Robot implementiran u tvrtki Tokić sam percipira svoju okolinu, izrađuje mapu prostora, 'lokalizira' se na njoj i dopunjava je prema promjenama koje registrira. Nakon rada u domaćim skladištima sprema se na put u svijet
Tokić, tvrtka za trgovinu automobilskim dijelovima, postala je prvo domaće poduzeće koje je u svoje poslovanje implementiralo potpuno autonomne mobilne robote. Uvođenje kolaborativnih logističkih robota omogućit će povećanje kapaciteta i ostvarivanje planove širenja usprkos značajnom nedostatku radnika na hrvatskom tržištu rada.
Hrvatski startup Gideon Brothers jedan je od samo tri tvrtke u svijetu i jedina u Europi koja razvija autonomnu tehnologiju s navigacijom baziranom na vizualnoj percepciji, kombinirajući stereoskopske kamere i duboko učenje. U toj tvrtki tvrde kako je njihova tehnologija robusnija kod lokalizacije i prepoznavanja objekata nego standardna rješenja koja se baziraju samo na senzorima LiDAR (laserski radari).
Uskoro u Atlanticu i Orbicu, nakon toga u svijet
Robot implementiran u Tokiću dizajniran je za prijenos teških tereta – do 800 kilograma – na standardnim paletama. Sam percipira svoju okolinu, izrađuje mapu prostora, 'lokalizira' se na njoj i dopunjava je prema promjenama koje registrira, prepoznaje objekte (npr. palete), druge pokretne strojeve i ljude te manevrira oko njih.
Koliko dugo je trajao razvoj autonomnog robota? 'U drugoj polovici 2017. godine definirali smo smjer kojim želimo ići, nakon čega kreće razvoj autonomnog sustava – mozga našeg robota – i sustava stereoskopskih kamera. Naši strojari su s projektiranjem aktualnog prototipa krenuli u ožujku prošle godine, a već smo u listopadu imali robota koji vozi. Komercijalno dostupni prototipni model predstavljen je sredinom prosinca prošle godine.
Nakon tri hrvatske kompanije – Tokića, Atlantic grupe i Orbica – uskoro ulazimo i u skladište jedne od najvećih globalnih logističkih kompanija, a u tijeku su vrlo konkretni pregovori s još nekoliko velikih europskih multinacionalnih korporacija. Imamo popis potencijalnih klijenata kakvim se rijetko koji startup može pohvaliti', rekao je tportalu Matija Kopić, glavni izvršni direktor i suosnivač Gideon Brothersa.
Prednosti u odnosu na LiDAR
Gotovo svi autonomni mobilni roboti (AMR) koriste laserske senzore LiDAR. Međutim, oni imaju ozbiljna tehnička ograničenja koja bitno smanjuju njihovu upotrebljivost.
Primjerice, LiDAR je binaran - može samo vidjeti ima li nečeg ispred njega ili nema. Osim toga, ne vidi jako niske prepreke, što može biti problematično. Naime, pravila sigurnosti na radu propisuju da kad viličar ništa ne nosi, onda mora držati vilice u najnižem položaju, što znači da ovi AMR-ovi s LiDAR-om uopće ne vide jednu od najčešćih prepreka u skladištu.
Treći veliki nedostatak LiDAR-a to je što mu uvijek trebaju fiksne točke za lokalizaciju, poput redova polica ili stupova. Potpuno su neupotrebljivi u otvorenom skladištu bez polica.
'Vizualna percepcija rješava sve ove probleme, a mi smo jedna od samo tri tvrtke u svijetu i jedina u Europi koja razvija vizualnu percepciju. Inače, od ove druge dvije tvrtke, jedna uopće nema autonomne robote - dakle one koji samostalno navigiraju prostorom - dok druga ima robote koji nose male terete do 100 kilograma, a ne palete s 800 kilograma, kao naš robot.
Uz pomoć više vlastitih inovacija - algoritama, strojnog učenja i robotskog vida - uspjeli smo napraviti potpuno autonomnog robota koji prepoznaje objekte i svjestan je situacije oko sebe, posebno kad je u pitanju prepoznavanje i prilagođavanje ljudima i pokretnim strojevima.
Naš se robot konzistentno potpuno samostalno i odlično nosi s okolinom u kojoj se ljudi i strojevi neprekidno kreću i pomiču, a još omogućava nove mogućnosti korištenja, poput inventure ili nadzora. Bez imalo pretjerivanja možemo tvrditi da je naš robot trenutačno najbolji AMR u svijetu po pitanju lokalizacije i navigacije u vrlo dinamičnim zatvorenim prostorima', ustvrdio je Kopić.
Koliko im je poznato, dodao je, nijedan od konkurenata nema mogućnost mijenjanja baterije tijekom rada, zbog čega robot Gideon Brothersa ne mora gubiti sate i sate na punjenje. Baterija omogućava rad do 10 sati.
Dvije vrste kolaborativnih logističkih robota
Trenutno postoje dvije vrste kolaborativnih logističkih robota. Izraz 'kolaborativni' podrazumijeva robote koji su dizajnirani za siguran rad s ljudima u istom prostoru.
Jedna vrsta su automatizirana navođena vozila (automated guided vehicles, AGV). Oni zapravo nisu 'pametni': prate magnetske trake u podu ili druge sustave navođenja te ne navigiraju sami po prostoru. Ako im se prepreka nađe na putu, većina AGV-ova jednostavno će ostati sjediti na mjestu dok im netko ne makne prepreku. Jednako su 'pametni' kao pokretna traka.
Druga vrsta su autonomni mobilni roboti (AMR). Takav sustav mora autonomno - dakle posve samostalno - obavljati lokalizaciju i mapiranje te navigaciju. Drugim riječima, moraju znati izraditi svoju mapu prostora, registrirati promjene u prostoru, znati gdje se nalaze na toj mapi, kao i znati izabrati najbolji put između dvije točke zaobilazeći prepreke. Posebno je bitno da prepozna pokretnu prepreku i, naravno, čovjeka.
Strojarski gledano, najkompleksniji dio projekta bile su podizne škare. Tijelo robota visoko je oko 28 centimetara, a škare izdižu teret na oko 16 centimetara, dakle za više od polovine prostora unutar kojeg je cijeli mehanizam morao biti smješten. Autonomni sustav, odnosno pojedine njegove funkcionalnosti, testiran je neprekidno na različite načine.
Konačni prototip je mjesecima testiran u pomoćnom skladištu jedne tvrtke u okolici Zagreba. Kopić nije želio otkriti koliko je koštao razvoj.
Kako izgleda implementacija robota na konkretno radno mjesto, poput onog u tvrtki Tokić? Projekt nije zahtijevao nikakve zahvate u Tokićevu distributivnom centru, a robot je preuzeo stvarne zadatke već prvog dana. U ovoj početnoj, testnoj fazi robot prenosi teret između dvije točke u skladištu međusobno udaljene oko 100 metara.
Neće zamijeniti radnike više nego viličari
'Kad prvi put ulazi u skladište, robot će ga obići kako bi napravio mapu prostora. Potom mu se, kod najjednostavnijeg načina primjene, putem sučelja (mobilne ili web aplikacije) označe položaji njegovih stalaka za palete. Putem robotskog sučelja mogu se importirati podaci iz korisnikova skladišnog sustava ili – što jest nešto složenije – robot se može izravno povezati s korisnikovim softverom za upravljanje skladištem.
U svakom slučaju, naš autonomni mobilni robot u punom smislu je autonoman, dizajniran tako da bude lako prilagodljiv i jednostavan za primjenu u svakom skladištu', pojasnio je Kruno Stražanac, suosnivač Gideon Brothersa i voditelj robotskog sučelja.
'Kao i viličari, mora imati ravan pod. Za preuzimanje i ostavljanje palete treba mu puno manje manevarskog prostora nego viličaru, ali mu treba tridesetak centimetara viši prostor ispod prve police regala. Drugih ograničenja zapravo nema', dodao je Stražanac.
Koliko će radnika zamijeniti u tvrtki Tokić? Odgovor na to pitanje nije jednostavan. Milan Račić, suosnivač Gideon Brothersa i glavni direktor za rast, povukao je usporedbu s uvođenjem viličara u skladišta.
'Jesu li viličari zamijenili ljude u skladištu? Nisu, naravno, samo su promijenili opis posla skladišnog radnika. Naš robot ne zamjenjuje ljude, već tek preuzima neke od najdosadnijih zadataka u skladištu.
Ne zaboravite da su skladištari deficitarno zanimanje i u Hrvatskoj, ne samo u razvijenim zemljama. Prošle godine skladišni radnici bili su treće najtraženije zanimanje prema podacima portala Moj posao. To je težak posao i ljudi često odlaze. Ako imate premalo radnika u skladištu, onda kasnite s isporukama, a pojačani pritisak rezultira greškama u isporukama i, što je još gore, raste opasnost od ozljeda na radu', istaknuo je Račić.
Koje su mjere poduzete kako bi se osigurala sigurnost djelatnika koji će raditi uz robota? Račić je tportalu rekao kako njihovom robotu ne treba nikakav nadzor.
'Dok se kreće, robot daje svjetlosne i zvučne signale, jednako kao i viličari. Naravno, kao i mnogi sustavi kojima se upravlja bez direktnog ljudskog nadzora, robot ima uočljiv, lako dostupan sigurnosni prekidač za hitno isključivanje - crvenu 'gljivu' na svim stranama. Brzina u skladištu ograničena mu je na pet kilometara na sat, što je brzina hoda i ujedno zakonom regulirano ograničenje koje vrijedi i za viličare.
Robot je sigurniji od viličara jer 'vidi' na sve strane i ne pada mu koncentracija kad je umoran, loše raspoložen, gladan ili kad je već na kraju radnog dana. Osim stereoskopskih kamera, koje mu daju vidno polje od 360 stupnjeva, robot ima niz drugih senzora, koji također pokrivaju puni krug', naveo je Račić.
Tvrtka Tokić trenutno testira dva slučaja korištenja. Jedan angažira robota u procesu ispunjavanja narudžbe – isporuke artikala iz skladišta do prostora za pakiranje u blizini glavnog utovarnog prostora. Radnici zatim uzimaju predmete i pakiraju ih u kutije namijenjene za otpremu. Drugi slučaj korištenja angažira robota u isporuci ambalaže za odlaganje. Isporuku iniciraju zaposlenici Tokića na zahtjev, putem aplikacije na tabletu.
Početak pilot-projekta u Atlantic grupi planiran je za sredinu travnja, a slijedi i početak projekta u skladištu Orbica. Do tada će, možda, zasad bezimeni robot dobiti i - ime.