Najveća društvena mreža svijeta okrenut će leđa poslovnim sadržajima te se više posvetiti objavama kojima se povezujemo jedni s drugima. Kako novu politiku iskoristiti kao priliku, za tportal komentiraju stručnjaci za društvene mreže Krešimir Dominić i Ilija Brajković
Velike promjene stižu na Facebook - najveća društvena mreža na svijetu prioritet će dati objavama prijatelja i obitelji, na štetu poslovnog sadržaja.
Na taj su ih potez, ustvrdio je u objavi na Facebooku suosnivač i glavni direktor te tvrtke Mark Zuckerberg, navele povratne informacije iz zajednice od gotovo dvije milijarde mjesečno aktivnih korisnika. Stoga će poticati objavu i dijeljenje sadržaja sa smislenijim društvenim interakcijama.
'Zbog ovih će promjena ljudi vjerojatno manje vremena provesti na Facebooku, a pojedine mjere aktivnosti će opasti. No, očekujem kako će vrijeme koje ćete provesti na Facebooku biti vrijednije.
Ako učinimo ono što je ispravno, vjerujem kako će to biti dugoročno dobro za našu zajednicu i naše poslovanje', naveo je između ostalog Zuckerberg koji je nedavno obećao kako će tijekom ove godine popraviti Facebook.
Podsjetit ćemo vas kako se Facebook tijekom protekle godine također našao na udaru žestokih kritika - pa i prijetnji drakonskim kaznama - zbog toga što je postao platformom za širenje lažnih vijesti i pridonio klimi ekstremne političke podijeljenosti, ponajprije u Sjedinjenim Državama ali i u državama poput Hrvatske.
Prije toga prozivan je, skupa s Twitterom, zbog toga što u svom području nije uspio spriječiti rusko uplitanje u američke predsjedničke izbore 2016. godine, a pojavila su se i istraživanja prema kojima negativno utječe na mentalno zdravlje korisnika.
Oglase neće dirati?
Facebook je održavao rast prihoda sve većom ponudom oglasa u News Feedovima, sklapajući partnerstva s medijskim kućama kako bi distribuirao njihove članke i priloge te dodajući sve više video objava. Po neimenovanim izvorima bliskima Facebooku koje navodi Bloomberg, promjena neće pogoditi oglase već sadržaje usmjerene na tvrtke i medije koje objavljuju stranice i drugi ljudi.
Oglasi u obliku sponzoriranih priča u News Feedovima i mobilni oglasi pojavili su se 2012. godine, netom prije no što je tvrtka krenula u javnu ponudu dionica. Prihodi su od tada porasli s 5,1 na procijenjenih 40,2 milijarde američkih dolara prošle godine.
Prema podacima analitičke tvrtke Nielsen, u rujnu prošle godine korištenje Facebooka nije raslo - godinu za godinom gledano - drugi mjesec zaredom.
Promjena nije u potpunosti iznenadna jer Facebook već dulje od godinu dana postupno prebacuje fokus prikaza sadržaja na News Feedovima s brendova i medija na obitelj i prijatelje. Novi korak u tom smjeru znači kako će Facebookov algoritam za News Feed davati prioritet objavama koje potiču komunikaciju i raspravu, kao i reakcije te dijeljenje sadržaja.
Recimo, bolje će proći objave u kojima tražite savjet od prijatelja ili preporuke za putovanje, kao i članci koji traže interakciju.
Nemali broj tvrtki i medijskih kuća na svojim stranicama na Facebooku objavljuje članke i video zapise kako bi privukli kupce, odnosno čitatelje, slušatelje i gledatelje. To se više neće smatrati smislenim interakcijama između ljudi, što bi moglo dovesti do pada prihoda od oglašavanja, iako bi se bolje osmišljeni oglasi mogli više isplatiti.
Tvrtke i medije čekaju teža vremena na Facebooku
'Promjene na Facebooku su stalne. Općenito govoreći, Facebook će postajati sve teži i teži za tvrtke, ali sve ugodniji za korištenje samim korisnicima', rekao je tportalu Ilija Brajković partner u agenciji za digitalni i internetski marketing Kontra.
Facebook, prema njegovom mišljenju, do kraja želi personalizirati News Feed i dodatno prebaciti fokus na kvalitetne odnose između korisnika, pa čak i između korisnika i stranica. Video će dobivati sve veći utjecaj, pogotovo video uživo, jer se pokazao kao sadržaj koji privlači pozornost korisnika. 'Zamislite kako bi bilo gledati Ligu prvaka uživo na Facebooku', opisao je Brajković.
Oglašivači koji rade kvalitetan sadržaj i žele uložiti ozbiljnije novce u oglašavanje ne bi trebali imati problema. No, ovaj potez će najviše naštetiti manjim tvrtkama koje nemaju budžet za oglašavanje jer će biti sve teže doći u News Feed korisnika.
'Ovo je svima prilika za proboj kvalitetom i pametnim ulaganjem budžeta. Kao prvi korak preporučam korištenje Instagrama i oglašavanja na toj društvenoj mreži, pogotovo putem Instagram Storyja. Facebook neće nestati, niti će oglašivači otići s Facebooka. Dapače. Ali, morat će se prilagoditi, i komunikacijski i budžetima', uvjeren je Brajković.
'Kao korisnici možemo se radovati ovakvim promjenama jer u pravilu znače bolji doživljaj. Kao oglašivači i komunikatori možemo biti nezadovoljni jer je to još jedna promjena platforme koja obezvrjeđuje naše donedavne napore i koja će rezultirati da moramo platiti sve više i više da bismo ostvarili iste ciljeve', rekao je tportalu Krešimir Dominić iz agencije Komunikacijski laboratorij.
'Najgore će proći svi oni (uključivo i mediji) koji su se oslanjali na Facebook da im dovede promet na web stranice. Industrija digitalnog oglašavanja će opet morati klijentima objašnjavati zašto nam je Facebook izvukao tepih ispod nogu', dodao je Dominić.
'Facebook ima pravo raditi što god želi sa svojom platformom i tu ne možemo ništa. Jedino što možemo učiniti jest da kolektivno kao industrija nastojimo utjecati na transparentnost u procesu oglašavanja – idealno bi bilo da imamo neutralnog procjenitelja učinkovitosti oglašavanja na Facebooku. Sada smo u apsurdnoj situaciji da moramo vjerovati na riječ Facebooku i Googleu da su zaista prikazali oglase i sadržaje u mjeri kojoj smo ih platili', zaključio je Dominić.