VKontakte (što na ruskom znači 'u kontaktu') deveto je najposjećenije web odredište na svijetu. Pa ipak, o njemu se izvan granica Rusije zna vrlo malo. Evo što trebate znati o toj društvenoj mreži
Kao i na većini drugih društvenih mreža, na VKontakteu (kraće, VK) možete dodavati kontakte, skupljati sljedbenike i objavljivati manje-više sve što vam se svidi. Poput Facebooka, tvrtke mogu koristiti VK za marketinške svrhe.
Društvena mreža sa sjedištem u Sankt Peterburgu razlikuje se ponajprije po tome što je namijenjena korisnicima na istoku Europe, većinom Rusima.
Div na istoku Europe
Danas je to daleko najpopularnija društvena mreža u Rusiji, s više od 70 milijuna aktivnih korisnika dnevno, 460 milijuna korisnika diljem svijeta i tri milijarde pregleda stranica dnevno. U toj je državi popularnija nego Instagram ili Twitter.
Osim u Rusiji, ima velik broj korisnika u Bjelorusiji, Kazahstanu, Estoniji, Kirgistanu, Moldaviji, Latviji... Bio je VK popularan i u Ukrajini, ali je u toj državi zabranjen od svibnja 2017. godine s nizom drugih popularnih ruskih web odredišta.
Sad će, čini se, postati utočištem ruskim influencerima koji više nemaju pristup Instagramu i sličnim servisima.
VK je s Facebookom usporediv po tome što ga je 2006. godine osnovala vrlo mlada osoba. Pavel Durov uspješno ga je pokrenuo i vodio prije no što se našao u sukobu s vlastima 2012. godine.
Tada je odbio zabraniti djelovanje skupina i pojedinaca koji se ne slažu s vlastima. Dvije godine kasnije VK je postao metom neprijateljskog preuzimanja. Durov je prodao svoj udio i napustio Rusiju postavši građanin karipske državice St. Kitts & Nevis.
Durov je planirao javnu ponudu dionica za VKontakte, ali je odustao od toga. Uplašio ga je nagli pad vrijednosti dionica Facebooka.
Koga briga za intelektualno vlasništvo?
Dio njegove privlačnosti je u tome što je prilično jednostavan za korištenje, kao što je i otvaranje korisničkog računa n njemu. Dovoljno je unijeti ime, broj telefona i lozinku, a zatim unijeti kod za potvrdu koji će stići SMS-om. Ako ne želite dati broj telefona, možete se logirati pomoću Facebooka.
U vlasništvu je ruskog internetskog diva Mail.ru. Kako je zaštita intelektualnog vlasništva u Rusiji značajno slabija nego u zapadnim dijelovima svijeta, ne čudi to što je VK pokupio razne elemente drugih društvenih mreža.
Pa tako, recimo, ima sučelje koje je nalik Facebooku, označavanje posjeta lokaciji poput Foursquarea i servis za dijeljenje datoteka u stilu Pirate Baya.
Za razliku od Facebooka, VK je vrlo popularan među mladim ljudima. Petina korisnika ima između 18 i 24 godine, a njih gotovo pola između 18 i 34 godine. Moguće je da je takav demografski sastav posljedica fokusa na dijeljenje audio i videodatoteka, ali i toga što VK stalno potiče korisnike na širenje društvenih krugova.
Korisnici vole VK jer ga smatraju zabavnijim i više vrijednim povjerenja od Facebooka. Ipak, to ne znači da nije imao problema. U lipnju 2016. došlo je do ozbiljnog sigurnosnog incidenta, tijekom kojeg su procurili podaci više od 171 milijuna korisnika.