Tvrtke za autonomna vozila Waymo i Cruise dobile su odobrenje da se robotaksijima omogući vožnja San Franciscom u svako doba. Zaključak je to nakon šestosatne javne rasprave u kojoj je dio građana izrazio svoju podršku, a dio protivljenje autonomnim vozilima na cestama. Odobrenje predstavlja veliku pobjedu za operatere autonomnih vozila, koji su potrošili desetke milijardi na tehnologiju s vrlo malo povrata, no koja bi mogla otvoriti put širem prihvaćanju te tehnologije. Automobili bez vozača postali su uobičajen prizor na ulicama San Francisca
Komisija za javne komunalne usluge Kalifornije (CPUC) glasala je s 3 prema 1 za dopuštanje tim dvjema tvrtkama da se njihovim robotaksijima omogući vožnja u bilo koje doba dana u cijelom San Franciscu.
'To je prvi od mnogih koraka u pružanju usluga prijevoza autonomnih vozila (AV) građanima Kalifornije. Vjerujem u potencijal ove tehnologije za povećanje sigurnosti na cesti', poručio je povjerenik CPUC-a John Reynolds na kraju saslušanja, piše The Verge.
To je ključan trenutak za industriju autonomnog prijevoza, kao i širenje jednog od najvećih testnih projekata za budućnost za koju mnoge tvrtke predviđaju da vozači uopće neće biti potrebni. Godinama su tvrtke od Amazona do Googlea eksperimentirale sa samovozećim automobilima, dok istovremeno stručnjaci upozoravaju da bi to moglo biti razorno za gospodarstvo, točnije za radna mjesta.
Samo u Kaliforniji postoji više od 40 tvrtki, od mladih startupa do tehnoloških divova, koje imaju dozvole za testiranje svojih automobila u San Franciscu, prema kalifornijskom Odjelu za motorna vozila. Prema analizi podataka koju je objavio Washington Post, kompanije kolektivno prijeđu tisuće kilometara na javnim cestama svake godine, sa stotinama uglavnom manjih nesreća.
Povjerenici su pozvali tvrtke da se pozabave problemima koje su iznijeli dužnosnici i stanovnici San Francisca o AV-ima koji blokiraju ceste, uzrokuju prometne gužve i ometaju vozila hitne pomoći. Bude li daljnjih izvješća o incidentima, CPUC bi mogao glasati za ograničenje broja vozila na cesti ili čak potpuno opozvati dozvole tvrtkama, rekla je povjerenica Darcie Houck.
Trenutno tvrtke nude samo ograničenu uslugu. Glasanje u korist tvrtki u biti daje robotaksijima potpuni pristup gradu i njegovim stanovnicima. Waymo je ovu odluku proslavio kao 'veliki trenutak' u povijesti autonomnih vozila. 'Današnja dozvola označava pravi početak naših komercijalnih operacija u San Franciscu', rekao je Tekedra Mawakana, jedan od izvršnih direktora Wayma. Izvršni direktor Cruisea Kyle Vogt nazvao je to 'velikom prekretnicom za AV industriju'.
Saslušanje koje je trajalo šest i pol sati uključilo je različite mišljenja i glasove, od kojih su mnogi bili iz zajednice osoba s invaliditetom, govoreći o prednostima i nedostacima autonomnih usluga prijevoza. Stanovnici koji se protive tvrtkama za robotaksije govorili su o neispravnim automobilima koji se kvare nasred raskrižja, o ulicama koje već vrve od dovoljno motornih vozila, a sve to dok je robotaksijima dopušteno nesmetano juriti gradom.
Sigurnija od ljudskih vozača?
Oni koji podržavaju tu odluku hvalili su vozila kao sigurnija od ljudskih vozača uz potencijalnu korist za vozače s invaliditetom koji trenutno nemaju odgovarajuće mogućnosti prijevoza. Nakon sati javnog svjedočenja, činilo se da oni koji se protive vozilima imaju malu prednost u odnosu na pristaše, iako su stotine zagovarale obje strane. No zajednica osoba s invaliditetom u svom mišljenju nije ujedinjena. Rebecca Miller, koja ima oštećenje vida, pozvala je komisiju da glasa protiv, navodeći zabrinutost za pješake i potrebu za pristupačnijim prijevozom poput javnog.
Glavna tema bio je skepticizam prema velikim tehnološkim tvrtkama. Protivnici su također autonomna vozila opisali kao 'alate države nadzora, opremljenih kamerama i drugim senzorima koji bi se mogli predati policiji na zahtjev'.
Drugi su pak osudili gubitak radnih mjesta uzrokovan robotaksijima. Vozači kamiona, članovi sindikata i vozači koji dijele vožnju izrazili su zabrinutost zbog toga što će ih zamijeniti računalo. 'Automobil mora imati vozača' rekla je žena koja vozi za Lyft.
Tim odobrenjem bi General Motorsu i Alphabetu bilo omogućeno da prošire testiranja svojih autonomnih vozila Cruise i Waymo kao plaćenih taksija. Taksisti kažu da robotaksiji od sada mogu voziti po cijelom gradu, u bilo koje dana i pritom naplaćivati vožnju, čime se stavljaju u izravno natjecanje s konkurentskim Uberom i Lyftom.
Osim toga, mjesecima su gradske vlasti San Francisca molile državu da odgodi glasanje, navodeći niz incidenata u kojima su autonomna vozila zaustavljala promet, blokirala autobuse ili ometala vozila hitne pomoći. Gradska prijevoznička agencija te vatrogasna i policijska uprava prijavili su sve pritužbe CPUC-u, pozivajući komisiju da preispita plan za uslugu koja radi 24 sata dnevno. No CPUC je rekao da su Waymo i Cruise ispunili sve svoje obveze postavljene u državnom regulatornom okviru koji pokriva testiranje autonomnih vozila i komercijalni rad.
'Moramo temeljiti svoju odluku na ovim podacima i dokazima te na pravom opsegu naših ovlasti', rekla je Alice Busching Reynolds, predsjednica komisije. 'Očekujemo da će se AV tvrtke uključiti u prve intervencije, u policiju, u gradske vlasti i očekujemo akcije za rješavanje problema', poručila je.
Googleova sestrinska tvrtka Waymo i Cruise daleko su najveće tvrtke koje testiraju u državi, sa stotinama automobila na cestama u San Franciscu u bilo kojem trenutku. No u utrci ima i drugih poznatih imena: Apple, koji je uglavnom tajnovit o svojim operacijama samovozećih automobila, interno nazvanih Projekt Titan, a imao je oko 50 automobila na testiranju na javnim cestama, prema podacima iz 2022. godine. Amazonov Zoox ima oko 100 automobila.
Kako regulirati industriju?
Ipak, državna zastupnica Kalifornije Laura Friedman, koja predsjedava državnim Odborom za promet, rekla je da se regulatori bore s time kako kontrolirati ovu industriju koja se brzo razvija.
'Kalifornija je poznata kao lider i inovator i svi žele da se to nastavi', rekla je. 'U isto vrijeme, regulatorima je vrlo teško uopće znati gdje to početi regulirati. Je li to oko sigurnosnih performansi? Je li to oko softvera? Je li oko otkrivanja? Ne znamo', ustvrdila je Friedman.
Kao dio uvjeta rada u Kaliforniji, tvrtke su dužne prijaviti određene informacije, kao što su kilometraža i sudari, Nacionalnoj upravi za sigurnost u prometu, Kalifornijskom odjelu za motorna vozila i CPUC-u. Ali kritičari kažu da su ti podaci nepouzdani i nepotpuni jer tvrtke nisu dužne prijaviti niz drugih incidenata koji utječu na javnost, kao što je slučaj kada automobil skrene u traku za bicikle ili autobus ili se kratko zaustavi i ometa promet.
Prema podacima koje je analizirao The Post, bilo je najmanje 236 sudara koje su prijavile tvrtke s automobilima koji rade u potpuno autonomnom načinu rada u Kaliforniji od 2019. godine. Većina tih nesreća je relativno manja.
Samo nekoliko mjeseci nakon što je kineski startup Pony.ai dobio dozvolu za testiranje svojih automobila bez vozača na kalifornijskim cestama 2021., jedan od njegovih automobila prevrnuo se preko središnjeg razdjelnika u Fremontu u Kaliforniji i oštetio prometni znak. Regulatori su joj kasnije poništili dozvole. Danas, prema kalifornijskom DMV-u, tvrtki je dopušteno testirati sve dok je prisutan čovjek koji preuzima kontrolu kada stvari krenu po zlu. Prema javnim podacima, tvrtka je 2022. imala 41 automobil aktivan u Kaliforniji.
Iste godine, Appleov automobil u blizini kampusa u Cupertinu udario je u rubnik. Nitko nije ozlijeđen, ali se pomaknuo kotač na automobilu. U dva odvojena slučaja u svibnju i lipnju ove godine, Amazonov Zoox bio je uključen u dvije manje nesreće u San Franciscu koje su uzrokovale ozljede ljudi u automobilu.
'Tvrtke su pod velikim pritiskom'
Philip Koopman, profesor sa Sveučilišta Carnegie Mellon koji je desetljećima provodio istraživanja o sigurnosti autonomnih vozila, rekao je da su tvrtke za samovozeća vozila pod velikim pritiskom da ostvare profit i, u nekim slučajevima, dokažu održivost poslovanja dioničarima. Brine ga dolazi li taj žar nauštrb javne sigurnosti.
'U konačnici će se ova industrija temeljiti na povjerenju', rekao je te dodao: 'Ove automobilske tvrtke koriste javne resurse kako bi dobile besplatne platforme za testiranje'.
Gradonačelnica Mountain Viewa Alison Hicks rekla je ranije da je najviše brine golemi utjecaj koji bi automobili mogli izazvati na društvo u cjelini, od problema oko poslova, do implikacija na klimu i masovni prijevoz. Rekla je da su to golema pitanja s kojima se lideri poput nje tek moraju uhvatiti u koštac.
'Između AI i vozila bez vozača, ako oba postanu dostupna u isto vrijeme, što će biti s našom radnom snagom?' rekla je. 'Kad se nova tehnologija pojavi, sigurnost nije jedini problem', ustvrdila je.