Premda iz dana u dan sve više čitamo i slušamo o dolasku vozila koja ne trebaju vozače, stručnjaci tvrde da ćemo se do dolaska potpuno robotiziranog prometa morati strpiti još barem dvadeset godina
Vizija budućnosti autonomnih vozila tema je o kojoj raspravljaju mnogi, no malo tko je, pored standardne špekulacije o nestajanju radnih mjesta koja zamjenjuju strojevi, pokušao prodrijeti dublje i sagledati koliko i kada će ova tehnologija zapravo stići.
Prema najnovijoj studiji Securing Americaine kompanije Future Energy, dolazak napredne tehnologije bit će postupan i vrlo oprezan. Future Energy zagovara napuštanje fosilnih goriva i prelazak na električnu energiju te je za spomenuto istraživanje unajmio veliku skupinu ekonomista rada kako bi otkrio način na koji će tehnologija stupati na snagu, kako će utjecati na gospodarstvo te hoće li svijet spasiti od globalne energetske krize, izvještava Wired.
Dolazak robota
Za početak, vrlo je izvjesno da roboti koji bi vozili automobile, kamione i autobuse budućnosti neće u cijelosti zamijeniti ljudske vozače - barem još dvadesetak godina. Čak i da uvedu međunarodni cestovni promet koji koristi umjetnu inteligenciju, za izlazak i ulazak u gradove i parkirališta trebat će im pravi vozači od kojih će strojevi moći učiti. Ekonomija današnjice funkcionira na temelju kontinuiranog stvaranja i uništenja - dok jedni poslovi nestaju, drugi nastaju. Ključ uspjeha u budućnosti će, prema riječima ekonomistice Erice Groshen, biti 'učiniti tu tranziciju čim glađom i bezbolnijom'.
Najizravniji utjecaj na trenutno tržište rada definitivno će biti u cijelosti automatizirani javni prijevoz i transport. Premda postoji vrlo izvjesna šansa da će kroz dvadeset godina posao vozača kamiona u razvijenijim zemljama skoro potpuno nestati, to nije razlog za paniku ili negodovanje. Automatizirana vozila uvode statističku šansu smanjenja broja prometnih nezgoda koje pored materijalne štete prijete ugrožavanjem života putnika.
Nova radna mjesta
Uvođenje automatiziranog prometa zahtjevat će uvođenje novih poslova poput kontrolora koji preuzimaju kontrolu tijekom vožnje u gradovima gdje se računalo puno lakše može zbuniti. Konačno, vrlo je važno uvesti gospodarske mjere koje svim profesionalnim vozačima nude mogućnost prekvalifikacije i samim time, omogućavaju da nastave raditi bez bojazni o gubitku posla.
ERA ISTRAŽIVANJA
Mali robot koji je nadmašio očekivanja: Rover Opportunity već 5000 dana putuje Marsom
'Dramatične' promjene
Najveće promjene trebale bi nastupiti tek za nekoliko desetljeća. Izvješće sagledava raspon scenarija koji mogu slijediti uvođenje autonomnih vozila, no čak i ona 'brza verzija' ne vidi preveliki porast nezaposlenosti u SAD-u. Pad zaposlenosti bit će zanemariv (0.06 do 0.13 posto), sve do sredine 2040-ih ili čak 2050-ih kada će puno bolja automatizacija stići na ulice. Do tog će trenutka velika većina vozača kamiona današnjice tako i onako prestati raditi. Naglašavamo da je trenutna prosječna dob vozača kamiona u SAD-u 55 godina starosti.