STRUČNJAK TUMAČI

Što je zapravo poručio šef Facebooka pred Kongresom: Oni znaju puno više nego što možemo i sanjati...

11.04.2018 u 13:42

Bionic
Reading

Glavni čovjek Facebooka jučer je pred američkim vlastima odgovarao na pitanja o osobnoj privatnosti, odgovornosti i utjecaju društvenih mreža na čovječanstvo. Presudne trenutke saslušanja prokomentirao je stručnjak za internetsku sigurnost Lucijan Carić

Mark Zuckerberg, šef najveće društvene mreže na svijetu, jučer je saslušan pred američkim Kongresom. Skandal s Cambridge Analyticom, sakupljanje velikog broja korisničkih podataka te, najvažnije, njihova laka dostupnost uzrokovali su burnu reakciju javnosti i zagovornika privatnosti, povukavši po stoti put pitanje o ulozi društvenih mreža u formiranju političke klime, društvenom inženjeringu i pouzdanosti informacija dostupnih na Facebooku.

Ovo su ključni trenuci jučerašnjeg saslušanja.

Pravo na privatnost

Zuckerberg je naglasio kako je vrlo važno ljudima objasniti koje točno informacije dijele putem Facebooka i kako će one biti iskorištene. On je, naime, uvjeren da svaki put kada Facebookom dijelimo fotografije ili poruke moramo znati kamo idu te informacije.

'Ugovori koji zauzimaju petnaest stranica teksta nitko ne čita i vrlo su zbunjujući, što znači da moramo biti jasniji i time ljudima zornije opisati što potpisuju', rekao je Facebookov šef.

S ovime se slaže i naš sugovornik i stručnjak za internetsku sigurnost Lucijan Carić. On, unatoč svim pojašnjenjima koja Zuckerberg najavljuje, upozorava na pozadinu stvari.

'Nakon što potpišemo ugovor s Facebookom sve je gotovo. Kompanije poput njih točno znaju kako složiti pravni dokument koji tvorca ugovora štiti više od potpisanika i to je vrlo uigrana praksa', komentirao je Carić. 'Pojašnjenje ugovora, makar korisno i fer prema korisniku, neće mijenjati način na koji se Facebook odnosi prema njegovim podacima', ističe.

facebook pod povećalom

Ovo su ključna pitanja oko Zuckerbergovog svjedočenja pred američkim vlastima

Pogledaj galeriju

Cambridge Analytica

Skandalozna uporaba privatnih informacija preko 87 milijuna ljudi stavila je Facebook i Cambridge Analyticu u sam centar pažnje. Zuckerberg je objasnio situaciju rekavši kako 'Cambridge Analytica nije koristila Facebookove usluge tijekom 2015., kada nisu ništa reklamirali - čak nisu imali ni stranicu, što znači da ih nismo mogli blokirati'.

Odnos Facebooka i Cambridge Analytice Zuckerberg je pojasnio kroz svojevrsnu ispriku rekavši kako je 'Facebook mogao blokirati Cambridge Analyticu još kada su se 2015. odlučili prijaviti kao 'oglašivač' te nastavio: 'Kada smo stupili u kontakt s njima, oni su nam rekli da ne koriste primljene podatke te da su ih obrisali, što je nama bilo dovoljno. Nismo im trebali vjerovati i sada mijenjamo pravila kako tu grešku više nikad ne bismo ponovili.'

Zuckerberg u Kongresu
  • Zuckerberg u Kongresu
  • Zuckerberg u Kongresu
  • Zuckerberg u Kongresu
  • Zuckerberg u Kongresu
Zuckerberg u Kongresu Izvor: Profimedia / Autor: NN

Carić je ovaj potez komentirao kao zakulisnu igru koja uključuje manje igrače kao frontu za veće operacije, rekavši: 'Male firme poput Cambridge Analytice mogu sakupiti podatke, iskoristiti ih i nakon toga jednostavno prijaviti bankrot i zatvoriti se. Njihov cilj nije opstati, već sakupiti podatke. Cambridge Analytica nikad neće moći platiti štetu koju je nanijela, što cijelu ideju 'učvršćivanja pravila' čini simpatičnim, ali u konačnici beskorisnim potezom.'

Preprodaja osobnih podataka

Zuckerberg je bio izravan potvrdivši da 'Facebook sprema sve podatke - neke od njih nakon odobrenja.

'Postoji jedna vrlo velika zabluda o prodaji informacija oglašivačima. Pitamo ih koga žele doseći i onda njihove oglase šaljemo ciljanoj publici. To je fundamentalni dio našeg modela i nešto što puno ljudi krivo shvaća', komentirao je Zuckerberg. Senatorica Tammy Baldwin pitala je Zuckerberga je li znanstvenik Aleksandr Kogan s Cambridgea prodao podatke s Facebooka ikome osim Cambridge Analytici, a Zuckerberg je potvrdio da jest.

'Trenutno istražujemo svaku aplikaciju koja izvlači podatke o korisnicima, a kada otkrijemo da ih je netko koristio na nepropisan način, izbacit ćemo ih s platforme te obavijestiti sve oštećene o tome.'

Ruski utjecaj

'Jedna od stvari koje najviše žalim vezano uz Facebook sporo je reagiranje na ruski društveni inženjering tijekom 2016. Što god bilo, trenutno to istražujemo i sigurni smo da ćemo pronaći puno toga', komentirao je Zuckerberg te naglasio da u Rusiji postoje ljudi koji doslovno imaju posao eksploatiranja sustava poput Facebooka.

Išao je toliko daleko da je situaciju usporedio s utrkom u naoružanju, rekavši da 'dok god postoje ljudi čiji je posao utjecati na izbore, borba će se nastaviti'.

Carić je cijelu situaciju komentirao iz malo šireg gledišta, naglasivši da 'ruski utjecaj na izbore u Americi nije izolirani slučaj. Demokratskim izborima diljem svijeta se putem društvenih platformi manipulira već godinama, samo što se o tome puno ne govori. Najviše zabrinjava to što su društvene mreže samo jedna od fronti'.

Preuzimanje odgovornosti

Zuckerberg je za sve dosadašnje incidente vezane uz Facebook preuzeo osobnu odgovornost rekavši da je 'sve bila njegova greška te da mu je iskreno žao'. Ovome svemu pridonosi i činjenica da je, citiramo, 'on pokrenuo Facebook, on ga vodi i on je odgovoran za sve što se na njemu događa'.

Šef Facebooka nastavio je u sličnom tonu rekavši da je 'vrlo jasno da Facebook nije napravio dovoljno da spriječi zlorabljenje tih alata, u što ubraja i lažne vijesti, vanjski utjecaj na izbore, kao i govor mržnje te propuste vezane uz privatnost podataka'.

barrack obama mark zuckerberg
  • Mark Zuckerberg na Harvardu
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
  • Mark Zuckerberg
    +39
Ovo je Mark Zuckerberg Izvor: Društvene mreže / Autor: NN

Koliko god ove isprike zvučale uvjerljivo, Carić je uvjeren da se puno toga neće promijeniti. 'Facebooku treba novac za održavanje vrlo skupih usluga koje nudi 'besplatno', a taj novac priskrbljuje korištenjem naših privatnih podataka. Oni znaju puno više nego što možemo sanjati, a što je najbolje od svega - mi smo im to dozvolili. Oni ne krše zakon, već samo (nenamjerno) javnosti daju uvid u zastrašujuću moć njihovih znatiželjnih algoritama. Uostalom, nisu jedina kompanija koja funkcionira na ovaj način.'