SIMBOL JAPANSKOG UMIJEĆA

Kultni 'vlak-metak' slavi 60. rođendan. Prosječno kašnjenje? Manje od minute!

30.09.2024 u 08:24

Bionic
Reading

U pažljivo izglačanoj odori i s bijelim rukavicama, 22-godišnja Hazuki Okuno ukrcava se u repliku japanskog superbrzog vlaka kako bi još jednom prošla stroge protokole koji stoje iza besprijekornog rada japanske institucije koja će u utorak napuniti 60 godina

Brzi vlakovi Shinkansen počeli su prometovati između Tokija i Osake 1. listopada 1964. i tako najavili novo doba putovanja željeznicom u Japanu, koji je nakon poraza u Drugom svjetskom ratu izrastao u gospodarsku velesilu.

Vlak-metak, kako ga zovu, sastavni je dio nacionalnog gospodarstva i načina života i stoga je njegovo održavanje blistavo čistim, točnim i bez nesreća ozbiljan posao.

Nijedna žrtva u 60 godina

U prvoklasnom centru za obuku osoblja na 10 katova, Okuno je vikala s prozora i signalizirala imaginarnim kolegama, ostavši hladnokrvna kad je videozaslon na peronu prikazao putnika kako mlatara zaglavljen u vratima.

Tvrtka JR Central, koja upravlja željeznicom, obuku opisuje 'intenzivnim obrazovanjem' budućih strojovođa i ostale posade vlaka. 'Hvala vam na vožnji', kaže Okuno vježbajući pozdrav putnicima uz naklon.

Gotovo četvrt milijuna putnika vozi se svaki dan na liniji Tokio-Osaka, najprometnijom u mreži Shikansena. Vlak kreće svakih pet minuta.

JR Central kaže da Shikansen nikada nije imao nesreću koja je rezultirala smrću ili ozljedom, u zemlji u kojoj su potresi, tajfuni i obilan snijeg česte pojave. 'Sigurnost je naš glavni prioritet', rekao je za AFP Daisuke Kumajima, službenik za odnose s javnošću.

Manje od minute kašnjenja

S linijama koje se protežu cijelom zemljom, najveća brzina Shinkansena od 320 kilometara na sat više nije najbrža u svijetu, ali aerodinamični nos i prostrani interijer ostaju simbol japanskog inženjerskog umijeća i pažnje posvećene detaljima.

Superbrzi vlak također je nezaobilazna turistička točka i važan dio pop kulture. Pedatntni čistači vlak održavaju blistavim izvana i iznutra. U nekim zemljama zbog kašnjenja vlakova nema dovoljno vremena za takvu pripremu, ali o tome u Japanu ne moraju brinuti.

Na cjelokupnoj mreži brzih vlakova prosječno kašnjenje je manje od minute. Rast gradova duž linija kojima Shikansen prometuje pokazuje njegov utjecaj na gospodarstvo u Japanu, gdje je poslovanje licem u lice vrlo važno.

Imao je, međutim, ulogu u ubrzavanju depopulacije u ruralnom Japanu. 'Ljudi bi radije živjeli u velikim gradovima... a zatim koristili Shinkansen da odu i posjete rođake u manjim gradovima ako im je potrebno', kaže stručnjak za japansku željeznicu Christopher Hood.

U Japanu je lako je uzeti Shinkansen zdravo za gotovo. Ali kad Japanci putuju u inozemstvo, posebice u Europu ili Sjedinjene Države, 'ubrzo shvate da je Shinkansen ipak malo poseban', kaže Hood.