Trolovi na društvenim mrežama postoje otkako postoji i dvosmjerna komunikacija na internetu. Ljudi su to koji svojim komentarima u grupama, na forumima, portalima i ostalim internetskim stranicama na kojima se mogu ostavljati javni komentari pišu uvredljive ili kontroverzne statuse i šire mržnju. Namjerno potiču sukobe i uživaju u tome. Nažalost, ne možete ih izbjeći, ali postoje načini na koje se bolje nositi s njihovim negativnim komentarima
Kako prepoznati trola? Prvo naučite slušati svoju intuiciju. Ako se zbog nečijih komentara osjećate uznemireno ili preplašeno, postoji mogućnost da vas 'trola'. Ako ste sudjelovali u nekoj raspravi na društvenim mrežama ili ste samo bili u ulozi promatrača, zasigurno ste primijetili osobe koje se nadovežu na nekoga, izrazito su sitničave i ne popuštaju u namjeri da razbjesne sugovornika. Ili ste pak naišli na one koji ostavljaju uvredljive komentare na određene sadržaje te potiču svađe među ostalim korisnicima.
Često se predstavljaju kao stručnjaci te koriste stručne riječi i fraze kako bi zvučali pametnije. Jedna od njihovih najizraženijih odlika je sitničavost. Ako primijete bilo kakva odstupanja, pravopisnu ili gramatičku grešku, anomaliju, ukazat će na to, ali će pritom maltretirati i nadati se da će im se i drugi pridružiti. Pasivno su agresivni pa ako vidite komentar s emojijem koji 'plače od smijeha' uz objavu koja nije nimalo smiješna, vjerojatno iza njega stoji trol. Ako se netko ničim izazvan okomi na vas i počne vas tagirati na različitim nepovezanim objavama, onda je zasigurno riječ o trolu.
Uvijek ga možete blokirati, izbrisati s popisa prijatelja ili prijaviti. No što ako je šteta već učinjena i svi sudionici uključeni u razgovor su uzrujani i/ili uvrijeđeni. Evo nekoliko savjeta sa stranice MUO da to izbjegnete ili ublažite.
- Kratko odgovarajte. Da, katkad je teško ignorirati ljude čija je namjera povrijediti nekoga. No treba osvijestiti to da će oni biti još agresivniji i uporniji što ste vi ljući. Ako podvučete crtu kratkim komentarom, odašiljete poruku da vas nije previše dirnuo njihov komentar i da vam istinski nije bitno što taj netko misli i piše.
- Recite nekome. Ako vas netko maltretira, uvijek je dobro podijeliti to s nekim. Iako se odvija na društvenim mrežama, može jednako, ako ne i gore, utjecati na vaše mentalno zdravlje. Uvijek je dobro podijeliti s nekim ono što vas muči jer se na taj način stavljate u poziciju kontrole.
- Ne spuštajte se na njihovu razinu. Ako vas trol vrijeđa, nemojte i vi činiti to. Ako ostanete smireni i kontrolirani, vjerojatno će se povući jer neće imati dovoljno materijala da nastavi s time.
- Pokušajte ih pozvati na odgovornost. Prije svega važno je razumjeti nečije motive, zašto netko vrijeđa. Rade li to samo s ciljem uznemiravanja ljudi ili izražavaju svoje mišljenje i stavove? Postoje načini na koje izraziti svoje mišljenje bez vrijeđanja druge osobe, pa ako netko želi povrijediti drugu osobu, treba ga opomenuti zbog toga.
- Zabranite internetsko zlostavljanje. Ako moderirate neku grupu ili online zajednicu, izrazito je važno napisati kakve se poruke neće tolerirati. Ako se netko ne drži pravila grupe, možete ga blokirati.
- Blokirajte, prijavite, izbrišite ili utišajte. Ako je vaše strpljenje došlo do granica, mnoge društvene mreže i mediji imaju mogućnost blokiranja, brisanja, prijave ili utišavanja profila. Neke vam platforme pritom nude blokiranje svih novih profila te osobe.
- Napravite pauzu. Ako primijetite da vas online rasprave previše zaokupljaju i uzrokuju vam glavobolju, onda bi bilo dobro da neko vrijeme apstinirate od njih i odmorite se jer katkad mogu učiniti više štete nego koristi.