Ljut zbog toga što ga je nestanak struje omeo u poslu, domaći programer napravio je internetski servis Bez struje koji će mu javljati kad HEP planira isključenja. A onda je svoj uradak podijelio sa svima besplatno
Je li vas ikad iznenadio nestanak električne energije? Zagrebačkom razvojnom programeru i softverskom arhitektu Domagoju Pavlešiću to se nedavno po tko zna koji put dogodilo. Odlučio je nešto poduzeti. Tako je nastao internetski servis BezStruje.com.hr.
'Nestanak struje je normalna pojava, negdje češće, negdje rjeđe, radi redovitih servisa, zamjena opreme, novih ukapčanja... Bez struje je servis koji javlja kad su na rasporedu redovna, planirana isključenja', pojašnjava Pavlešić.
Sličan servis postoji u Rijeci, ali samo za šire područje tog grada. Stoga je Pavlešićeva objava na Facebooku odmah privukla veliku pozornost zainteresiranih korisnika.
Većinu prekida isporuke električne energije Hrvatska elektroprivreda redovno najavljuje u novinama (dan ranije) i na internetu (do par dana ranije).
'Mislim da nitko živ ne gleda tamo svaki dan hoće li baš njegova ulica ostati bez struje. Tako nas najavljena isključenja često iznenade.
Meni se to dogodilo više puta. Zadnji put sam totalno poludio i rekao – dosta je.
Naime, radim od kuće. Bez struje ne mogu odraditi to što sam planirao taj dan. Zato sam, čim je došla struja, u večernjim satima isprogramirao servis koji će mi to u budućnosti javiti.
A onda sam pomislio da bi to bilo korisno i drugima, pa sam ga s vremenom napravio u ovo što je sad, da se može lako koristiti', pojasnio je Pavlešić.
Ljutnja je opako dobra motivacija
Ideja je jednostavna – upišete ime (ili dio imena) ulice i svoju adresu e-pošte. Sustav će vam javiti kad sljedeći put ime vaše ulice pronađe na HEP-ovoj listi za iskapčanje. Tako ćete par dana ranije automatski saznati kad neće biti struje, pa si možete drugačije organizirati dan – otići do prijatelja, napuniti ranije baterije i slično.
Isto vrijedi i za tvrtke, kojima je neradni dan zbog toga što nema struje veliki trošak, a kad se zna unaprijed – može se lakše planirati neka alternativna aktivnost poput team buildinga.
Pavlešić je osnovni dio servisa isprogramirao tijekom jedne večeri, pa ga potom nadograđivao malo po malo tijekom više mjeseci, nastojeći ga pritom učiniti što jednostavnijim za korištenje.
Sve je izradio sam, uključujući i logotip. 'Ljutnja je opako dobra motivacija', kaže uz osmijeh, 'Jedina cijena razvoja bila je moje slobodno vrijeme, no vjerujem da će se već kod sljedećeg isključenja ili dva isplatiti. A kumulativna ušteda svih koji će ga koristiti je neprocjenjiva.'
Kako je riječ o projektu koji je nastao na mah, iz entuzijazma, Pavlešić nije razmišljao o potencijalnom broju korisnika i pretplatnika, kao ni o mogućnostima monetizacije.
Spreman na suradnju s HEP-om
'Jednostavno sam ga napravio, pa ćemo vidjeti. Bilo bi mi, naravno, drago da dobije puno pretplatnika i da ljudima bude koristan. No, ako i neće biti, bar ja više nikad neću nenadano ostati bez struje', dodaje.
Što se troškova tiče, za sada je korištene servise pokrio iz besplatnih pretplata na servise u računalnom oblaku koje ima na raspolaganju.
'Ako će biti tolika navala da će trebati nešto plaćati, onda ću biti prisiljen monetizirati ga ili ugasiti. Svakako želim da uvijek ostane besplatan za građanstvo, a nemam ni namjeru prodavati bazu prikupljenih e-mailova kako bi ih se koristilo za spam. O tome nema ni govora', kategoričan je Pavlešić.
Servis Bez struje će do daljnjeg biti dostupan samo na webu. Pavlešić je uvjeren kako tako i više nego dobro rješava problem. 'Mobilne aplikacije bi bile pusto pretjerivanje. Toliko viška vremena ipak nemam', kaže.
Razmišlja li o suradnji s HEP-om? 'Ako će htjeti nešto napraviti kako bi građanima bilo bolje, na raspolaganju sam. No da su htjeli, već su mogli pet puta tako nešto složiti', smatra Pavlešić.