U RIMAC KAMPUSU

Rimac pokazao samovozeći taksi: Otkrio cijenu usluge i kad ide na cestu

26.06.2024 u 10:58

Bionic
Reading

Mate Rimac predstavio je u novom Rimac Kampusu u Kerestincu prototip robotaksija zvanog Verne; dugoiščekivani je to projekt u Zagrebu za koji mu je Europska komisija odobrila gotovo 180 milijuna eura. Trojica osnivača – Rimac, Marko Pejković i Adriano Mudri - predstavili su viziju i dizajn autonomnog vozila tvrtke Verne (bivši Project 3 Mobility), koji bi prvo trebao početi voziti u Zagrebu 2026. godine, a proizvodit će se u Lučkom. Vrijednost projekta je 535 milijuna eura. No na prezentaciji nije sve prošlo glatko

12:10 Završio je službeni dio događanja.

11:58 Glavni izvršni direktor Vernea Marko Pejković osvrnuo se na robotaksi koji nije došao nakon što ga je Rimac pozvao putem aplikacije, na što je rekao da se takvi stvari događaju, te da trenutno rade na tome da poprave problem i predstave uslugu.

Rimac je kasnije medijima rekao da je zablokirala kočnica i pritom se nastojao našaliti: 'Možda smo robotaksi nazvati Murphy, a ne Verne.'

Pejković kaže da su u posljednjih nekoliko godina razvili nekoliko prototipova, ali i da su u tom razdoblju razvijali i partnerstva. Započeli su s testiranjem u u Zagrebu, odnosno s mapiranjem zagrebačkih ulica.

'Autonomna električna vozila proizvodit ćemo u pogonu u Lučkom; ondje će se u tvornici od 28.000 četvornih metara sastavljati, kalibirirati i testirati', najavio je Pejković te dodao da će izgradnja tvornice krenuti u sljedećim mjesecima, a završetak radova očekuju u listopadu sljedeće godine. Autonomna električna vozila - u prvoj fazi njih oko 100 - na zagrebačke ceste stižu sredinom 2026. godine, a uskoro kreću i s testiranjima.

'Potpisali smo ugovore s 11 gradova u EU, Velikoj Britaniji i Bliskom istoku, a u tijeku su pregovori s više od 30 gradova diljem svijeta koji planiraju surađivati s Verneom', naveo je Pejković. S uslugom će, dakle, krenuti 2026. godine u Zagrebu, nakon čega slijede slijedi Velika Britanija i Njemačka, a potom Bliski istok. Iako nam nisu odgovorili o kojim se točno gradovima radi, među potvrđenima je Manchester.

'Naša ideja nije zamijeniti javni prijevoz nego raditi u simbiozi', dodao je Pejković.

Robotaksi Verne

'Cijena usluge će biti manja nego kod Ubera i Bolta', najavio je Rimac.

Robotaksi će se naručivati putem aplikacije, gdje se može provjeriti lokacija autonomnog vozila u stvarnom vremenu, kao i koliko robotaksiju treba vremena da pokupi naručitelja.

Putem aplikacije korisnik će moći personalizirati postavke vozila poput osvjetljenja, temperature i mirisa prije same vožnje. U Verneovu vozilu neće postojati upravljač ili papučice za vožnju jer je vozilo namijenjeno isključivo autonomnoj vožnji, naveli su osnivači Vernea.

Vozilo je veličine Golfa, no ima puno unutrašnjeg prostora. Riječ je o dvosjedu. Baterija će biti dovoljna za 14 sati vožnje, nakon čega će ići na punjenje.  

  • +3
Verne Izvor: Pixsell / Autor: Zeljko Lukunic/PIXSELL

11:48 Adriano Mudri, glavni direktor dizajna i jedan od suosnivača Vernea, predstavio je dizajn robotaksija. Verne je spojio glatki, kružni krov s kupolom na vrhu koja podsjeća na svemirski brod s čvrstim donjim dijelom tijela vozila, navodi Mudri. Integrirali su kamere, radare, lidare za male i velike udaljenosti te njihove sustave za čišćenje. 'Vozilo će biti u potpunosti vaše', rekao je Mudri. Robotaksi će biti opremljen sa 17 zvučnika.

'Riješili smo se brisača i bočnih retrovizora; to čini aerodinamičke performanse učinkovitijima i omogućava lakše čišćenje. Pojednostavili smo izgled uklanjanjem tipični značajki vozila kojima upravljaju ljudi', rekao je glavni direktor dizajna te dodao: 'Ostavili smo prtljažnik pa ako idete u zračnu luku i imate puno prtljage ili ste bili u kupovini, ne morate brinuti gdje smjestiti stvari.'

'Dizajn spaja tipičnu ekskluzivnu udobnost prostrane limuzine s dimenzijama vozila kompaktnog automobila. U tome nitko dosad nije uspio', tvrdi Mudri.

Tijekom prezentacije još je jednom pokušao dozvati robotaksi, koji je ponovno odbio poslušnost.

11:40 Rimac je htio prikazati kako izgleda naručivanje robotaksija putem aplikacije, no nakon što je pozvao taksi, nije došao, odnosno nije se pokrenuo na pozornici.

'Možda je to efekt prezentacije; prije događanja smo stotinu puta isprobavali naručivanje i dolazak robotaksija, radio je normalno i sve je bilo u redu. Moj tim će provjeriti što se dogodilo', rekao je Rimac.

11:25 'Verne je naš najambiciozniji projekt dosad', rekao je Mate Rimac.

'Naši preci nisu mogli zamisliti koliko će tehnologija promijeniti naše živote. U Verneu želimo izgraditi najbolje iskustvo za sve, sigurno, personalizirano i čisto, i to po pristupačnoj cijeni, ne samo za milijardere. Brojne su prednosti za korisnike, ali i gradove. Kako bismo tu uslugu ponudili, trebao nam je cjelokupan ekosustav, točnije autonomno vozilo', navodi Mate, dodajući da će se robotaksi moći naručivati putem korisničke aplikacije.

  • +7
Robotaksi Izvor: Licencirane fotografije / Autor: NN

Prva Verne usluga bit će pokrenuta u Zagrebu 2026. godine. Infrastrukturu ili Mothership, kako je nazivaju, gradit će u južnom dijelu Zagreba, pokraj sjedište tvrtke u Buzinu.

Uskoro kreće i izgradnja proizvodnog pogona za veliku proizvodnju autonomnih električnih vozila koja će se koristiti diljem svijeta, naveo je Rimac te dodao da im je najvažnije da prije svega bude siguran te personaliziran, što znači da će korisnik moći gledati filmove koje želi i slušati glazbu koju sam izabere, a korisnik će, kaže Rimac, 'svugdje doći u stilu'.

Podsjetimo, tvrtka Project 3 Mobility promijenila je ime u Verne, prema piscu znanstvene fantastike Julesu Verneu.

Više ljudi umire na cesti godišnje nego u sukobima diljem svijeta, ustvrdio je Rimac. 'Automobili su druga najveća investicija i trošak nakon stanova i kuća. Provodimo sate u gužvama na cesti, iako bismo radije radili nešto drugo', navodi Rimac te dodaje da bi umjetna inteligencija, odnosno autonomna vožnja mogla poboljšati iskustvo, privatnost, sigurnost, spasiti brojne živote, omogućiti personalizaciju i pomoći ljudima da uštede vrijeme ili da tijekom vožnje radimo nešto bolje, korisnije. Bit će više mjesta za korisnika, i to personaliziranog, dakle kakvo ćemo si sami kreirati', dodao je Mate.

'Kako nema vozača, nitko vam ne može otkazati vožnju. Vaši podaci bit će zaštićeni, uvijek ćemo vam poslati čisto autonomno vozilo, vrata su velika i prilagođena i starijima za lakši ulazak. Moći ćete ga naručiti i za druge ljude', navodi Rimac.

Vozilo će imati dva sjedala. 'Istraživanja su pokazala da su u vozilima najčešće jedna ili dvije osobe', rekao je Rimac. Neće biti upravljača ni papučica, kao ni tipične ploče s instrumentima. Vozilo ima zaslon od 43 inča koji se može koristiti, među ostalim za dijeljenje informacija o putovanju tijekom vožnje. 'Korisnik će moći u potpunosti personalizirati vozilo, primjerice odabir glazbe', navodi Rimac.

Verne surađuje proteklih godina s tvrtkom Mobileye čiju će platformu za autonomnu vožnju Mobileye Drive integrirati u Verne vozilo. Sustav tvrtke omogućava fleksibilnost, funkcioniranje autonomne vožnje na svim lokacijama, različitim vrstama cesta i u različitim vremenskim uvjetima, uz prilagodbu lokalnim stilovima vožnje.

11:13 'Mate, kojeg svi skupa pratimo godinama, kao mladi inovator nailazio je na teške i zahtjevne situacije, koje obično počinju sa sekpsom, nepovjerenjem, predrasudama. Na određeni način on prolazi sve što i drugi inovatori, jer su ispred svog vremena i nerijetko prepušteni sami sebi i svom razvoju inovacija i izuma važnih za društvo i gospodarstvo. Često su prepoznati i honorirani tek kasnije. Želim podcrtati da smo mi povjerenje u projekt dali dosta rano, što je važno za mlado društvo i zemlju koja traži svoju nišu u globalnoj konkurenciji.

Ovaj projekt je digitalan, zelen i rađen za globalne trendve pred energetsku krizu i uslijed ratova u svijetu. Zato mi je drago da smo pozamašno podržali projekt financijski; smatramo da je on dio rješenja za budućnost, pogotovo uslijed klimatskih promjena, kao održiv i inteligentni transport. Ovaj projekt uklapa se u tradiciju inovacija u Hrvata. Faust Vrančić, Ivan Vučetić, Slavoljub Penkala, Nikola Tesla', navodi Plenković u obraćanju.

'Pametne klupe, Photomath, sve do najbržeg električnog automobila na svijetu - Nevere - pa sve do vrhunca moderne tehnologije koju donosi Verne', dodaje premijer. 'Nije tako loše početi iz garaže čini se', rekao je Plenković i podsjetio na novopredstavljeni Bugatti.

'Upliv na globalne procese u branši itekako je prepoznat i vidljiv. Za projekt Verneovog vozila izdvojili smo 180 milijuna eura iz EU fondova. Smatram da ćemo na ovaj način, kad je riječ o zakonodavnom okviru, biti među pionirima, na čemu radi i Minisistarvo unutarnjih poslova, kako bi ovakav inovativan koncept zaživio u realnom životu.

Svjedočit ćemo prvoj fazi projekta, a smatram da je njegov utjecaj vrlo pozitivan za okoliš i doprinos digitalnoj transformaciji i digitalizaciji tvrtke. Siguran sam da ćemo uživati u primjeru kako jedna hrvatska kompanija predvodi globalne trendove', zaključio je Plenković.

11:00 Mate Rimac dočekao je zagrebačkog gradonačelnika Tomislava Tomaševića, predsjednika Vlade Andreja Plenkovića, ministra prometa Olega Butkovića te gradonačelnika Svete Nedelje Darija Zurovca.

10:00 U novom Rimac Kampusu okupili su se brojni gosti uoči predstavljanja projekta robotaksija.

  • +7
Mate Rimac i robotaksiji Izvor: Pixsell / Autor: Zeljko Lukunic/PIXSELL