PRIJETI TUŽBA

Tko 'šiša' autorska prava: Midjourney i slični alati neovlašteno koristili djela 16.000 umjetnika

15.01.2024 u 14:53

Bionic
Reading

Na web je procurio ne samo popis umjetnika čija su djela bez dozvole korištena za obuku umjetne inteligencije, već i snimke razgovora koje pokazuju priličan prijezir prema autorskim pravima

Popis više od 16 tisuća umjetnika čiji su radovi navodno korišteni za obuku programa generativne umjetne inteligencije Midjourney procurio je online, ponovno potaknuvši rasprave o autorskim pravima i pristanku na sudjelovanje u stvaranju slika umjetne inteligencije.

Među imenima na popisu su Frida Kahlo, Walt Disney i Yayoi Kusama.

Gnjev umjetnika na X-u (bivši Twitter) isprva je izazvalo objavljivanje Google proračunske tablice pod nazivom Midjourney Style List, navodno preuzete od programera Midjourneyja tijekom procesa usavršavanja mogućnosti programa za oponašanje djela određenih umjetnika i stilova.

Dok je pristup web dokumentu (koji ostaje djelomično vidljiv u Internet Archiveu) brzo ograničen, mnogi od umjetnika i upita koji su se pojavili također se pojavljuju u javno dostupnim sudskim dokumentima za kolektivnu tužbu iz 2023., unutar popisa od 25 stranica imena navedenih vezano uz slike obuke za program Midjourney.

Tko šljivi autorska prava?

Iako je praksa korištenja rada ljudskih umjetnika bez njihova dopuštenja za obuku umjetne inteligencije i dalje na klimavim nogama, pravno gledano, kontroverze oko dokumenata poput ovog na svjetlo dana iznose stvarne procese pretvaranja umjetničkih djela zaštićenih autorskim pravima u materijal za umjetnu inteligenciju.

U nizu objava na X-u umjetnik Jon Lam (koji radi za Riot Games) podijelio je snimke zaslona razgovora u kojem Midjourneyevi programeri navodno raspravljaju o predučitavanju imena i stilova izvođača u program s Wikipedije i drugih izvora, jamčeći da bi radovi odabranih umjetnika bili dostupni za oponašanje i pretežno prikazani kao referentni materijal za stvaranje slike.

Jedna snimka zaslona prikazuje navodnu objavu izvršnog direktora Midjourneyja Davida Holza, u kojoj pozdravlja dodavanje 16 tisuća umjetnika u obuku programa.

Drugi sadrži poruku u kojoj se sudionik chata sarkastično osvrće na pitanje autorskih prava, govoreći da 'sve što trebate učiniti je samo upotrijebiti te skrapane skupove podataka i zgodno zaboraviti što ste koristili za treniranje modela. Bum - pravni problemi zauvijek riješeni'.

Kolektivna tužba ide dalje

Ti 'skrapirani' skupovi podataka središnja su značajka kolektivne tužbe, kojom se traži odšteta od Stability AI, Midjourneya i DeviantArta za korištenje rada umjetnika bez dozvole.

Iako je izvornu tužbu u listopadu američki savezni sud djelomično odbacio jer je bila 'neispravna u brojnim aspektima', ona je izmijenjena i ponovno podnesena u studenom, pri čemu je broj tužitelja povećan, a među tužene je dodan video generator Runway AI.

Sud je također odbio zahtjev Stability AI-ja za odbacivanjem tužbe za kršenje autorskih prava zbog zlouporabe milijardi slika za obuku umjetne inteligencije. Isto se dogodilo i s Midjourneyim zahtjevom.

Ključan dokaz protiv Midjourneya korištenje je skupa podataka LAION-5B u njegovom programu, zbirke od 5,85 milijardi slika prikupljenih s interneta, uključujući radove zaštićene autorskim pravima.

Iako su sve iteracije LAION-a objavljene uz zahtjev da ih se ​​'treba koristiti samo u akademske istraživačke svrhe', u tužbi je navedeno kako je Midjourney svjesno koristio kolekciju u svojim monetiziranim uslugama, obučavajući svoju umjetnu inteligenciju na slikama iz LAION-a.

Alati za borbu protiv kršenja prava

Problematično je i to što koriste softver za pretvaranje teksta u sliku Stable Diffusion tvrtke Stability AI, koji je i sam obučavan na kolekciji djela zaštićenih autorskim pravima.

Pojavljuju se i alati koje umjetnici mogu koristiti za borbu protiv kršenja autorskih prava.

Među najpopularnijima je Glaze, nastao pri Sveučilištu u Chicagu. Glaze mijenja digitalne podatke slike tako da 'izgledaju nepromijenjene ljudskim očima, ali umjetnoj inteligenciji djeluju kao dramatično drugačiji umjetnički stil'.

Web odredište haveibeentrained.com također je popularno među umjetnicima. Pomoću njega moguće je provjeriti je li nečiji rad uključen u za obuku umjetne inteligencije.

Također ima registar Do Not Train, koji onemogućuje uključivanje radova u skupove podataka, piše Art.