Ministarstvo znanosti obrazovanja i športa protivno Ustavu RH diskriminira učenike koji ne pohađaju vjeronauk što je ove godine vrlo jasno došlo do izražaja u organizaciji natjecanja iz ekologije, tvrdi udruga za zaštitu prava ireligioznih osoba i promicanje ireligioznog poimanja svijeta Protagora
Potaknuta molbom revoltiranog roditelja djeteta koje je sudjelovalo na natjecanju iz ekologije, na kojem su, između ostalog, postavljana pitanja iz vjeronauka, udruga Protagora odlučila je provjeriti navode i poduzeti određene mjere u cilju zaštite djece koja iz bilo kojeg razloga ne pohađaju katolički vjeronauk zbog čega su nepravedno stavljena u lošiji položaj, ističe se u otvorenom pismu koje je jučer stiglo u redakciju tportala.
Saznali smo da kviz organiziraju Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa i udruga Lijepa naša te da istoimeni ekološki kviz obuhvaća pet zadanih (tematskih) područja: priroda, biologija, kemija, geografija i vjeronauk.
Vjeronauk nije znanstvena disciplina!
Budući je prisutnost pitanja iz vjeronauka na školskom kvizu iz ekologije po mnogočemu problematična, udruga je poslala upit MZOŠ-u, kao i molbu saborskoj zastupnici Mariji Lugarić da resornom ministru postavi niz pitanja od kojih se najvažnija odnose na vezu između vjeronauka i ekologije, na (ne)mogućnost povezivanja sadržaja neznanstvenog predmeta (vjeronauka) i znanstvenih disciplina te na diskriminaciju učenika koji ne pohađaju katolički vjeronauk.
U svojem pisanom izviješću i u odgovorima zastupnici Lugarić (25. svibnja i 15. srpnja 2011), MZOŠ, odnosno ministar Fuchs, uopće nisu odgovorili na naša postavljana pitanja, već su iznijeli općenite činjenice i uputili nas na udrugu Lijepa naša. Ministar se ogradio od odgovornosti za provođenje natjecanja i istaknuo da je Agencija za odgoj i obrazovanje sporni kviz pozitivno ocijenila i da je stoga Ministarstvo suglasno s njegovim provođenjem.
MZOŠ odobrava diskriminaciju
MZOŠ je u svojim izvještajima otvoreno priznao da odobrava pitanja iz vjeronauka na ekološkom kvizu, a ministar smatra da su takva pitanja sasvim primjerena jer 'se teme vezane uz ekologiju planiraju nastavnim planom i programom katoličkog vjeronauka (…). Osim toga, prema Fuchsu, cjelovitom se pristupu učeniku kurikularnim planiranjem potiče međupredmetna povezanost i razvijanje interdisciplinarnosti'. Pritom ministar prigodno ignorira činjenicu da vjeronauk nije znanstvena disciplina pa ne možemo govoriti ni o interdisciplinarnosti. Udruga ističe da znanost ima vlastitu metodologiju koja je sasvim različita od religioznog vjerovanja - znanstvene spoznaje provjerljive su i objektivne, dakle, jednake za sve ljude neovisno o njihovoj religijskoj (ne)pripadnosti. Također, znanstvene spoznaje mogu doći u koliziju s religijskim vjerovanjima te je stoga za sve učenike važno da nauče razlikovati znanstvene činjenice od religijskih učenja, a ne da im se sugerira da je riječ o istoj stvari. U ekologiji npr. znanstvena stajališta o demografskim problemima i mogućim rješenjima ulaze u izravnu koliziju sa stajalištima Crkve koja u demografskoj eksploziji ne vidi problem, već naprotiv – poželjnu činjenicu. Ministar u svojim odgovorima prelazi i preko ključnog pitanja o zajedničkom testiranju sadržaja neznanstvenog predmeta (vjeronauka) i znanstvenih disciplina pri čemu krši zakonsku obavezu odgovora zastupnici, odnosno hrvatskim građanima.
Protagora dobivene odgovore smatra skandaloznima kako zbog otvorenog pristajanja na diskriminaciju djece koja ne pohađaju katolički vjeronauk tako i zbog očitog izbjegavanja konkretnih odgovora.
Katolički svjetonazorski monopol
Da su na kvizu postavljana pitanja isključivo iz islamskog vjeronauka, svima bi bilo jasno da je riječ o diskriminaciji, a ovakvim postupkom Ministarstvo daje do znanja da je, protivno Ustavu RH, suglasno s time da se katoličanstvo u javnim školama tretira kao državna religija. Iako je ekologija znanstvena disciplina, promišljanje o ekološkim problemima uključuje i etičku dimenziju, međutim iz ministrovih odgovora, kao i iz pozitivne ocjene udruge Lijepa naša, proizlazi da je ministar suglasan s osiguravanjem svjetonazorskog monopola jednoj vjerskoj zajednici pri čemu MZOŠ prešutno odgovore utemeljene na nauku Katoličke crkve prihvaća kao neprikosnovene, a odgovore utemeljene na sekularističkom svjetonazoru ili na učenjima drugih religija sasvim ignorira. Učenici koji odgovaraju u skladu s naukom Katoličke crkve osvajaju bodove na natjecanju, a odgovori utemeljeni na drukčijim svjetonazorima ni ne uzimaju se u obzir kao mogući.
Institucije šute
Usprkos navedenim činjenicama, među svim državnim institucijama koje sudjeluju u provedbi i kontroli kviza, nije se našao nitko tko bi reagirao na očiglednu diskriminaciju učenika i na nepoštivanje znanstvene metodologije. Naglašavamo da, iako su MZOŠ-u triput postavljena pitanja o utemeljenosti zajedničkog testiranja znanstvenih disciplina i neznanstvenog predmeta, iako smo tri puta ukazali na diskriminaciju na religijskoj osnovi, od Ministarstva i ministra nismo dobili odgovore koje su nam po zakonu bili dužni pružiti. Toliko o poštivanju zakona, pa i samog ustavnog poretka RH od samih njezinih tijela i od njezine izvršne vlasti, zaključuje se u priopćenju Protagora.