PRIJETNJA SIGURNOSTI

Šokantni detalji: Seksualni predatori koriste virtualnu stvarnost za zlostavljanje djece

05.09.2023 u 14:17

Bionic
Reading

Djeca su izložena riziku od seksualnog zlostavljanja u svjetovima virtualne stvarnosti (VR), pokazalo je novo istraživanje NSPCC-a

Prema novom istraživanju NSPCC-a, počinitelji koriste virtualnu stvarnost (VR) poput metaverzuma kao 'tajni prostor' za seksualno zlostavljanje djece, odnosno 'dotjerivanje žrtava' i dijeljenje fotografija zlostavljanja. A odgovarajućih ograničenja - nema. 'Takve tehnološke tvrtke propustile su dati prioritet zaštiti djece prilikom dizajniranja svojih platformi', stoji u izvješću.

Dobrotvorna organizacija NSPCC naručila je izvješće, a izradila ga je bristolska istraživačka organizacija Limina Immersive pod nazivom 'Child Safeguarding & Immersive Technologies'. Ta organizacija prethodno je otkrila da su VR okruženja uključena u zločine slikovnog zlostavljanja djece, ali opsežno novo izvješće otkriva razmjere problema.

Upozorava se da počinitelji uživaju u anonimnosti, koju takvi prostori pružaju upotrebom prilagodljivih digitalnih avatara što predstavljaju svaku nazočnu osobu, a prema izvješću, počinitelji ih koriste kako bi se sakrili iza njih.

Gnjusno: Izrađuju avatare da bi izgledali kao djeca koju znaju u stvarnom životu

Za potrebe izvješća Limina Immersive provela je intervjue sa stručnjacima za VR, pregledala postojeće VR studije i posjetila popularne platforme virtualne stvarnosti kako bi promatrala njihovo okruženje i interakciju među korisnicima.

Autori su također pregledali marketinške materijale za svaku glavnu VR platformu, uključujući promotivni materijal u trgovinama aplikacija i na web stranici tvrtke. Prema nalazima, VR prostori na mreži u kojima više korisnika može lako komunicirati daju počiniteljima priliku da počine seksualno zlostavljanje i iskorištavanje djeteta.

Neke od dječjih avatara izradili su kriminalci i modelirali ih da izgledaju kao djeca koju poznaju 'u stvarnom životu'. Kriminalci koji koriste avatare osiguravaju 'prerušavanje i anonimnost', što ne samo da otežava identificiranje, već normalizira njihovo zlostavljačko ponašanje, navodi se u izvješću.

Uznemirujuće, 'haptički' uređaji – koji pružaju taktilne osjete poput vibracija kada korisnici vrše pritisak prstom – mogu simulirati seksualni kontakt u VR-u. Pedofili također koriste ponašanje zvano 'fantomski dodir' te žrtve VR seksualnog zlostavljanja doživljavaju fizički osjećaj da ih se dodiruje bez njihova pristanka.

Fantomski dodir oslanja se na učinke iluzije gumene ruke, kada mozak tjera određeni dio tijela da primi osjete dodira onoga što vide oči. 'Mnogi ljudi koji redovito koriste VR često prijavljuju ovaj osjećaj 'fantomskog dodira'. Oni osjećaju da se njihovo fizičko tijelo prenosi u njihov avatar, a uslijedi neki fizički osjećaj kao odgovor na digitalni kontakt', navode autori izvješća.

U međuvremenu, višekorisnički VR svjetovi pozivaju na stvaranje čvrsto povezanih 'zajednica' prijestupnika, omogućujući im dijeljenje materijala o seksualnom zlostavljanju djece, dodaju autori. Dalje upozoravaju da postoji 'nedostatak roditeljske kontrole kada dijete koristi VR' zbog prirode hardvera.

'Mnogi roditelji ne znaju kako VR uopće funkcionira'

Za razliku od računalnih ekrana vidljivih svakome tko kroči u prostoriju, VR slušalice otežavaju roditeljima i skrbnicima da vide što djeca gledaju i doživljavaju. Štoviše, roditelji i skrbnici koji nisu visokotehnološki pismeni možda neće razumjeti kako VR funkcionira ili kako izgleda, pa čak ni što je to uopće.

'Oni mogu pretpostaviti da je to igra ili crtić i da ne predstavlja prijetnju njihovom djetetu. Ovaj nedostatak sveobuhvatne pismenosti i razumijevanja u široj javnosti daje počiniteljima više prostora za zlostavljanje, bez mnogo nadzora i odgovornosti', naglašavaju autori.

Do kraja ove godine većina VR slušalica preporučivat će nižu dobnu granicu između 10 i 13 godina – tako da imerzivne tehnologije postaju poznatiji dio dječjeg 'tehnološkog krajolika'.

Izvješće je također otkrilo rizike za djecu u proširenoj stvarnosti (AR), a koja postavlja računalno generirane slike na postojeću stvarnost (VR je za usporedbu u potpunosti virtualna).

'Djeca su u VR-u nenadzirana i ranjiva'

Peter Wanless, izvršni direktor NSPCC-a, rekao je da je prošle godine prvi put upotrijebio VR kako bi igrao virtualnu online košarku s dvoje djece koja se nisu poznavala. 'Upoznali su se u virtualnoj sobi za razgovor i jedan je tvrdio da koristi roditeljski račun za igranje iz svoje sobe', rekao je.

'Ono što me se dojmilo je koliko je to iskustvo izgledalo životno, kao i lakoća toga kako se djeca i odrasli mogu povezati jedni s drugima u ovim prostorima. Iako je ovaj susret bio nevin, brinulo me koliko su nenadzirani i ranjivi u ovom okruženju', naveo je.

Wanless sada potiče tehnološke tvrtke da ugrade sigurnost djece u dizajn i infrastrukturu svojih platformi, a ne da to naknadno čine. 'Djeca ne mogu biti naknadna misao', rekao je.

Platforme virtualne stvarnosti omogućavaju korisniku da pomoću slušalica uroni u virtualni svijet u kojem može vidjeti i komunicirati s drugim korisnicima, kao i konzumirati sadržaj, a neki ih vide kao sljedeću iteraciju interneta. Doživljaj se dopunjuje zvukovima i vibracijama, uz mogućnosti pobuđivanja taktilnih i mirisnih osjeta.

Sigurnost na platformama virtualne stvarnosti

Kao odgovor, NSPCC je pozvao tehnološke tvrtke da učine više kako bi platforme virtualne stvarnosti bile sigurne uvođenjem boljih značajki za sigurnost djece i sustava izvješćivanja. Također je pozvao vladu da pruži više smjernica, financiranja i mogućnosti učenja za provedbu zakona o tome kako se nositi s platformama virtualne stvarnosti.

A s obzirom na to da se Zakon o sigurnosti na internetu treba nastaviti usvajati u parlamentu ovaj tjedan, dobrotvorna organizacija NSPCC rekla je da bi vlada trebala redovito pregledavati sigurnosni režim zakona kako bi osigurala da ide ukorak s novim tehnologijama i potencijalnim štetama.

Richard Collard, voditelj politike sigurnosti djece pri NSPCC-u, rekao je: 'Ova šokantna otkrića trebala bi nam svima biti znak za uzbunu u vezi sa štetom s kojom se mladi ljudi suočavaju kada se bave imerzivnom tehnologijom.'

'Tehnologija će nastaviti napredovati, a tako i mi moramo razumjeti postojeće i nove rizike s kojima se mladi ljudi suočavaju u ovim virtualnim prostorima. Dok prijedlog zakona o online sigurnosti dovršava svoje usvajanje u parlamentu, od vitalne je važnosti da nove tehnologije postanu ključni dio režima online sigurnosti', zaključio je.