Vlasnik Facebooka i Instagrama navodno za potrebe oglašavanja nezakonito prikuplja nepotrebnu količinu informacija o svojim korisnicima, na što oni ne mogu slobodno pristati
Europske skupine za prava potrošača optužile su tvrtku Meta Platforms za 'masovnu i ilegalnu operaciju prikupljanja podataka stotina milijuna korisnika'.
Europska potrošačka organizacija (BEUC), krovno tijelo za 45 potrošačkih skupina, priopćila je da će osam njih podnijeti žalbe svojim nacionalnim tijelima za zaštitu podataka.
Prema njihovim tvrdnjama, Meta za potrebe oglašavanja nezakonito prikuplja nepotrebnu količinu informacija o svojim korisnicima - poput podataka koji se koriste za zaključivanje njihove seksualne orijentacije, emocionalnog stanja ili njihove osjetljivosti na ovisnost - na što oni ne mogu slobodno pristati.
Time krše dijelove Opće uredbe o zaštiti podataka (GDPR-a). Prošlog svibnja regulatori Unije kaznili su Metu s rekordnih 1,2 milijarde eura zbog kršenja GDPR-a prijenosom osobnih podataka korisnika Facebooka na web poslužitelje u Sjedinjenim Državama.
Nepravedna dilema
U listopadu su prisilili Metu na traženje izričite suglasnosti svojih korisnika za obradu njihovih osobnih podataka u svrhu isporuke ciljanih reklama. Nekoliko dana kasnije, Meta je pokrenula pretplatničku uslugu koja europskim korisnicima omogućuje plaćanje do 12,99 eura mjesečno za korištenje verzija Facebooka i Instagrama bez oglasa.
Od petka također planira uvesti dodatne mjesečne naknade za svaki novi račun koji korisnik otvori kao dio te ponude. U Meti su uvjereni kako time usklađuju svoje djelovanje s GDPR-om.
No, u BEUC-u smatraju kako Metina usluga pretplate korisnicima nudi 'nepravedan i pogrešan izbor', budući da obrada podataka nije transparentna, što znači da korisnici ne mogu znati kako bi pretplata promijenila način na koji se obrađuju njihovi podaci.
Štoviše, dominacija Mete na tržištu znači da korisnici ne mogu lako napustiti njezine platforme bez odvajanja od svoje obitelji i prijatelja. BEUC je podnio pritužbu europskim tijelima za zaštitu potrošača u studenom, tvrdeći kako je pristup 'plati ili pristani' primjer nepoštene i agresivne poslovne prakse zabranjene europskim zakonima, piše CNN Business.