Hoće li umjetna inteligencija i robotika zamijeniti ljudskog liječnika? Ne još, ali zdravstvena se skrb mijenja i javnost je na to, reklo bi se, spremnija nego što se čini
Prema istraživanju PwC-a, većina korisnika voljna je primati zdravstvenu skrb od takvih naprednih tehnologija. Izvješće What doctor? Why AI and robotics will define New Health temelji se na istraživanju u kojem je sudjelovalo više od 11 tisuća ljudi iz 12 država diljem Europe, Bliskog istoka i Afrike.
Više od polovice ispitanika (55 posto) reklo je da su voljni koristiti naprednu računalnu tehnologiju ili robote s umjetnom inteligencijom koji mogu odgovoriti na pitanja o zdravlju, izvršiti pretrage, postaviti dijagnozu i preporučiti liječenje.
Rezultati su pokazali kako su ljudi sve više voljni doći u kontakt s umjetnom inteligencijom i robotima ako to znači bolji pristup zdravstvenoj skrbi. Brzina i točnost dijagnoze i liječenja presudni je čimbenik njihove spremnosti, dok je povjerenje u tehnologiju ključno je za širu primjenu i prihvaćanje. Ljudski čimbenik i dalje je glavni sastojak zdravstvene skrbi.
Postoji razlika u odgovorima između razvijenih tržišta i tržišta u nastajanju. Ljudi u državama s dobro organiziranim te time i manje fleksibilnim sustavima zdravstvene skrbi (Ujedinjeno Kraljevstvo i zapadna/sjeverna Europa) voljni su komunicirati s pružateljem zdravstvene skrbi koji nije čovjek, ali manje od ljudi s tržišta u nastajanju, gdje se zdravstvena skrb još uvijek oblikuje i izgrađuje.
Roboti mogu biti i kirurzi, ali...
Gotovo četiri petine (73 posto) ispitanika spremno je prihvatiti robote koji obavljaju manje kirurške zahvate umjesto liječnika u operacijskoj dvorani. Ispitanici u Nigeriji, Turskoj i Južnoj Africi najviše su voljni podvrgnuti se manjim kirurškim zahvatima koje bi izvršili roboti (redom 73 , 66 i 62 posto), dok su najmanje na to spremni ispitanici u UK (36 posto).
Stavovi se drastično mijenjaju kada se radi o većim operacijama kao što su ugradnja umjetnog zgloba koljena ili kuka, uklanjanje tumora ili operacija srca. Svejedno je značajan postotak ispitanika ipak voljan podvrgnuti se većoj operaciji koju bi obavio robot: od 63 posto u Nigeriji do 40 posto u Nizozemskoj i 27 posto u UK.
Lakši i brži pristup uslugama zdravstvene skrbi (36 posto) te brzina i točnost dijagnoze (33 posto) glavne su motivacije za spremnost, a nedostatak povjerenja u sposobnost robota da donosi odluke (47 posto) te manjak ljudskog kontakta (41 posto) glavni razlozi oklijevanja kad je prihvaćanje robota i umjetne inteligencije u zdravstvu u pitanju.
Iako postotci variraju od države do države, dvije navedene prednosti i nedostatci istim tim redoslijedom navedeni su u svim državama, osim u Saudijskoj Arabiji i Katru, gdje ispitanici nedostatak ljudskog kontakta smatraju najvećim nedostatkom.
Vlade, kažu u PwC-u, trebaju stvoriti standarde kvalitete i regulatorni okvir primjenjive na i obvezne za cjelokupni sektor zdravstvene skrbi, kao i prikladne poticaje za prihvaćanje novih pristupa.
Robotika i umjetna inteligencija su prilika za privatni sektor
Stručnjaci za zdravstvenu skrb trebaju razumjeti da UI i robotika imaju potencijal za rad za njih i s njima kako u medicinskom okruženju tako i kroz cijeli ekosustav zdravstvene skrbi te trebaju biti otvoreni za izazove.
Pacijenti se trebaju naviknuti na UI i robote te otkriti prednosti koje im oni mogu pružiti. Privatni sektor treba kreirati rješenja velikih problema potražnje i resursa s kojima se suočava svaki sustav zdravstvene skrbi. Pružanjem rješenja koja se temelje na UI i robotici, privatni sektor ima priliku zauvijek unijeti promjene u zdravstvenu skrb.
Donositelji odluka u institucijama zdravstvene skrbi trebaju razviti bazu dokaza, mjeriti uspjeh i učinkovitost nove tehnologije te se usredotočiti na ono što korisnici žele i trebaju.
Istraživanje je studenom 2016. godine proveo YouGov. U anketi online sudjelovalo je 11.086 osoba iz 12 država. Nacionalno reprezentativan uzorak korišten je za Belgiju, Njemačku, Nizozemsku, Norvešku, Švedsku, Tursku i UK, dok su reprezentativni uzorci urbanih područja korišteni za Nigeriju, Katar, Saudijsku Arabiju, Južnoj Africi i Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
Više: What doctor? Why AI and robotics will define New Health