ISPLIVALO TIJEKOM SUĐENJA

Koje nam je Appleove tajne otkrio patentni rat sa Samsungom?

11.12.2015 u 07:39

Bionic
Reading

Jedan od najzanimljivijih aspekata pravnog okršaja titanskih razmjera je prilika za uvid u proces razvoja proizvoda i svakodnevno poslovanje, što Apple obično skriva kao zmija noge. Bacimo pogled na neke od njih

Patentni rat Applea i Samsunga, koji je potrajao gotovo pet godina, priveden je kraju nakon što je južnokorejski div pristao jabučarima platiti 548 milijuna dolara odštete zbog neovlaštenog korištenja više patenata vezanih uz iPhone i iPad.

Jedan od najzanimljivijih aspekata tog pravnog okršaja titanskih razmjera je prilika za uvid u proces razvoja proizvoda i svakodnevno poslovanje, što Apple obično skriva kao zmija noge. Tijekom parničenja na svjetlo dana po prvi put su isplivali brojni fascinantni podaci o tome kako div iz Cupertina funkcionira.

Pa, bacimo pogled na neke od njih.

Zahvaljujući suđenju doznali smo kako je pametni telefon koji je pokrenuo revoluciju u mobilnoj telefoniji tijekom razvoja dobio veliki broj prototipova koji nisu nikad ugledali svjetlo dana. Među njima je, recimo, ovaj neobični osmostrani model.

Mogli smo vidjeti kako su najraniji primjerci koristili okrugle točkice u indikatoru jačine signala, tipku Home s natpisom 'Menu' i druge elemente dizajna s kojima se eksperimentiralo. Neki su zadržani, neki odbačeni, a neki su nadahnuli kasnije modele.

Kormilo tima za iPhone predano je u ruke Scottu Forstallu, kojem je Steve Jobs dao odriješene ruke i mogućnost zapošljavanja bilo koga iz bilo kojeg odjela u Appleu. Ali, nije smio zaposliti nikog izvan Applea.

Kad bi predstavljao projekt potencijalnim članovima tima, Forstall im nije smio reći na čemu će raditi. Sve što bi doznali bilo je kako će, odluče li se priključiti, morati 'godinama raditi kao konji, odreći se spavanja i raditi vikendima'. Ne birajući riječi, rekao im je 'Odaberete li ovaj posao, radit ćete više nego ikad dosad u životu.'

Razvoj iPhonea u početku je nosio kodni naziv 'Project Purple' i bio smješten u odvojenu zgradu koju je Forstall opisao kao studentski dom. 'Ljudi su stalno bili tamo. Mirisala je na pizzu', rekao je.

Osiguranje je bilo na visokoj razini. Zgrada u kojoj se odvijao razvoj bila je prepuna video kamera i čitača kartica. Pod prisegom, Forstall je rekao kako su pojedini radnici iz tima morali pokazivati svoje bedževe pet ili šest puta prije no što su mogli pristupiti ključnim područjima.

Izvorni tim za iPhone postavio je poster za film 'Fight Club' na zid. Ako ste ga gledali, znate i i zašto: prvo pravilo projekta Ljubičasto bilo je - ne pričaj o projektu Ljubičasto.


Količinu posla potrebnog za izradu izvornog sučelja za iOS Forstall je opisao kao monumentalnu, dodajući kako je tome osobno posvetio godine svog života. Značajku koja pokreće zumiranje dvostrukim kuckanjem po zaslonu osmislili su nakon što je Forstallu dosadilo stalo povećavati tekst metodom pinch-to-zoom

Iako je sad vjerojatno veći, tim za iPhone brojao je dvije tisuće ljudi 2012. godine.

Osim softvera, suđenje je omogućilo uvid kakav dosad nismo imali u tim koji je razvijao industrijski dizajn. Svjedočeći na sudu, dugogodišnji Appleov industrijski dizajner Christopher Stringer otkrio je više zanimljivih podataka i informacija.

U to vrijeme skupina koja se bavila industrijskim dizajnom u Appleu sastojala se od šesnaest 'manijakalnih pojedinaca s jednom svrhom: osmisliti proizvode koji ne postoje i udahnuti im život'. Blisko su surađivali, često za istim stolom razmjenjujući skice i zamisli za postojeće i nadolazeće proizvode. Bili su često brutalno iskreni jedni prema drugima.

Proces iteracije proizvoda bio je opsežan. U nekim slučajevima bi pojedini element dizajna bivao izrađen u 50 modela. Blisko su surađivali s tehničkim osobljem, koje bi ih opširno upućivalo u to kakav bi njihov dizajn imao utjecaj na, primjerice, testiranje izdržljivosti prilikom pada.

Zanimljivo, neki rani prototipovi iPada imali su nožicu na koju ih se moglo osloniti, što je kasnije uveo Microsoft za Surface, a izvorni iPhone trebao je biti zakrivljen i od stakla. Potonju ideju su odbacili jer je proizvodnja prema predviđenim specifikacijama u tom trenutku bila preskupa.

Iako se sad puno priča o tome, u Appleu su se bavili idejom razvoja automobila još prije više godina. Tijekom svjedočenja, Appleov direktor Phil Schiller rekao je kako je ta tvrtka bila otvorena za sve ideje koje bi mogle izroditi uspješnog nasljednika iPoda. Osim automobila, razgovaralo se i o kameri te nizu drugih 'ludih stvari'.

Prije početka suđenja 2012. godine Henri Lamiraux, ključna osoba za razvoj iOS-a (u mirovini od 2013.) sudu je poslao izjavu, nastojeći dijelove izvornog koda tog operativnog sustava ostaviti u tajnosti. Evo što je napisao:


Appleov izvorni kod podložan je najvišem stupnju zaštite i sigurnosti u Appleu. Fizički pristup kodu ograničen je na odabrane skupine ovlaštenih Appleovih zaposlenika, koji mogu pristupiti samo dijelovima potrebnim za njihov djelokrug. Pravo pristupa je ograničeno na zaposlenike izravno uključene u razvoj softvera, upravu i sigurnost. Zaposlenike s takvim ovlastima mora odobriti uprava, a njihovi korisnički računi moraju dobiti zasebno odobrenje.

Neko vrijeme je Samsung izbacivao više dobrih oglasa u kojima su ismijavali zaljubljenike u Appleove proizvode. Iz privatne korespodencije, objavljene tijekom suđenja, vidljivo je kako je Schiller bio ljut zbog toga što Apple nema pravi odgovor na Samsungova podbadanja, toliko da je predložio Timu Cooku angažman potpuno nove marketinške agencije.

Samsung Galaxy S3 Ad

Steve Jobs je tvrdio kako Apple ne provodi istraživanja tržišta, no to se pokazalo ne baš posve točnim. Appleov dopredsjednik za marketing za iPhone i iOS Greg Joswiak posvjedočio je kako su radili istraživanja Appleovih korisnika jednom mjesečno u više zemalja.

Ispitivali su zbog čega kupuju Appleove proizvode i koje značajke najčešće koriste, pratili demografiju i stupanj zadovoljstva različitim aspektima iPhonea. Tako su znali što ljudi vole i ne vole u vezi s iPhoneom do razine pojedinosti u pojedinim zemljama. Tako su, recimo, otkrili kako 78 posto vlasnika iPhonea kupuje zaštitne futrole za svoje uređaje.

Istraživanja su obavljana u strogoj tajnosti, a rezultati često nisu išli izvan uskog kruga Appleovih direktora. Za uvid je u pravilu bila potrebna izričita Joswiakova dozvola, koju bi on u pravilu uskratio.

E-mail prepiska otkrila je i kako je Apple još u listopadau 2010. planirao podršku za mreže LTE i raspravljao o hardveru za iPhone 5, gotovo dvije godine prije no što će se taj model pojaviti na tržištu, a Jobs je inzistirao na puštanju iPada 2 u prodaju kako bi ostali korak ispred konkurencije. Iste su godine razmišljali i o TV pretplati.

Više:BGR