O domaćim pametnim telefonima NOA zadnji put se moglo čuti na ovogodišnjem sajmu mobilnih tehnologija u Barceloni. Kao da je domaći brand napokon počeo širiti svijest potrošača o svom postojanju, u cijeloj priči je pomogao i TEDxZagreb team. Kako su naši TEDx-ovci došli u doticaj s tim uređajima, zašto su se odlučili za njihovo korištenje i promociju te u čemu je općenito štos, saznali smo od Karla Matića, nositelja TED licence i organizatora TEDx događanja u Hrvatskoj
Karlo Matić već sedam godina radi TEDx događaje u Hrvatskoj - tu je radio prvi pa do dana današnjega postao najstariji TED-ovac koji se uopće time bavi. Odmah u začetku priče napominje kako su TEDx događaji lokalni, domaći događaji koji bi trebali prezentirati ništa manje ni više nego – lokalne inovacije i vrijedne ideje.
Kako kaže, onda je sasvim logično krenuti s idejom što je moguće domaćega predstaviti, a da se ne mora lutati u stvarima koje Hrvatska nema.
Kako je uopće počela priča s Noa pametnim telelefonima koje ste rekli da koristi TEDxZagreb tim?
U toj cijeloj baladi nekako sa suradnicima stalno razmišljam o tome što mi tu kao hrvatsku vrijednost možemo prikazati, a što bi moglo biti i globalno zanimljivo. Jedan od ljudi na koje sam naletio sasvim slučajno, boraveći u Koprivnici na jednom događanju, bio je Mario Pintar. U to doba je on bio u Avalonu, tvrtki koja se bavila hosting rješenjima.
Mario mi je u stvari predložio suradnju Avalona i TEDx-a, ja sam pristao i mi smo kliknuli na jednom, rekao bih, TED levelu - čak i kada je Mario prešao u Hangar 18.
Mimo svega toga, ja sam prije toga pratio NOA uređaje - i sve sam se nekako nadao da će iz jeftinih inačica uređaja preći i u nešto bolje. Nekako sam uvijek mislio da će jednog dana napraviti to iz mojih očekivanja. E sad, ne znajući što sve točno stoji iza cijele priče, tada me Mario na jednom zajedničkom druženju upoznao s cijelom pričom što Hangar 18 radi i ja sam rekao da je to definitivno materijal za TEDx.
U daljem razgovoru saznao sam za novu seriju uređaja NOA Element, prolistao tehnikalije i upitao se zašto se o tome ne čuje više na domaćim prostorima. Hrvatski mediji su uvijek nekako sramežljivo pisali o tome, ako su već uopće pokrivali stvar. Ranija serija uređaja koju sam spomenuo nije im donijela mnogo pozitivnog publiciteta i ljudi su smatrali da su to mobiteli za jednokratnu upotrebu.
Ja nikad nisam gledao mobitele tako da ih cijenim prema imenu. Hardver je bitan, no tu je i vizualni aspekt, naravno. Kad sam prvi put vidio seriju uređaja Element, pristupio sam svemu bez predrasuda. I sve skupa je uistinu fenomenalno.
Etiketa, ono što piše na uređaju, Štefica, Marica, to je u konačnici sasvim svejedno. S obzirom na to da se mobiteli proizvode u Kini, ljudi su puni predrasuda. Tu se proizvodi i iPhone i sve drugo, a Kina je jedna tako golema tvornica… ljudi toga jednostavno nisu uopće svjesni.
Uglavnom, kako me NOA novim uređajima ugodno iznenadio, upitao sam se što bismo mogli napraviti da promoviramo stvar. U tom trenutku se NOA počeo polako pojavljivati s reklamicama, pa su se počeli javljati ljudi za širenje suradnje, stvaranje raznoraznih novih veza.
Mi smo se odlučili napraviti priču oko korištenja. Upitali smo se tko je u timu bio zainteresiran za NOA mobitele, a javili su se ne samo oni koji su tražili novi uređaj, već i oni koji su godinama imali iPhone i Sonyjeve mobitele. Nas je ukupno 12 prešlo na NOA smartphone H10, što je praktički pola tima.
NOA pametni telefoni nove generacije su osvanuli i na ovogodišnjem prestižnom sajmu mobilnih tehnologija u Barceloni, Mobile World Congress. Zapravo, stajali su uz bok sa Sonyjem i drugim poznatijim imenima iz tog svijeta, o čemu smo ranije i pisali. No, o tom se ne čuje toliko često?
U Hrvatskoj se nije puno čulo za to, da je domaći brand pametnih telefona bio u Barceloni. Meni je u stvari žao kako se malo medijskog prostora posvetilo tome. I inače se hrvatskim inovacijama daje premalo prostora.
To ne treba nužno reklamirati, već predstaviti kao nešto što je proizvela hrvatska snaga i pamet. Tko napravi prilog na TV-u o tome, to će biti vrhunski uradak, čim se otkrije kakva pozadinska priča.
Hangar 18 je jedna čudesna firma, iako se realno malo o njoj zna. Oni su išli puno realnijim stazama od jednog HG Spota, ne megalomanski, već nekako polako. Cijela priča oko NOA pametnih telefona je bila logična. Moj status na Facebooku je kao i suradnja s TEDx-om, eto, imao tu ulogu da prezentira stvar kao da 'imamo i mi nešto svojega što je dobro'. Nakon toga mi se javilo mnoštvo ljudi s brdom pitanja gdje i kako mogu nabaviti te uređaje ili saznati nešto više o njima.
Kako su se izveli prvi koraci u suradnji TEDxa i Hangara 18?
To je bila jedna mala promocija na licu mjesta s pripadajućim štandom. Naše pauze za vrijeme TEDx programa su od 45 minuta naviše, u sklopu čega se posjetiteljima da prilika razgovarati o temama, vidjeti i isprobati neku novotariju – poput ovih mobitela. Ljudi su bili jako zadovoljni time što su vidjeli.
Ono što smo pak mi dobili od suradnje s Hangarom 18 i njihovim uređajima NOA, jest da ljudi imaju nekakav osjećaj cijeniti domaće, razbijati predrasude i sl.
Moć prezentacije je jako bitna i Mariju sam baš rekao kako bi štand trebali složiti kao što su to napravili i u Barceloni. Baš ćemo uskoro sjesti opet i pričati o tim stvarima – najbitnije je ostaviti dojam. To mora biti WOW! S nedavno održanog TEDx-a, u Hrvatskoj je hrpa ljudi otišla i s dojmovima o NOA pametnim telefonima. Širenje informacija na taj način je vrlo učinkovito, iako se teško prihvaćaju kvalitetne dobre i nove stvari.
Možete li reći kako se, po vama, taj domaći brend uređaja nosi s poznatijim konkurentima iz svijeta? Kakvi su prvi dojmovi?
Ne volim hvaliti brandove ako nemam nešto dobro pohvaliti. Uglavnom, nakon nešto više od mjesec dana korištenja – sve je više od očekivanog, a prije ovog uređaja imao sam LG V10. Zapravo su mi najzabavniji ovo dvoje što su prešli s iPhonea 4 i 5 na NOA uređaj. Kvaliteta zvuka im je bila nešto posebno, pravo otkriće, kao i vrhunske mogućnosti kamerice. Mario Kralj iz Hangara 18 je čovjek koji se posvetio zadnjem detalju uređaja.
U konačnici, mi smo jako zadovoljni, sretni i veseli i drago mi je da smo se međusobno prepoznali i da je toliko naših ljudi napravilo taj switch u ovih mjesec i nešto dana. Stvarno smo zadovoljni i uređaj možemo toplo preporučiti svima. Siguran sam da tu nismo stali, razumijem tu potrebu da ljudi svako toliko (obično dvije godine) kupe nove uređaje koji su brži, bolji i sve to.
U današnje doba, kad tehnologija zaista puno košta, platiti je zbog neke naljepnice na mobitelu više od onoga što doista vrijedi… mislim da to nikom nije dobro. NOA je dao taj idealan omjer hardvera, kvalitete i cijene.
Sigurno ćemo nastaviti dalju suradnju s Hangarom 18, no o detaljima ćemo više u jednoj drugoj priči, kada stvari budu spremne za objavu.