjen Rađen, književni entuzijasti i voditelji knjižnice u Ližnjanu, tijekom studija u Americi upravo su samoizdavanje knjiga morali odraditi kao studijsku obavezu te samoizdavanje vide kao dobru alternativu klasičnom sustavu.
'Brojnim izdavačima danas je samo cilj poslati što više naslova na natječaje za potporu izdavanju, pa što prođe, prođe. U takvom sustavu razlika između onih koji sami izdaju svoje knjige i onih koji objavljuju putem neke nakladničke kuće gotovo da je izbrisana. Važno je znati da model objavljivanja sam po sebi ne može 'stvoriti' knjigu, niti je 'pokopati'.
Uspjeh knjige, čak i ako stavimo vrijednost njezina sadržaja po strani, ovisi isključivo o tome koliko je rada uloženo u njezino promoviranje.
Ako je autor toga svjestan i ako mu se nude tek anemični 'tradicionalni' nakladnici, onda je samoizdavanje i dugoročno kvalitetan put do čitatelja', ističu Natalija Grgorinić i Ognjen Rađen.
Objava je tek prvi korak
Samoizdavanje knjige je pojednostavljeno do te mjere da zapravo svatko može objaviti knjigu, ali pravi posao počinje kada je knjiga objavljena. Među milijunima knjiga koje se godišnje pojave na Amazonu teško je isplivati i zato je najvažnije znati kako knjigu dobro izreklamirati.
Jedna od uspješnijih autorica je Darcie Chan sa svojim romanom 'The Mill River Recluse'. Sa skoro 700 tisuća prodanih primjeraka ostvarila je daleko više od onog što je očekivala.
'Roman sam napisala prije puno godina, ali nijednog izdavača nije zanimala knjiga nepoznate autorice. Počela sam pisati drugu knjigu, a da prvu nisam ni objavila i u međuvremenu su elektronske knjige postale jako popularne pa sam svoj roman odlučila ponuditi kao e-knjigu.
Htjela sam privući što veći broj kupaca i stavila sam cijenu od samo 99 centi. Zatim sam stavila i par oglasa na internet i u roku dvanaest tjedana knjiga se prodala u sto tisuća primjeraka', priča Darcie Chan, koja je tako zaradila pola milijuna dolara a da nije prodala nijedan tiskani primjerak knjige.
Amazon i Apple nisu jedini preko kojih pisci mogu doći do svoje publike. Mogućnost objave e-knjiga nudi i Kobo, zatim Smashwords, a najveći klasični izdavač koji se otvorio prema piscima samoizdavačima je Barnes & Noble.
Fer odnos prema autorima
Načini prodaje i postoci razlikuju se od izdavača do izdavača, ali uglavnom svi imaju i više nego fer odnos prema autorima. Sve što trebate napraviti je poslati im svoju knjigu, koja čak ne mora biti u formatu e-knjige, jer oni to sami rade i to besplatno. Oni je zatim prelamaju i stavljaju u online prodaju.
Ugovorom određujete postatak koji dobivate od prodanog primjerka. Apple, primjerice, piscima isplaćuje sedamdeset posto od svakog prodanog primjerka u iBookstoreu, dok Barnes & Noble isplaćuje 65 posto za e-knjigu koja se prodaje preko njihove online knjižare.
Prosjek postotka koji Amazon isplaćuje kreće se od trideset do sedamdeset posto od svakog prodanog primjerka. Što je cijena za elektronsku knjigu niža, to je postotak za Amazon veći. Cijenu određuju pisci, a najniža cijena koju mogu staviti je 99 centi.
No što takva praksa znači za pisce, ali i za izdavače?
'Postavlja se pitanje koja je uopće uloga izdavača u svijetu gdje svatko može samostalno objaviti knjigu i što je to što izdavači rade a nedostupno je piscu koji svoju knjigu izdaje samostalno?
Kao prvo, izdavači identificiraju knjige koje imaju potencijala istaknuti se na tržištu, oni njeguju odnos s autorom i pružaju uslugu stručnog rada na tekstu.
Distributivne mreže nakladnika omogućavaju plasman knjige širokoj publici, virtualnim ili fizičkim kanalima, a odjeli marketinga i PR-a plasiraju knjigu medijima i izgrađuju autora kao brand.
Također, izdavači štite autorska prava koja su danas, s obzirom na naprednu tehnologiju, izrazito ugrožena.
Ne uspiju svi
Zanimljivo je da su se u zadnjih nekoliko godina, uza svu prividnu lakoću samoizdavaštva, pojavile tvrtke koje pružaju usluge pri samoizdavanju knjiga. Jedna od takvih je i firma Author Solutions, najuspješnija te vrste u svijetu, koju je nedavno kupio veliki svjetski izdavač Penguin.
Ironično, firma koja se bavi ni više ni manje nego ponudom usluge pri samoizdavanju knjiga, opet se našla u krilu izdavača. Na taj način izdavači imaju pri ruci izvor mogućih talenata. Nije više rijetkost da piscu samoizdavaču bude ponuđen ugovor neke od tradicionalnih izdavačkih kuća', kaže Petra Ljevak, direktorica Naklade Ljevak.
Prošle godine u svijetu je objavljeno oko 300 tisuća knjiga koje su pisci sami izdali preko nekih digitalnih platformi, ali ne uspijevaju, naravno, sve kao Darcie Chan.
Ona je, uz još neke autore, izuzetak i prosjek prodanih elektronskih knjiga ne razlikuje se previše od prosjeka prodaje klasičnih, papirnatih knjiga, unatoč nižoj cijeni. Tu se, dakle, vraćamo na onu priču da je za dobru prodaju e-knjiga koje pisci sami objavljuju nužan dobar marketing.
Samizdat bi mogao ukinuti knjige
Davor Šišović, književni kritičar, novinar i organizator književnih festivala, za razliku od ostalih sugovornika ne vidi neke velike prednosti samoizdavanja.
'Megadistribucija ovakvih knjiga ne može imati izglednu budućnost, ni ekonomsku ni kulturnu, bez da promijeni bit proizvoda kojim se bavi, ali time se onda samoukida.
Ovaj proces prije će možda biti prijelazna faza prema jednoj od dvije oprečne mogućnosti - ili prema općoj nepismenosti u skladu s ostalim konzumerističkim trendovima na čijem kraju vreba nepotrebnost bilo kakve knjige ili prema podizanju razine opće pismenosti, time posljedično i kulture čitanja, a time potom i kulture pisanja, odnosno, objavljivanja, što će kvalitetnije autore samoizdavače usmjeriti u normalnije kanale objavljivanja i promocije svojih knjiga.
Iz svega ovoga proizlazi da ovako objavljene knjige osobno smatram negativnom pojavom, ekscesom - i doista je tako, iako bi situaciju s njima u Hrvatskoj valjalo dodatno elaborirati, čime bi se iznašla poneka pozitivnost uslijed krajnje negativne ocjene o društvenoj i institucionalnoj skrbi za knjigu u Hrvatskoj, koja je na sve nižim granama i izgleda da bespovratno tone', uvjeren je Šišović.