matija kopić

Prvi čovjek Gideona za tportal iznio bolnu istinu: Posla je sve više, a ljudi sve manje. Lanci opskrbe neće moći bez robota

24.04.2022 u 13:55

Bionic
Reading

Iako je već udvostručio broj zaposlenih u zadnjih godinu dana, hrvatsko-američki startup i dalje zapošljava, a očekuje i još nekoliko rundi ulaganja. Ovaj tjedan predstavili su Trey, autonomni viljuškar za utovar i istovar tereta u kamione, o čemu smo detaljnije razgovarali s čelnim čovjekom Gideona Matijom Kopićem

Kao što smo već pisali, tvrtka Gideon razvila je Trey, novi autonomni viljuškar za utovar i istovar tereta u kamionske prikolice.

Bila je to prilika za razgovor s Matijom Kopićem, 36-godišnjim glavnim izvršnim direktorom te tvrtke koja je dosad privukla više od 37 milijuna američkih dolara ulaganja, ali i uvrstila Hrvatsku među mapu svijeta kad je riječ o robotici, umjetnoj inteligenciji i automatizaciji.

U razvoj na početku pandemije

'Na razvoju Treya, zajedno s još nekim novim rješenjima, počeli smo raditi sredinom 2020. godine, dakle nešto manje od dvije godine', rekao je tportalu Kopić.

Bilo je to teško razdoblje za tu tvrtku. U neizvjesnosti koja je obilježila prvih nekoliko mjeseci pandemije koronavirusa uzročnika bolesti COVID-19 razgovori s potencijalnim kupcima i investitorima su nakratko gotovo potpuno zastali.

'Međutim, vrlo brzo se interes vratio – i to intenzivniji nego prije. Upravo smo se sredinom 2020. okrenuli razvoju novih proizvoda i nastavili s pripremama dokapitalizacije.

Opskrba je izazov

Zaoštravanje pritisaka na tržištu rada, poteškoće s opskrbnim lancima i svi ostali izazovi s kojima se svijet proteklih godina suočava dodatno su potaknuli interes za novim tehnologijama automatizacije.

To je nešto što mi, iz prve ruke, sasvim jasno osjetimo", naveo je Kopić.

Razvoj Treya, u kojem su sudjelovali svi timovi te tvrtke, krenuo je od prilagođavanja autonomy stacka – autonomije, odnosno 'mozga' robota – specifičnim uvjetima rada.

Između ostalog, valjalo je istrenirati sustav kako bi precizno prepoznao poziciju i orijentaciju palete i mogao manipulirati njome.

Razvoj šasije došao je kasnije. Dodatno su ga otežale poteškoće s opskrbnim lancima. 'Otežana opskrba je jako veliki izazov koji ćemo još neko vrijeme osjećati', istaknuo je Kopić.

Robot koji zna gdje je

Koliko mu je poznato, Gideon je prva tvrtka u svijetu koja nudi autonomno ukrcavanje robe na paletama u kamione. 'Znamo za još jednu kompaniju čiji viličar radi samo iskrcavanje paleta', dodao je.

Kad kaže 'autonomno' Kopić podrazumijeva potpuno samostalan rad robota. Za razliku od drugih sličnih autonomnih vozila Trey ne treba nikakve posebne oznake ili sustave navođenja kako bi mogao detektirati i manipulirati paletama, odnosno isplanirati gdje i kako ih odložiti.

'Naša prednost je sustav autonomije koji se temelji na strojnom učenju i robotskom vidu, kao i naša senzorska tehnologija. Zahvaljujući tome, naši autonomni mobilni roboti u stanju su razumjeti što se nalazi oko njih i zato imaju neusporedivo bolje performanse", ustvrdio je.

Trey u novom skladištu može početi raditi kroz nekoliko sati, svakako unutar jednog dana. Ne treba nikakvu infrastrukturu, samo punjač.

Kad prvi put uđe u neki prostor, svakog robota treba uz pomoć joysticka provozati kroz njegovu radnu okolinu kako bi mogao napraviti mapu prostora. Kroz sučelje za robote ili softver za upravljanje flotom se potom označe pojedine ključne točke, kao što su utovarno-istovarne rampe ili specifične zone.

Nešto vremena do početka rada bi moglo uzeti eventualno povezivanje sa softverskim sustavima korisnika, iako Kopić smatra kako to nije nužno jer njihov softver ima sve što je potrebno.

Također, u slučaju da korisnik koristi vlastite, netipične palete potrebno je istrenirati sustav kako bi ih pravilno detektirao.

Ljudi će i dalje biti nužni

Hoće li skladištari ostati bez posla zbog Treya? Kopić kategorično tvrdi kako njihov robot nikako ne može izgurati ljude iz operacija utovara i istovara.

Umjesto toga, tu je kako bi pomogao s manjkom radne snage. 'Nažalost, ljudi jednostavno nema dovoljno. Kretanja na tržištu rada u SAD-u pokazuju da čak ni rast plaća ne može privući dovoljno ljudi za rad u skladištu.

Teško je zadržati ljude. Riječ je o branši gdje je u pravilu jako velika fluktuacija zaposlenih na godišnjoj razini. Istovremeno, volumeni robe koja prolazi globalnim lancima dobave neprekidno rastu. Drugim riječima, posla je sve više, a ljudi sve manje', naglasio je Kopić.

Bez autonomnih mobilnih robota - koji se oslanjaju na umjetnu inteligenciju - svjetski opskrbni lanci jednostavno neće moći funkcionirati, smatra Kopić.

'Nema drugog načina da čovječanstvo eksponencijalno poveća svoje kapacitete transporta robe. Mi smo uvjereni da naša rješenja u tome mogu pomoći', ustvrdio je.

Trey preuzima repetitivni dio posla – iskrcavanje i ukrcavanje. Ljudi moraju i dalje raditi, primjerice, na kontroli robe, koordinaciji, nadzoru i organizaciji rada.

'Naši roboti ne donose benefit sami po sebi, već se povećanje kapaciteta i produktivnosti događa samo kad naši autonomni viličari rade zajedno s ljudima', naglasio je Kopić.

Ništa od masovne proizvodnje u Hrvatskoj

Iako bi rado vidio masovnu proizvodnju u Hrvatskoj, to je u ovom trenutku teško izvedivo zbog niza čimbenika. A i rano je govoriti o masovnoj proizvodnji jer je Trey tek na početku proizvodnog ciklusa. 'Još je veliki posao pred nama', najavio je Kopić.

Zasad su fokusirani na direktnu prodaju, kao i na rješenja s kojima mogu biti tržišni lideri.

'Riječ je o nekoliko potpuno novih niša gdje imamo veliku šansu biti prvi ili među prvim ponuđačima koji nude svoja rješenja - kao što je autonomno ukrcavanje i iskrcavanje paleta s kamiona.

Ove ćemo godine predstaviti još pionirskih rješenja. U srednjem roku želimo izgraditi čvrstu lidersku poziciju kao ponuđač prvog izbora u našim ciljanim tržištima', najavio je Kopić.

U iščekivanju novih investicija

Gideon trenutno broji nešto više od 150 zaposlenika, gotovo dvostruko više nego prije godinu dana. Trenutno imaju otvorenih dvadesetak pozicija u Hrvatskoj i SAD-u, ali ne namjeravaju stati na tome.

Gideon Trey
  • Gideon Trey
  • Gideon Trey
  • Gideon Trey
  • Gideon Trey
  • Gideon Trey
    +4
Pogledajte Gideonov autonomni viljuškar Trey Izvor: Gideon / Autor: Gideon

'Nastavljamo graditi ne samo naše razvojne kapacitete nego i sve druge timove, od podrške korisnicima do product managementa', pojasnio je Kopić.

Prošlogodišnja dokapitalizacija serije A dosegnula je ukupnu vrijednost od 32 milijuna USD, a kroz nekoliko prethodnih seed i angel investicija prikupili su 4,8 milijuna eura. Dakle, ukupna ulaganja do sada iznose nešto preko 37 milijuna USD.

'Kao hardverskom startupu, s obzirom na zahtjeve razvoja, izgledno je da nas u budućnosti čekaju nove runde ulaganja', najavio je Kopić.