Online trgovine bez skladišta i usluge isporuke robe kupcu već su neko vrijeme prisutne u svijetu, a u zadnje vrijeme sve više maha uzimaju i u susjednoj Srbiji. Kakva ih budućnost čeka?
Dropshipping je naziv za metodu prodaje i distribucije u kojoj kao trgovac ne držite robu na skladištu, već ju naručujete od dobavljača (obično proizvođača ili veletrgovca) u trenutku kad od kupca dobijete narudžbu. Proizvođač izravno isporučuje robu kupcu, tako da ju vi ni ne vidite.
Teoretski, moguće ga je koristiti za bilo koju vrstu maloprodaje: od hrane do elektronike, namještaja, bijele tehnike... Sve ovisi o mogućnostima uključenih partnera i navikama tržišta.
Zaradu ostvaruje na razlici između veleprodajne i maloprodajne cijene. Ukoliko su u dobroj poziciji, dio takvih trgovaca – dropshippera - uzima i proviziju od veletrgovca ili proizvođača.
Takav pristup prodaji online ima svojih prednosti i nedostataka.
Pogodnosti i rizici
Za pokretanje i održavanje takve digitalne trgovine potrebno je imati manje kapitala jer ne morate ulagati u stvaranje zaliha robe, plaćati robu prije no što već dobijete za nju novac od kupca, kao ni plaćati troškove skladištenja.
Robu nabavljate tek kad je kupac za nju već platio, pa novac koji bi utrošili na zalihe i skladište možete preusmjeriti drugdje - recimo, u promociju i marketing.
Kako ne morate unaprijed nabavljati robu, u ponudi možete imati vrlo širok raspon proizvoda i dodavati nove uz vrlo male troškove. Također, ne morate voditi brigu o pakiranju i slanju proizvoda, praćenju stanja skladišta kako bi znali kad će ponestati robe i u knjigovodstvene svrhe, baviti se povratom robe...
Posao je moguće obavljati bilo gdje ako pri ruci imate računalo i internetsku vezu kako bi mogli komunicirati s kupcima i dobavljačima. Stigne li povećani broj narudžbi, moguće je prebaciti veći dio posla na dobavljače što otvara prostor za brži rast prodaje nego što bi to inače bio slučaj.
S druge strane, zbog toga što ga je razmjerno lako pokrenuti i održavati dropshipping je postao mnogima zanimljiv, pa je tržište u inozemstvu visoko kompetitivno a marže dosta niske. Čak i ako imate bolju web trgovinu i korisničku podršku od većine njih, kupci će i dalje uspoređivati vaše cijene s konkurentskim.
Sve dok radite sa samo jednim dobavljačem posao je prilično jednostavan. Ali, čim se njihov broj počne povećavati bit će sve teže pratiti ima li dobavljač robu koju trebate na zalihama.
Ujedno, rad s više dobavljača može uvećati i zakomplicirati troškove isporuke, a i može se dogoditi da vas optuže za pogreške i propuste dobavljača.
Možete se naći u problemima i ukoliko preuzmete narudžbu, ali veletrgovac ili proizvođač nemaju traženu robu na lageru jer je rasprodana.
Dropshipping je također moguće koristiti kako bi se prikrilo kupcu tko je stvarni isporučitelj, kao i uklonilo potrebu za posrednicima.
Često ga koriste i internetski varalice, koji taj oblik poslovanja nude kao brz i lak način zarade od kuće. Lakovjerna žrtva kupit će od njih popis tvrtki od kojih je moguće naručiti robu. Te tvrtke često nisu veletrgovci već posrednici koji nemaju vlastitu robu, već preprodaju proizvode drugih po cijenama koje žrtvu ostavljaju s minimalnom zaradom ili u potpunosti bez nje.
Treba pripaziti i na veletrgovce koji prodaju krivotvorenu robu uz ekstremno visoke marže.
Kod nas su dropshipperi još uvijek rijetki
Većinu takvih trgovina moguće je naći u Sjedinjenim Državama, iako ih je u zadnjih desetak godina sve više i u Kini. Oslanjaju se na servise kao što je AliExpress, često pritom koristeći specijalizirane servise kao što su Oberlo ili Doba koji pomažu u pronalaženju proizvoda i proizvođača, odnosno veletrgovaca te proizvoda.
Naravno, tu je i neizbježna kineska platforma Alibaba, jedna od najvećih digitalnih trgovina na svijetu, koja vam također može pomoći u pronalaženju proizvoda i partnera za razmjerno malu cijenu
Kod nas i u regiji su još rijetki. Među stjegonošama u ovom dijelu svijeta ističe se srbijanski bloger Istok Pavlović, a vrijedi zaviriti i u grupu na Facebooku Dropshipping Balkan, u koju se radi razmjene znanja i iskustava dosad učlanilo nešto manje od tri tisuće članova iz Hrvatske i regije, prvenstveno Srbije.
'Dropshipping je u nas, po mom mišljenju, nedovoljno korištena metoda prodaje i distribucije. Ima puno prednosti za male prodavače jer smanjuje potrebe za skladišnim prostorom ali i smanjuje troškove poslovanja malih prodajnih tvrtki jer ne moraju investirati u zalihe.
No, i za distributere su tu prednosti jer se oslanja na poslovanje s mrežama prodajnih partnera koji na sebe preuzimaju lokalne prodajne procese i povezane troškove, dok se logistika i distribucija organiziraju kod centralnog partnera', kaže osnivač i direktor tvrtke Institut za elektroničko poslovanje Davor Maričić.
Postoje primjeri uspješnog poslovanja po ovom modelu u Hrvatskoj, poput M SAN Grupe koja je pred desetak godina organizirala veliku mrežu malih partnera za maloprodaju informatičke opreme. Kako tportal doznaje, sa srodnim modelima su eksperimentirale i druge veće tvrtke, kao što su Agrokor i Atlantic.
Iduće godine svi će znati što je dropshipping
'Dropshipping je donedavno bio buzz, a ove godine se masa ljudi bacila u to jer su motivirani kroz komunikaciju s drugima na Facebook grupama i blogovima. U 2018. dropshipping će biti mainstream i svi će znati o čemu se radi', prognozira internetski poduzetnik Bojan Bernik poznat po projektima kao što su 1Klik.hr, Popusti.hr i Automobili.hr.
Općenita rasprostranjenost i snaga tržišta digitalne trgovine u Hrvatskoj je u uzletu, smatra Vanja Bunjevac, konzultant za e-trgovinu u tvrtki Inchoo, Cijelo tržište, uključujući dropshipping, ima još puno prostora za rast. 'Nadamo se da ćemo u narednim godinama vidjeti stabilan rast u ovoj branši', rekao je tportalu Bunjevac.
Za koje vrste poslovanja je takav model dobar? 'Ako se dobro razumijete u internet marketing i psihologiju potrošača, a ne želite se baviti skladištenjem i uvozom proizvoda, ovo je idealan posao. Fokusirate se na ono u čemu ste dobri, izbjegnete sve ostale izazove tradicionalnih web trgovina', uvjeren je Bernik.
Bunjevac ocjenjuje kako je ovakav model dobar je za sve vrste poslovanja. 'Treba se pobrinuti za ključne stvari, da sve karike u lancu funkcioniraju dobro, poštuju se zakonske regulative i slijede se smjernice branda', naglašava Bunjevac.
Što se hrvatskog tržišta tiče, Bernik smatra kako bi, iako je malo, vjerojatno pojedine niše kod nas imale prođu.
'S obzirom da nema skladištenja niti uvoza, najlakše je poslovati na velikim i profitabilnim tržištima poput svima omiljenih Sjedinjenih Država. Nemate nikakvih geografskih ograničenja, roba ide direktno iz Kine u sve dijelove svijeta', pojašnjava Bernik.
Pitanje povjerenja
Zašto nije više rasprostranjen? Maričić vjeruje kako je prvenstveno u pitanju mogućnost distribucije proizvoda u sve krajeve zemlje, odnosno preuzimanje odgovornosti za kvalitetnu distribuciju.
'Mala tvrtka koja se oslanja takvu prodaju u velikom partneru mora imati kvalitetnu distribucijsku i logističku potporu. Tu je i pitanje kvalitetnih informatički integriranih B2B procesa te velikog povjerenja među partnerima, koje se dugo gradi i mora svim stranama donijeti stalnu dodatnu vrijednost', pojašnjava Maričić.
Prepreke dropshippingu su svugdje iste, kaže Bunjevac ističući pritom standardizacije dostave te to što kao vlasnik online trgovine nemate potpunu kontrolu nad proizvodom, a da pri tome jamčite za njegovu ispravnost.
Osim toga, velik dio lanca od prodaje do dostave proizvoda nije pod vašom kontrolom tako da ne možete znati je li roba oštećena, je li poslan proizvod koji je kupac naručio i hoće li dostavna služba odraditi svoj dio kako treba.
'Zanimljivo, prema odredbama hrvatskog zakona morate imati skladište čak i ako poslujete kao dropshipper koji nema izravan doticaj s proizvodom', upozorava Bunjevac.
Kočnice su negdje drugdje
Maričić tvrdi kako prepreka nema puno jer zakonski su riješena prava i obveze svih strana (kupac-prodavač-distributer).
'Vjerojatno su glavni problemi relativna usitnjenost resursa i ipak malo online tržište kakvo je hrvatsko. Iako se dropshipping uglavnom povezuje s online prodajom, uspješno se može primjenjivati i u dućanima, no domaći kupci vole vidjeti i odmah kupiti većinu proizvoda koje žele.
Također, postoje mali webshopovi koji koriste ovakav model, a ponekad je riječ o robi koju preprodaju iz inozemstva, uglavnom Kine. Tu postoji cijeli niz detalja, uglavnom pokrivenih Zakonom o PDV-u i Zakonom o obveznim odnosima, koji reguliraju takvu kupovinu', ukazao je Maričić.
Prema njegovom mišljenju, stupanj razvoja hrvatskog online poslovanja ima kočnice na drugim stranama: povjerenje kupaca, cijene dostave određenih vrsta proizvoda, mogućnostima ulaganja u online trgovine, loše riješena zakonska regulativa radi obveze fiskalizacije kod kartičnog plaćanja u online dućanima…
Bernik tomu još dodaje kako pravila i zakoni vezani uz trgovinu na webu nisu precizno definirani. No, nedavno se Porezna uprava oglasila očitovanjem o dropshippingu pa se nada kako je to znak kako će se stvari početi pomicati naprijed.