Dosadašnji čelnik Forda, Mark Fields, u ponedjeljak je otišao u mirovinu nakon što je godinama ranije uspostavio poznati 'The Way Forward' plan razvoja tvrtke. Zapravo nije riječ toliko o samostalnoj odluci za mirovinu, koliko činjenici da ga je izgurao upravni odbor tvrtke. Na njegovo mjesto je stigao Jim Hackett, osoba za koju u Fordu navode da ima 'duboku vezu sa Silicijskom dolinom'
Što ovo znači u praksi? Ford već preko desetljeća pokušava restrukturirati tvrtku u nešto što ona još uvijek nije, nešto što bi željeli investitori, i nešto krajnje nedefinirano - poput ideje 'pametne mobilnosti'.
Fields, koji je u ponedjeljak odstupio s čelne pozicije tvrtke, zapravo ju je i spasio u kritičnom razdoblju 2008. godine. Iako je tada čelnik Forda bio Alan Mulally, upravo Mark Fields je bio osoba zaslužna za plan The Way Forward - i spašavanje Forda od vrlo izglednog bankrota. Fields je kroz desetljeća posvećenosti tvrtki izrastao u figuru vrijednu imenovanja na čelnu poziciju, a uspješno je izvukao profit i od segmenata tvrtke koji su ranije poslovali negativno. Čime je onda zaslužio naglo uklanjanje s pozornice?
Stiglo je novo doba, vremena se jednostavno mijenjaju - pa i u nečem tromom poput auto industrije. Ford već neko vrijeme ostvaruje tek pokoje bitno partnerstvo iz tehnološkog segmenta, dok konkurencija grabi golemim koracima u svijet tzv. ridesharing usluga i autonomne vožnje.
Zanimljivosti radi, Fields je ranije itekako prepoznao potrebu za još jednom evolucijom tvrtke, piše Wired:
Ipak, Fieldsovi planovi o pametnoj mobilnosti nisu uspjeli uvjeriti dovoljno ljudi. Nedostajala je neka nit, neka poveznica i jasnoća koju je u međuvremenu eksplodirala na jednoj drugoj strani - u Tesla Motorsu.
Ford je lani možda ugrabio 152 milijarde dolara u prihodima dok je Tesla Motors ostvario tek 2,3 milijarde dolara. No, Teslina tržišna kapitalizacija je istovremeno narasla na 50,65 milijardi - više od Forda i General Motorsa!
Sreću će Ford stoga potražiti u Jimu Hackettu, čovjeku koji 'ima duboke veze sa Silicijskom dolinom'. Međutim, plan očito nije razrađen, jer je i samo priopćenje o restrukturiranju zapravo hrpa poštapalica, marketinških složenaca i nečeg poznatog od prije - potpunog izostanka neke niti, poveznice i jasnoće. Ford tu spominje ama baš sve što se da zamisliti iz IT svijeta - big data, umjetnu inteligenciju, naprednu robotiku, 3D pisače...
Mora se napomenuti, teško je reći da je Fields mirovao na čelnoj poziciji Forda. Tvrtka je pokrenula svoj program razvoja autonomnih vozila, učlanili su se u koaliciju s drugim velikanima kao što su Google i Volvo i stvari uopće nisu izgledale loše, iako su kasnili za konkurencijom.
No, u svijetu u kojem investitore zanimaju poštapalice, a proizvođač je pretrom za ikakve drastične izmjene i pomake naprijed, možda ne čudi da je Ford odlučio okrenuti novo poglavlje. Tek vrijeme će reći koliko će izmjena u poslovanju u praksi doživjeti ovaj div automobilske industrije - tj. hoće li postati nešto više od običnog proizvođača automobila.