Američka svemirska agencija želi se vratiti na Mjesec, a u tome će joj pomoći brojne privatne kompanije
Uspješno, ali kratkotrajno prošlomjesečno slijetanje Intuitive Machinesa na Mjesec samo je jedan u nizu pokušaja privatnih kompanija u Sjedinjenim Državama da slete na Zemljin prirodni satelit. Misija je propala nakon pet dana zbog gubitka energije lunarnog lendera Odysseus, piše Euronews.
'Ova misija je putokaz', rekao je Joel Kearns, suradnik administratora za istraživanje u NASA-inoj Upravi za znanstvene misije, na tiskovnoj konferenciji nekoliko dana poslije. 'Možete to smatrati testnim letom', dodao je. Misija Intuitive Machinesa dio je financiranja dobila od relativno novog, malo poznatog NASA-inog programa pod nazivom Commercial Lunar Payload Services (CLPS). Njegov cilj je prvi put prenijeti odgovornost i tehničke detalje slijetanja na Mjesec na privatne tvrtke.
Insajderi u industriji tvrde da ova nova inicijativa američke svemirske agencije započinje niz čestih lansiranja na Mjesec koji će definirati prisutnost SAD-a u svemiru u sljedećem desetljeću.
Nicholas Peter, predsjednik francuskog Međunarodnog svemirskog sveučilišta (ISU), naziva ovaj novi NASA-in program početkom američke 'nove utrke na Mjesec' i pokušajem da se natječu s nedavnim uspješnim slijetanjima Indije, Japana i Kine. '[CLPS] pruža više mogućnosti za odlazak na Mjesec radi razvoja znanstvenih misija jer to više nije ograničeno na vladina tijela', rekao je Peter za Euronews Next.
NASA je 3. svibnja 2018. objavila hrabro priopćenje: da će se istraživanje površine Mjeseca nastaviti u budućnosti, ali će izgledati drugačije. U istom duhu najavila je svoje ulaganje od 2,6 milijardi dolara (2,4 milijarde eura) do 2028. u ugovore na neodređeno vrijeme, za koje se natječe odabrani broj privatnih kompanija, kako bi se 'ubrzao' američki povratak na Mjesec.
'Oslonit ćemo se na interese i sposobnosti američke industrije i međunarodnih partnera dok američka inovacija vodi astronaute natrag na Mjesec te na dalja odredišta u Sunčevom sustavu, uključujući Mars', rekao je NASA-in administrator Jim Bridenstine u izjavi za javnost. Misija u veljači najnovija je u nizu onih koje se očekuju prije 2026. godine.
Ova misija također je druga u sklopu programa CLPS koja je uspješno došla do lansiranja. U siječnju je Astrobotic Technology, sa sjedištem u Pittsburgu, pokušao prvi let, no nije uspio zbog curenja pogonskog goriva koje je onemogućilo slijetanje. Druge tvrtke koje financira NASA, poput Drapera i Firefly Aerospacea, rade na nadolazećim misijama.
Kasnije ove godine NASA očekuje Astroboticovu misiju VIPER do lunarnog južnog pola, isporuku tehnologije Firefly Aerospacea do bazaltne ravnice na Mjesecu i drugu misiju Intuitive Machinesa do Reiner Gamme.
Chris Boger, Draperov direktor svemirskih letova i istraživanja, rekao je da su prije NASA-inog novog programa CLPS svemirske misije privatnih tvrtki koje je poduprla vlada bile rijetkost. Umjesto toga, svemirska agencija bi privatnim tvrtkama dala zadatak da razviju samo neki dio svemirske letjelice. Draper je prvi ugovor s NASA-om sklopio 1959. za razvoj navigacijskog sustava za poznato slijetanje Apolla.
Boger je nedavno rekao da je došlo do ponovne 'eksplozije' komercijalnog interesa da se dođe na Mjesec. Dakle, nastavlja on, to daje NASA-i poticaj za pokretanje više misija i, prema tome, stvara se zdraviji prostor za svemirske startupe.
'Kompanije koje je financirala NASA jedva su postojale, bile su u povojima, da bi izrasle u zrele tvrtke koje mogu pružiti ovu uslugu', rekao je Boger. Prema Peteru, postoje i drugi razlozi zbog kojih se želimo vratiti na Mjesec. Jedna su nove tehnologije, poput pohrane podataka u dubokom svemiru.
Druga je vađenje resursa, poput vode i vodika, za koje kaže da će postati sve važniji na Zemlji. 'Istraživanje svemira više nije zabijanje zastave', rekao je Peter, referirajući se na ciljeve slijetanja na Mjesec 1969. godine.
Draperova misija 2025. je Schrodingerov bazen, rijedak dio Mjeseca koji pokazuje nedavnu vulkansku aktivnost. 'Sve ove misije pružaju goleme lekcije za one koje još nisu lansirane', rekao je Boger. 'To je usko povezana zajednica te su prisutne transparentnost i sloboda dijeljenja informacija koje možemo uračunati u ciljeve misije', ističe.