Muskova svemirska kompanija je, pored razorene rakete, uzrokovala ekološki kolaps, što uključuje polje krhotina, šumski požar i 'oblak praškastog betona koji je taložio materijal do 10,5 kilometara sjeverozapadno od lokacije'
SpaceX-ov Starship mogao bi se susresti s dugotrajnom odgodom daljnjih testnih lansiranja.
Federalna administracija za avijaciju, skraćeno FAA, prošlog petka objavila je završetak istrage nesreće debitantskog leta SpaceX-ovog divovskog vozila Starship, što je završio praskom u travnju. Zaključak je da Muskova tvrtka neće smjeti nastaviti s probnim lansiranjima sve dok ne odrade '63 korektivne radnje' u svom sustavu lansiranja.
Tim rečeno, probno lansiranje Starshipa posljednje je u doglednoj budućnosti.
'Čini se da su strukturne margine vozila bolje nego što smo očekivali', našalio se izvršni direktor SpaceX-a Musk s novinarima uoči probnog lansiranja krajem travnja. Međutim, prema izvješću američke Službe za ribe i divlje životinje, neuspješno lansiranje rezultiralo je doslovnim poljem krhotina od 385 hektara, na kojem su betonski komadi odbačeni više od 792 metra od lansirne rampe, šumskim požarom na 3,5 hektara i 'oblakom praškastog betona koji je taložio materijal do 10,5 kilometara sjeverozapadno od lokacije postolja za lansiranje'.
'Korektivne radnje uključuju redizajn hardvera vozila kako bi se spriječili curenje i požar, redizajn lansirne rampe kako bi se povećala robusnost, uključivanje dodatnih pregleda u proces dizajna, dodatnu analizu i testiranje kritičnih sustava te komponenti za sigurnost, uključujući autonomni sustav sigurnosti leta, kao i primjenu dodatnih praksi kontrole promjena', stoji u priopćenju FAA-e.
FAA navodi i da će SpaceX prije idućeg lansiranja 'morati podnijeti zahtjev i izmijeniti postojeću licencu koja se bavi svim sigurnosnim, ekološkim i drugim primjenjivim regulatornim zahtjevima'.
SpaceX se ubrzo nakon objave FAA-e u kratkim crtama osvrnuo na problem. 'Prvi test Starshipa pružio nam je brojne uvide', stoji u objavi. Pripisuju, kažu, zasluge u razvoju svih vozila SpaceX-a 'brzom iterativnom razvojnom pristupu', što je rezultiralo 'izravnim doprinosom nekolicini nadogradnji infrastrukture vozila i lansirne platforme'.
Tvrtka je priznala da je njezin autonomni sustav za sigurni let, dizajniran za samouništenje rakete kada skrene s putanje i prije nego što udari o tlo, pretrpio 'neočekivano kašnjenje' od 40 sekundi. SpaceX nije utvrdio koji je uzrok kvara, ako ga je uopće bilo, ali je navodno nakon toga 'poboljšao i ponovno kvalificirao AFSS kako bi povećao pouzdanost sustava'.
'SpaceX također implementira kompletan paket nadogradnji performansi sustava koji nije povezan s problemima uočenim tijekom prvog testnog leta', ističu.
Poboljšanja uključuju novi sustav za učinkovitije razdvajanje prvog i drugog stupnja, novi elektronički 'sustav kontrole vektora potiska (TVC)' za rakete Raptor Heavy te 'značajne nadogradnje' nosača za orbitalno lansiranje i sustava lansirne platforme, koji se, eto, 'slučajno' raspao na prvom testu, ali je, opet, potpuno nepovezan s ovom nadogradnjom, piše Engadget.
Još nije poznato preklapa li se ijedna od navedenih nadogradnji s onima koje je navela FAA.