kamo dalje?

Kako stoji Apple nakon predstavljanja novih uzdanica? Čini se da bi dvije stvari mogle odrediti budućnost kompanije

22.09.2019 u 12:15

Bionic
Reading

Tima Cooka i društvo, kojima je tržište nakon lansiranja rujanskih noviteta pokazalo palac gore, u bližoj budućnosti ne očekuje mirno more. Usprkos rastu prihoda iz drugih izvora, u čemu prednjače usluge i nosivo računalstvo, pad prodaje iPhonea neće biti jednostavno nadomjestiti u kraćem roku

Nakon što su glavni izvršni direktor Applea Tim Cook i društvo predstavili iPhone 11 te niz drugih proizvoda i usluga tržište kapitala pokazalo im je palac gore.

Vrijednost Appleovih dionica porasla je i drugi put od kolovoza 2018. godine podigla tržišnu vrijednost te tvrtke na više od bilijun američkih dolara.

Bila je to dobrodošla promjena nakon razmjerno lošijih poslovnih rezultata s kojima su se jabučari morali nositi ove godine. Ponajprije se to odnosi na pad prihoda od najjačeg Appleovog aduta, pametnog telefona iPhone, koji se nije uspio othrvati globalnom padu potražnje za uređajima te vrste.

Novi iPhone predstavljanje
  • Novi iPhone predstavljanje
  • Novi iPhone predstavljanje
  • Novi iPhone predstavljanje
  • Novi iPhone predstavljanje
  • Novi iPhone predstavljanje
    +2
Predstavljanje novih modela iPhonea Izvor: EPA / Autor: JOHN G. MABANGLO

Iako su izostali spektakularni noviteti vezani uz iPhone (barem oni koji bi bili bliski i razumljivi prosječnom kupcu), investitori su pokazali kako zasad imaju povjerenja u Cookov smjer vođenja Applea.

S tom procjenom slažu se uglavnom i burzovni analitičari. Primjerice, analitičari Erste banke trenutno preporučuju kupovinu Appleovih dionica jer očekuju dobar prijem novih uređaja u srednjoročnom razdoblju, kao i nastavak dobre prodaje softverskih aplikacija. Prognoziraju kako će tijekom ove godine biti zabilježen manji pad prodaje i zarade, ali to bi se trebalo promijeniti na bolje već iduće godine.

Ne čeka ih mirno more

Ipak, Cooka i društvo u bližoj budućnosti ne očekuje mirno more. Usprkos rastu prihoda iz drugih izvora (u čemu prednjače usluge i nosivo računalstvo), pad prodaje iPhonea neće biti jednostavno nadomjestiti u kraćem roku. Nemali je broj onih koji dvoje oko toga je li to uopće moguće.

Naime, ako broj ljudi koji kupuju iPhone stagnira ili pada, bit će teško održati visoke stope rasta prihoda iz segmenata koji su izravno ili neizravno vezani uz Appleov smartfon, uključujući usluge.

svježe predstavljen

Pet stvari koje definitivno trebate znati o novom iPhoneu 11

Pogledaj galeriju

Kako na vidiku nema uređaja koji bi ga mogao zamijeniti niti naznaka strategije koja bi im zajamčila pristup idućoj milijardi korisnika, Appleov ograđeni vrt - koji je tu tvrtku dosad prilično dobro služio - mogao bi razmjerno brzo postati utegom koji će ju početi vući dolje.

Mogu li se otvoriti većem broju korisnika, a da pritom ne ugroze korisničko iskustvo, jedan od ključnih elemenata (ako ne i najvažniji) Appleove privlačnosti? Odgovor na to pitanje zasad je nepoznanica.

Rizici otvaranja

Trenutno iPhonei i računala iz serije Mac nisu krcati suvišnim softverom. Isto vrijedi i za web preglednik Safari. Softver koji stiže iz Cupertina u prosjeku je stabilniji, pouzdaniji i bolje integriran s hardverom od konkurencije te rjeđe metom virusa i drugog zlonamjernog softvera. Apple se ne razbacuje korisničkim podacima i pokazao je kako je spreman ući u sukob s vlastima kako bi zaštitio privatnost svojih kupaca i korisnika.

Takav pristup im se isplatio. Appleovi kupci češće su i dulje vjerni nego što je to slučaj s praktično bilo kojom drugom tehnološkom tvrtkom te vrste. Dosad su za uređaje i usluge bili spremni plaćati iznose o kojima u većini drugih tvrtki mogu tek sanjati.

Tim Cook
  • Tim Cook
  • Tim Cook
  • Tim Cook
  • Tim Cook
  • Tim Cook
Tim Cook došao je u Apple 1998. na poziv Stevea Jobsa Izvor: EPA / Autor: NG HAN GUAN / POOL

Ali sve to pada u vodu ako korisničko iskustvo prestane biti ono što su ljubitelji Appleovih proizvoda navikli dobiti, a što bi mogla biti posljedica otvaranja. Cook je izvanserijski vješt operativac, no nema karizmu pokojnog Stevea Jobsa, kojom bi mogao uvjeriti kupce kako zna što je dobro za njih bolje od njih samih.

Ne treba smetnuti s uma to da Apple i dalje povećava ulaganja u istraživanje i razvoj, a i raspolaže ogromnom količinom novca pa preuzimanjem drugih tvrtki može barem ublažiti neke od problema, ako ih već ne može u potpunosti ukloniti.

Ipak, čini se izvjesnim da je jedna od najvrednijih tvrtki svijeta na ozbiljnoj prekretnici te kako će joj budućnost odrediti razina spremnosti na kompromise i prilagodbe.