HAVEN FIRST RESPONDERS

Softver hrvatske IT tvrtke BISS pomoću umjetne inteligencije ubrzava spašavanje nakon elementarnih nepogoda

11.02.2023 u 13:34

Bionic
Reading

Posljednjih godina svjedočili smo ekstremnim sušama, požarima, uraganima i poplavama u cijelom svijetu. U zadnjih više od 20 godina takve vremenske nepogode ubile su gotovo pola milijuna ljudi. Svjedočili smo i snažnim potresima u Zagrebu i Petrinji te u okolici tih gradova, a oni su u ožujku i prosincu 2020. godine tisuće hrvatskih građana ostavili bez krova nad glavom. Ovih dana pak s grčem u želucu i strepnjom pratimo spašavanje stradalih u razornim potresima koji su odnijeli više od 20.000 života i srušili cijela naselja u Turskoj i Siriji

Premda ne možemo predvidjeti razorne potrese, kolike su ipak mogućnosti tehnologije i umjetne inteligencije (AI) da nam pomognu? Stručnjaci kažu da nam upravo AI može pomoći u poboljšanju brzine, preciznosti i efikasnosti u području prirodnih nepogoda, što je ključno za smanjenje štete i spašavanje života.

Umjetna inteligencija sama po sebi ne može riješiti sve probleme vezane uz prirodne nepogode, već mora biti korištena kao dio šireg skupa rješenja i mjera. Ističe to Robert Dimitrovski, direktor razvoja u hrvatskoj IT tvrtki BISS, s kojim smo razgovarali o tome kako nam AI može pomoći da još bolje u budućnosti predvidimo potencijalne nepogode, odnosno da se pripremimo na njih.

'Nepogode je gotovo nemoguće predvidjeti, no bitno je biti spreman na njih. Razvoj tehnologije omogućava hitnim službama da reagiraju brže i kvalitetnije, a sama komunikacija između hitnih službi olakšana je pomoću centraliziranih sučelja kojima se pristupa putem računala i mobilnih uređaja', kaže Dimitrovski, čija je tvrtka BISS razvila softver Haven First Responders, a on pomoću različitih prikupljenih podataka i AI-ja kada se dogodi prirodna nepogoda dojavljuje centrima za pomoć stanje s terena i informacije o šteti, broj stradalih...

Zanimalo nas je kako taj sustav funkcionira.

'Primjerice, sustav prati strukturu vatrogasaca (profesionalni, dobrovoljni, aktivni i neaktivni), trajanje i datum isteka liječničkih sposobnosti, podatke o vozilima, odnosno njihovu dostupnost, kao i datum isteka tehničkih pregleda za sva vozila.

Rješenje funkcionira kroz dva korisnička sučelja. Računalno sučelje koristi zapovjedni centar kojem se omogućava brza i pravodobna komunikacija s vatrogascima (profesionalni ili dobrovoljni), odnosno mobilno sučelje koje koriste vatrogasci kako bi potvrdili svoj dolazak na intervenciju te kako bi imali pregled detalja aktivne intervencije. Mobilnim sučeljem vatrogascima se odmah po završetku intervencije omogućuje bilježenje detalja za lakšu izradu zapisnika. Zapovjedni centar u svakom trenutku ima informaciju o aktivnim intervencijama, pojedincima koji se nalaze na svakoj od aktivnih intervencija te vozilima, odnosno resursima koje koriste.

Bitno je naglasiti da u slučaju nove intervencije, odnosno potrebom za preraspodjelom resursa, komandni centar u svakom trenutku ima pregled nad dostupnim resursima i raspoloživim pojedincima koji trenutno nisu na intervenciji, kao i mogućnost slanja vozila i pojedinaca s jedne intervencije na drugu ako je to potrebno. Takvim se pristupom postižu utilizacija i optimizacija svih potrebnih resursa, što je u slučaju potrebe ključni parametar u postizanju cilja otklona ugroze', navodi Dimitrovski.

Haven First Responders trenutno koristi devet vatrogasnih postaja, a do kraja ožujka sustav će biti integriran u 57 vatrogasnih postrojbi. U slučaju krizne situacije sustav kroz centralizirano sučelje omogućava zapovjednom centru istodobni poziv vatrogasaca na intervenciju, praćenje same intervencije (broj ljudi, broj vozila), opseg kriznog događaja (veličina požara, potencijalna potreba za još jedinica na intervenciji) te izrađuje izvještaje nakon intervencije.

Haven First Responders Izvor: Licencirane fotografije / Autor: BISS

Tvrtka BISS više od desetljeća razvija rješenja koja koriste mobilni operateri te kompanije u logističkoj industriji. Rade na rješenjima vezanima uz AI, strojno učenje, pametne gradove, digitalizaciju poslovanja te softvere za velike baze podataka i dostavu paketa u logističkoj industriji. Zapošljavaju oko 70 ljudi, pretežito stručnjake iz IT industrije koji aktivno rade na testiranju funkcionalnosti upravljanja prioritetnim mobilnim prometom.

'Temeljem višegodišnjeg iskustva u spomenutim industrijama, BISS je odlučio osmisliti način kojim bi se poboljšale komunikacija i organizacija hitnih službi u kriznim situacijama. Službe koje reagiraju u takvim kriznim situacijama, kao primjerice služba 112 u Hrvatskoj ili 911 u SAD-u, imaju potrebu za svom dostupnom tehnologijom koja im omogućuje kvalitetno i pravovremeno reagiranje kada su u pitanju ljudski životi.

U prošloj godini poprilično smo narasli i rastemo i dalje, iako je to u Hrvatskoj teško, kako se često ističe, ali mi smo našli svoje mjesto pod suncem. Okupili smo stručnjake iz različitih područja koji su zajedničkim snagama razvili rješenja koja nitko drugi nije do sada razvio. Produkti koje smo kreirali imaju kao krajnji cilj dobrobit svih građana i kao društveno odgovorna kompanija nastavit ćemo se razvijati u tom smjeru', zaključuje Dimitrovski.