UTJECAJ DRUŠTVENIH MREŽA

Opasan novi trend među djevojčicama: 'Ovo je dugoročna šteta za njihovo zdravlje'

03.09.2024 u 13:02

Bionic
Reading

Kada je bila u petom razredu, Scarlett Goddard Strahan počela se brinuti zbog bora. Sa samo deset godina ona i njezine prijateljice provodile su sate na TikToku i YouTubeu gledajući influencerice kako promoviraju proizvode za postizanje današnjeg estetskog ideala ljepote: blistavog, sjajnog i besprijekornog tena. Scarlett je razvila složenu rutinu njege kože s proizvodima poput sredstava za čišćenje lica, sprejeva, maski za hidrataciju i krema

Jedne noći Scarlett je lice počelo snažno peći, a na koži su se pojavili mjehurići. Prekomjerno korištenje proizvoda namijenjenih odraslima nanijelo je ozbiljnu štetu njezinoj koži. Mjesecima kasnije na licu su joj ostali sitni prištići, a obrazi joj pocrvene na suncu. 'Ne želim izgledati staro i imati bore', kaže Scarlett, koja je nedavno napunila 11 godina. 'Da sam znala da će mi toliko utjecati na život, nikad ne bih stavljala te stvari na lice.'

Njezino iskustvo nije izuzetak, kažu stručnjaci - djevojčice diljem SAD-a okupljaju se u trgovinama ljepote kako bi kupile visokokvalitetne proizvode za njegu kože. Taj je trend zabilježen u viralnim videima s hashtagom #SephoraKids. Djevojčice, čak i one od osam godina, sve češće dolaze dermatolozima s osipima, kemijskim opeklinama i drugim alergijskim reakcijama na proizvode koji nisu namijenjeni osjetljivoj dječjoj koži, piše AP.

Zdravstveni rizici za mlade korisnice

'Kada djeca koriste proizvode za njegu kože protiv starenja, mogu zapravo uzrokovati prijevremeno starenje, uništiti zaštitnu barijeru kože i dovesti do trajnih ožiljaka na njoj', kaže dr. Brooke Jeffy, dermatologinja iz Scottsdalea u Arizoni, koja je i sama objavljivala videa na društvenim mrežama u kojima opovrgava savjete influencera.

Roditelji i dječji psiholozi još su više zabrinuti zbog utjecaja trenda na mentalno zdravlje djevojčica – i to dugoročno. Podaci ukazuju na to da fiksacija na izgled može negativno utjecati na samopoštovanje i sliku tijela te potaknuti tjeskobu, depresiju i poremećaje prehrane.

Opsesija njegom kože otkriva ulogu društvenih mreža u životu današnje mladeži te kako oblikuju ideale i nesigurnosti, osobito kod djevojčica, te mnoge od njih osjećaju tugu i bespomoćnost. Iako ostaje pitanje uzrokuje li izloženost društvenim mrežama mentalne probleme ili su oni samo povezani, jedno je sigurno: previše vremena provedenog na društvenim mrežama loše utječe na njih.

Ideal ljepote koji je teško doseći

Zanesenost djevojčica šminkom i kozmetikom nije novost, kao ni idealizirani standardi ljepote. Ono što se promijenilo jest intenzitet tog fenomena, kaže Kris Perry, izvršna direktorica neprofitne organizacije Children and Screens, koja proučava utjecaj digitalnih medija na razvoj djece. U eri filtriranih slika i umjetne inteligencije neka od prekrasnih lica koja susreću nisu ni stvarna.

'Djevojčice su bombardirane idealiziranim slikama ljepote, a one postavljaju standarde koje je teško, ako ne i nemoguće doseći', kaže Perry.

Utjecaj kozmetičke industrije i nedovoljna zaštita djece

Kozmetička industrija zarađuje na ovom trendu. Prema izvješću NielsonIQ, prošle godine potrošači mlađi od 14 godina činili su 49 posto prodaje proizvoda za njegu kože u drogerijama. U prvoj polovici 2024. trećinu prestige prodaje takvih proizvoda, u trgovinama poput Sephore, realizirale su tinejdžerice i djevojčice mlađe od 13 godina.

Industrija priznaje da određeni proizvodi nisu prikladni za djecu, ali nije učinila mnogo da ih spriječi u kupnji. Naprimjer, na web stranici Drunk Elephant piše da djeca mlađa od 12 godina ne bi trebala koristiti njihove serume, losione i pilinge protiv starenja 'zbog njihovih vrlo aktivnih sastojaka', no to upozorenje nalazi se samo na stranici, ali ne i na samim proizvodima.

Iako je ove godine u Kaliforniji propao prijedlog zakona koji bi zabranio prodaju proizvoda protiv starenja mlađima od 13 godina, zakonodavci planiraju nastaviti s inicijativama za zaštitu djece. Kritičari optužuju popularne brendove za korištenje šarenog pakiranja i privlačnih naziva proizvoda kako bi namamili mlađe kupce.

Potraga za prihvaćanjem i opasnosti za mentalno zdravlje

Mlade djevojke sve više osjećaju pritisak da udovolje standardima ljepote koje nameću društvene mreže i influenceri. Ovaj trend ima ozbiljne posljedice ne samo na njihovo fizičko, već i na mentalno zdravlje, upozoravaju stručnjaci. Djevojčice poput Scarlett traže načine da se uklope i osjete prihvaćenima, no njihova potraga za savršenom kožom može dovesti do trajnih oštećenja i dugoročnih psiholoških problema.

Dok roditelji i stručnjaci traže načine na koje zaštititi najmlađe, jasno je da bi trebalo poduzeti ozbiljnije mjere kako bi se osiguralo da djeca ne budu izložena štetnim utjecajima industrije ljepote.