Microsoftovi planovi uključuju neviđen međuplatformski podvig koji po mnogočemu podsjeća na višegodišnju politiku koju koristi Apple
Nakon što su insajderi prošlog mjeseca najavili da Hi-Fi Rush dolazi na Nintendo Switch, mnogi fanovi Xboxa su se pobunili da Microsoft dijeli ekskluzive koje su konzolu činile tržišno konkurentnom, piše Digital Trends. Druga su izvješća u to vrijeme tvrdila da bi Rareov Sea of Thieves također mogao stići na PlayStation i Switch. Prigovaranje je doseglo proverbijalni vrhunac nakon što je ovog vikenda XboxEra izvijestila da Xbox planira lansirati svoju najveću ekskluzivu, Starfield, na PlayStationu 5.
Unatoč tome što je u potpunosti nepotvrđena, ta je vijest uzbudila brojne duhove. Nakon objave su se neki obožavatelji Xboxa osjećali iznevjereno, pitajući se zašto su potrošili 500 dolara na novu konzolu kada su mogli kupiti PS5 i dobiti sve iste igre i više. Iako je to razumljiv sentiment, on možda pogrešno razumije stvarnu prodajnu vrijednost Xboxa u 2024. Igre s velikim proračunom koje su ekskluzivne za Xbox nisu ono što Microsoft najviše cijeni - umjesto toga, sve je u ekosustavu.
Što je to Xbox ekosustav?
Otkad je postojala industrija hardvera, gejming konzole su bile definirane ekskluzivnim naslovima. Kupnja Xboxa značila je da ćete dobiti pristup igrama poput Haloa i Gears of Wara, ali biste propustili Horizon i God of War. Ta je strategija svakom sustavu dala jedinstvenu prodajnu prednost koju nijedan drugi sustav nije mogao prisvojiti i potaknula je studije prve strane da stvaraju visokokvalitetne igre koje će prodavati hardver.
Microsoft je dugo eksperimentirao s promjenom načina na koji ljudi razmišljaju o igraćim konzolama. Još 2010. tvrtka je koristila dragocjeno vrijeme na pozornici E3 kako bi reklamirala aplikaciju ESPN na Xboxu 360 kao dio svoje strategije prodaje platforme kao 'sveobuhvatnog centra za zabavu'. Microsoft neće u potpunosti poremetiti tržište konzola sve do 2017. kada je lansirao Xbox Game Pass. Usluga pretplate bila bi najhrabriji potez brenda dosad, jer je cilj bio natjerati igrače da plaćaju mjesečnu naknadu za pristup zbirci igara umjesto da ih kupuju pojedinačno. Potez se isplatio, rehabilitirajući brend Xbox u jeku izgubljene bitke s popularnim PlayStationom 4.
Suočavanje s konkurencijom
Taj je uspjeh ključ za razumijevanje što kupnja Xboxa znači u 2024. Microsoft je udvostručio ideju Xboxa kao platforme vođene ekosustavom povezane putem Game Passa. U idealnom svijetu, Xbox igrač ima pretplatu na Game Pass Ultimate koja mu omogućuje igranje igara na konzoli, računalu i mobilnom uređaju putem strujanja u oblaku. Igrači čak mogu pristupiti svojim igrama na Samsung televizorima bez dodatnih uređaja. Manje je o tome koje igre igrate, a više o tome kako ih igrate.
Po tome, moderni Xbox brand ima više zajedničkog s Appleom nego s PlayStationom. Kupnja Xboxa Series X sličnija je kupnji iPada jer već posjedujete iPhone. Jednostavno je praktičnije ostati unutar jednog zajedničkog ekosustava na više uređaja. Jednom kada igrači zagrizu sjajnu udicu koja je Xbox Game Pass, Microsoftu je lakše privući ih i natjerati ih da kupuju njegove platforme.
Xboxova strategija protivi se tradiciji gejminga, ali lako je uočiti prodajni korak: ako ste pretplatnik na Game Pass i razmišljate koju konzolu kupiti, zašto ne biste kupili Xbox da lako dobijete biblioteku igara na TV-u?
Microsoft nije jedina tvrtka koja eksperimentira s tom strategijom. Google Stadia pokušala je, ali nije uspjela, prodati igrače na ideji kupnje usluge koja obuhvaća uređaje. Steam Deck je neprocjenjiv dodatak za PC igrače koji daje više poticaja da kupujete igre na Steamu. Čak i Sony počinje graditi vlastiti ekosustav kroz PS Plus, PlayStation VR2 i svoju novu audio tehnologiju PlayStation Link koja od igrača zahtijeva da posjeduju posebne slušalice za uši ili slušalice s mikrofonom za korištenje bežičnog zvuka na PlayStation Portalu.
Ograđeni vrtovi
Gaming tvrtke vide vrijednost u tome da se igrači osjećaju kao da su uložili u nešto iz čega bi bilo teško izaći. Ako sve gledamo na taj način, ideja o dolasku Xbox igara na druge platforme nije tako zapanjujuća kao što zvuči. Čini se da je Microsoft uvjeren da će se dovoljno ljudi u ovom trenutku još uvijek pretplatiti na Game Pass 'na štetu' prodavanja 'ekskluzivnih' igara na konkurentskim platformama i grabljenja nešto dodatnog novca. I premda to može razvodniti jednu veliku prodajnu prednost usluge, ipak je jeftinije platiti uslugu godišnje pretplate na Game Pass nego kupiti nekoliko igara od 70 eura.
Je li takvo što pametan potez? To je na vama da odlučite. Riječ je o dobroj ideji u svijetu gdje svaka platforma igra po istim pravilima, no ekskluzivnost je, na primjer, i dalje ključna prodajna točka za PlayStation. Ako Xbox u potpunosti odustane od tog aspekta poslovanja, Series X će izgledati kao PS5 s manje igara. Prodavanje novog teoretskog načina života gejmerima teže je nego prodavatnje Haloa. Može li Microsoft uvjeriti igrače da dosljedan gejming ekosustav ima veću vrijednost od igara koje su u njemu smještene? Saznat ćemo uskoro.