GORAK OKUS

Na IPO-u Facebooka opelješeni mali ulagači?

23.05.2012 u 11:04

Bionic
Reading

Malim ulagačima, čini se, uskraćene su ključne informacije o smanjenju procjena prihoda i zarade za ovu godinu. Već se spominje moguća istraga

Reuters je objavio da su aranžeri izdanja srezali procjene prihoda i zarade Facebooka usred predstavljanja javne ponude dionica. To je vrlo neuobičajeno i, u pravilu, loša vijest po tvrtku koja se sprema na tržište kapitala. Naročito ako informacija dolazi od izvora bliskih toj kompaniji.

Zašto bi se na to odlučili? Zato što im je, tvrdi Business Insider, neimenovani Facebookov direktor rekao kako tvrtka ne posluje blistavo te ih savjetovao da to učine.

Drugim riječima, tvrtka je unaprijed najavila da će podbaciti u odnosu na očekivanja analitičara, ali je to priopćila samo analitičarima u velikim financijskim kućama koje su pripremale IPO. Podsjetimo, to su financijske kuće Morgan Stanley, Goldman Sachs i JP Morgan.

Oni su tu informaciju potom usmeno prenijeli krupnim igračima među institucionalnim investitorima. Malim ulagačima ništa nije rečeno.

Čini se da je rezanje procjena utjecalo na odluke bar nekih od institucionalnih ulagača time što im je smanjilo apetite i snizilo razinu cijene koju su spremni platiti za dionice društvene mreže.

Taj je potez, u najmanju ruku, bio krajnje nepravedan prema svima koji su kupovali dionice tijekom javne ponude i nakon nje. A i u suprotnosti je sa zakonima koji reguliraju tržište kapitala u Sjedinjenim Državama. Moglo bi doći do istrage, kao i do privatnih tužbi. Masovnih.

Još se pokušava dokučiti što se dogodilo prilikom određivanja cijene dionice koja je trebala postati hit stoljeća.

Prema izvorima Business Insidera (anonimnim, doduše, i još nepotvrđenim), početkom svibnja analitičari u aranžerima izdanja pripremali su financijska predviđanja za potrebe javne ponude dionica.

Te su procjene obično rezultat suradnje analitičara i uprave tvrtke koja izlazi na burzu. Zbog toga se smatra da ih je tvrtka 'blagoslovila', a podaci o prihodima i zaradi gledaju se kao zadani ciljevi, za koje je kompanija uvjerena da ih može ostvariti. Upućeniji ulagači koriste ih kao alat za procjenu toga koliku su cijenu spremni platiti.

No tvrtka ih - prema sadašnjim američkim zakonima - nema obvezu objaviti. Običaj je da ih se prenosi usmeno institucionalnim investitorima koji razmatraju ulaganje u IPO.

To se dogodilo Facebooku. Kad je predstavljanje krenulo, institucionalni investitori dobili su početne procjene, što je potaklo velik entuzijazam za dionicom Facebooka. No već nekoliko dana kasnije (Business Insider navodi 9. svibnja kao točan datum) Facebook je promijenio prospekt za IPO.

Sama po sebi, promjena je bila prilično neodređena i nije upućivala na mogućnost slabijeg poslovanja u drugom kvartalu. Ali nakon toga su sva tri aranžera izdanja srezala očekivanja za poslovanje Facebooka tijekom drugog kvartala i do kraja godine.

O tome su usmeno obavijestili samo institucionalne ulagače. Ne iznenađuje što je ovima to bilo vrlo neugodno iznenađenje.

Zašto su se sva tri aranžera izdanja odlučila na rezanje procjena? Čini se malo vjerojatnim da su nezavisno i samostalno došli do istog zaključka pa povukli tako jak i negativan potez usred IPO-a.

Business Insider pretpostavlja da ih je na to naveo netko upućen u financijsko poslovanje Facebooka.

Uz to, rezanje procjene pratile su i tri informacije, koje je dio institucionalnih investitora također protumačio negativno:

1) Povećan je raspon cijena, što nije imalo smisla ima li se u vidu to da su netom prije srezane procjene prihoda i rasta

2) Povećan je broj dionica namijenjenih prodaji

3) Mnogi institucionalni dioničari Facebooka, poput Goldman Sachsa, odlučili su prodati veći dio svog udjela no što je prvotno planirano, što je smrdjelo na povlačenje i unovčavanje na brzinu.

Navodno su Facebookovi direktori tijekom predstavljanja javne ponude dionica 'signalizirali' dijelu ulagačke zajednice da prihodi kompanije neće rasti očekivanom brzinom te da taj rast ima svoje granice.

Sve to nagnalo je velike ulagače na oprez, pa i povlačenje. Mali ulagači, ne sluteći zla, i dalje su odbrojavali dane, sate i minute do početka trgovanja, spremni platiti koliko je god potrebno.

Kad je došlo vrijeme za određivanje cijene, u glavnom aranžeru izdanja Morgan Stanleyju navodno su pročešljali knjigu narudžbi i otkrili da su investitori spremni kupiti dionicu na dvije cjenovne razine.

Institucionalni ulagači postavili su cijenu na 32 dolara (oko 183 kuna) po dionici, a ostali su bili spremni platiti 40 dolara (oko 228 kuna).

Znajući da mogu prodati ogromnu količinu dionica malim ulagačima, u Facebooku i Morgan Stanleyju odlučili su postaviti cijenu na visokih 38 dolara (oko 217 kuna). Navodno su raspodijelili daleko veći dionica namijenjenih malim ulagačima no što je to uobičajeno za IPO poput tog.

Vidjeli smo što se dogodilo. Dionica je započela s trgovanjem s cijenom od 42 dolara (oko 240 kuna). Veći dio prvog dana držala se iznad 40 dolara da bi nakon toga brzo potonula.

Tek uz velik napor Morgan Stanleyja prošli se petak popela na malo više iznad cijene postavljene u IPO-u. No Morgan Stanley nije mogao to dugo činiti, a da se i sam ne izloži ogromnim gubicima. Kad je histerija splasnula i vijesti o rezanju procjena isplivale na površinu, dionica je nastavila tonuti.