ASTRONOMIJA

Nevjerojatan pogled u svemir: Poznati teleskop Hubble slavi trideseti rođendan

24.04.2020 u 19:48

Prošlo je već trideset godina od lansiranja svemirskog teleskopa Hubble, a njegova misija daleko je od završetka

Hubble slavi trideseti rođendan. Nesuđeni heroj NASA-e i ESA-e karijeru je započeo s poteškoćama uzrokovanima nepodešenim objektivima, no uz malo popravaka i nadogradnji dosegnuo je svoj vrhunac. Mnogi, štoviše, Hubbleu danas pripisuju neka od najvećih saznanja vezanih uz svemir koji nas okružuje.

Ovaj svemirski teleskop neumorno je sakupljao očaravajuće slike planeta, zvijezda i galaksija promijenivši način na koji gledamo svemir, a na sreću svih koji očekuju još predivnih kadrova - Hubble svoj rad nastavlja obavljati bez ijedne poteškoće. Štoviše, svi njegovi instalirani instrumenti, dva skenera i dva spektrometra, rade punom parom.

Naš pogled u duboki svemir

Nadalje, američka svemirska agencija NASA, koja opservatorijem rukovodi u suradnji s Europskom svemirskom agencijom (ESA), tvrdi da će se misije nastaviti financirati sve dok budu korisne. Njegov doprinos znanstvenoj zajednici seže dalje od lijepih slika na stranicama NASA-e i člancima na brojnim tehnološkim i znanstvenim portalima. Sakupljeni podaci koje je dostavio Zemlji samo su u 2019. doprinijeli izradi skoro tisuću znanstvenih radova.

Mirovina? Kakva mirovina?

Nakon niza popravaka, nadogradnji i testova NASA-ini stručnjaci uvjereni su da Hubble svoje zadatke može nastaviti vršiti i dobrim dijelom ovog desetljeća. Njegov nesretni 'nasljednik', svemirski teleskop James Webb (JWST, James Webb Space Telescope) lansirat će se tek 2021., s time da će njegova otkrića nadopunjavati ona Hubblea - oni će raditi u tandemu.

Razlog za ovakvu neobičnu suradnju sama konstrukcija je James Webba, dizajniranog tako da prati dulje valne duljine svjetlosti nego što to radi Hubble. Njihova zajednička otkrića će samim time pružiti bolji uvid u buduća otkrića.

ASTRONOMIJA

Svemir snimljen kroz oko teleskopa Hubble oborit će vas s nogu

Impresivna karijera

Prije Hubbleovog lansiranja 1990. astronomi nisu znali je li naš svemir star 10 ili 20 milijardi godina, no zahvaljujući otkrićima koje im je pružio satelit otkrili smo da je star 13,8 milijardi godina. Promatračnica je naime uspjela otkriti brzinu širenja svemira te je dokazala postojanje supermasivnih crnih rupa u središtima galaksija.

Također vodite računa o tome da znanstvenici do Hubbleove ere nisu otkrili nijedan egzoplanet, ime koje se dodjeljuje planetu koji kruži oko zvijezde koja nije naše Sunce. Hubble ovih dana pomaže pri otkrivanju ovih udaljenih svjetova, proučavanju njihovih atmosfera i pokušaju razumijevanja njihove prirode.

Premda danas imamo velik broj zemaljskih teleskopa koji u nekim znanstvenim poljima nadmašuju Hubble, oni mu i dalje ne mogu konkurirati u otkrivanju dubokog svemira. On koristi takozvano proučavanje dubokog polja koje se sastoji od promatranja malih dijelova noćnog neba u nastojanju otkrivanja vrlo udaljenih i nezapazivih galaksija niskog sjaja koje inače ne bismo mogli otkriti.

Prema riječima Kathryn Sullivan, astronautice koja je među prvim Zemljanima unutar svemirskog šatla Discovery posjetila Hubble u njegovoj orbiti na visini od 612 km, 'Hubbleov znanstveni utjecaj izuzetno je velik, no nisam ga ni približno toliko poštovala sve dok o njemu nisam napisala knjigu u kojoj govorim i o prekrasnim slikama koje je snimio te koje su promijenile popularnu kulturu'.