poslovni zaokret

Opet izvukao zeca iz šešira: Zuckerberg dobiva i kad gubi

20.01.2018 u 18:15

Bionic
Reading

Objavom početkom godine šef najveće društvene mreže svijeta šokirao je poslovnu zajednicu, no prilagodbe sadržaja već su krenule. Hoće li Mark Zuckerberg uspjeti u svojoj misiji buđenja zajednice na Facebooku kvalitetom, a ujedno zadržavanjem poslovnih korisnika? Sve upućuje na to da je na dobrom putu

'Najveća misija u 2018. nam je pobrinuti se za to da se vrijeme na Facebooku provodi kvalitetno. Facebook smo i napravili kako bi ljudi ostali povezani, a u srži tog iskustva su obitelj i prijatelji.'

Ovim riječima započeo je početkom siječnja šef najveće društvene mreže na svijetu Mark Zuckerberg dramatičnu objavu koja je najviše uzdrmala - poslovne korisnike. Njihovi su sadržaji naime novom politikom bačeni u sjenu, a vijest je primarno pogodila male biznise sa skromnim oglašivačkim budžetima.  

Sama objava rezultirala je padom vrijednosti dionica Facebooka, čime je Zuckerberg prema nekim izračunima ostao bez više od tri milijarde dolara. U samo jedan dan cijena dionice na Njujorškoj burzi pala je sa 187 na 178 dolara, razinu oko koje se kreće od Zuckerbergove objave.

No iako mu se iz godine u godinu predviđa gubitak korisnika i utjecaja, analitičari smatraju da je ovim potezom šef Facebooka mreži čiji su korisnici postali pasivni - osigurao budućnost. 

Među 10 najbogatijih na svijetu

Mark Zuckerberg sa svojim je cimerima Dustinom Moskovitzom, Eduardom Saverinom, Chrisom Hudgesom i Andrewom McCollumom osnovao Facebook 4. veljače 2004. godine na Harvardu, prognoziravši mu 500-ak korisnika. Mreža danas, s ponešto drugačijim menadžmentom, bilježi skoro dvije milijarde aktivnih korisnika, a sam Zuckerberg 'težak' je 71,6 milijardi dolara. S pedijatricom Priscillom Chan u braku je od 2012. godine, a imaju dvije kćeri - Maximu i August, nakon čijeg rođenja su obećali podijeliti 99 posto svog bogatstva. Brak Zuckerbergovih podliježe ugovornoj obvezi od barem jednog spoja tjedno te 100 minuta provedenih nasamo.

Ključni događaji za Facebook

  • U veljači 2009. godine na Facebooku je uveden popularni like, koji je iduće godine proširen na komentare
  • Inicijalna javna ponuda dionica Facebooka održana je u svibnju 2012. godine i postavila je rekord u tehnološkom sektoru s prikupljenih preko 104 milijarde dolara
  • Facebook je kupio Instagram za milijardu dolara u travnju iste godine, godinu i pol nakon lansiranja popularne fotodestinacije 
  • Aplikacija za čavrljanje WhatsApp postala je vlasništvo Facebooka 2014. godine i otada je imala niz nadogradnji
  • +4
Mark Zuckerberg Izvor: Profimedia / Autor: Profimedia

'Facebook ovim promjenama želi spriječiti pasivno skrolanje kroz feed i interakciju niske kvalitete koja je sve češća na njemu. Vjerojatno ste primijetili da se sve više kvalitetnije interakcije i komunikacije preselilo u grupe, Messenger i ostale privatnije kanale, foto i videosadržaj se sve više objavljuje na Instagramu, a i puno manji broj ljudi objavljuje statuse na Facebooku nego prije. Facebookov feed je sve pustiji, sve češće na njemu se vide samo tagiranja prijatelja ispod objava ili se pasivno konzumira velik broj viralnih videa, što Facebooku nikako ne ide u prilog i toj pasivnosti korisnika će pokušati doskočiti ovim promjenama u algoritmu', pojašnjava nam direktor odjela vezanih uz digitalni marketing u Degordianu, Ivo Novak.  

Kako napominje, Facebook je već u nekoliko navrata radio izmjene u korist svojih korisnika, a na štetu brendova, i već dugo je organski doseg objava na stranicama jako nizak, između pet i 10 posto baze fanova.

'Ovim izmjenama može se očekivati da će taj postotak još pasti, što znači da će se zapravo više novca morati ulagati u oglašavanje. Samim time što će se više ulagati u oglašavanje i što će manje biti prostora da se objava prikaže u News Feedu može se očekivati da će, iako se to nigdje eksplicitno ne spominje, porasti cijena oglašavanja', komentira.

Ono što ipak još ne znamo to je koliko će to drastično biti i hoće li uopće biti drastično.

Iako Zuckerberg u svojoj objavi kao glavni argument za takve promjene navodi spajanje i povezivanje ljudi, borbu protiv lažnih vijesti i slično, naglašava Novak, prilično je jasno da se u pozadini dosta ovih odluka donosi s ciljem da Facebook i dalje ima održiv poslovni model i prihode od oglašavanja.

Za carstvo 33-godišnjeg računalnog programera protekla godina bila je burna – na društvenim mrežama vodile su se odlučujuće političke bitke, a na njima su se prvi put dobivali i gubili izbori. Svjedočili smo iscrpljujućoj utrci za korisnicima, borbi s lažnim vijestima i objavama problematičnog sadržaja, a sam Zuckerberg 2018. je označio godinom u kojoj će 'popraviti Facebook'.

Ova mreža od svog osnutka 2003. godine postala je zapanjujuća globalna sila koja, kako smo već pisali, drži top tri pozicije po broju korisnika: Facebook sa skoro dvije milijarde, a njegove aplikacije za čavrljanje Messenger i WhatsApp s po milijardu korisnika.

Nakon što je Instagramom pridobio mlađe generacije iduće bojno polje, uz borbu s lažnim vijestima, upravo je pronalazak ravnoteže između zadovoljstva poslovnih i privatnih korisnika, naglašava i naš sugovornik.

'Dugoročno će glavni Zuckebergov izazov biti u tome kako balansirati između korisničkog iskustva na Facebooku te onoga što može ponuditi brendovima da se oglašavaju na toj društvenoj mreži', zaključio je Novak.