novije ime

Utrka za AI nadmoć se zahuktava. Jedan startup sve više privlači pažnju

26.02.2025 u 15:50

Bionic
Reading

Globalno tržište tražilica, kojim dugo dominiraju tehnološki divovi poput Googlea i Microsoftova Binga, doživljava seizmičku promjenu s dolaskom AI tehnologija. AI sve više oblikuje tehnološki svijet, a startup Perplexity AI postao je jedno od novijih imena koje privlači pažnju javnosti, pa tako i investitora poput Jeffa Bezosa i Nvidije

U kolovozu 2022. godine, Aravind Srinivas i Denis Yarats pet sati su čekali ispred ureda šefa odjela Meta AI, Yanna LeCuna na Manhattanu, kako bi predstavili svoj AI program. Njihov model je impresionirao LeCuna toliko da je odlučio u njega investirati, zajedno s drugim prominentnim osobama u tech industriji, poput Jeffa Deana iz Googlea i Nata Friedmana iz GitHuba.

Ta investicija od 3,1 milijun dolara u rujnu iste godine označila je početak Perplexityja, naprednog konverzacijskog pretraživača i AI asistenta koji daje precizne, izravne i personalizirane odgovore na složena pitanja, uz detaljne informacije i pristup ogromnoj količini strukturiranog znanja u samo nekoliko klikova. Pritom navodi i provjerljive izvore. Ulagači su i nakon 2022. nastavili prepoznavati potencijal tog startupa.

Kad su ga prije tri godine pokrenuli, osnivači Perplexityja istaknuli su da im je cilj postati glavni izazivač Googleu, nudeći tražilicu temeljenu na umjetnoj inteligenciji koja je 'djelomično chatbot, a dijelom tražilica, koja nudi informacije u stvarnom vremenu te citate i fusnote koje prikazuju izvore svojih odgovora'.

U siječnju 2024. Srinivas je otkrio da je Perplexity prikupio 73,6 milijuna dolara od ulagača, uključujući Nvidiju i raznih anđeoskih investitora, među ostalim Jeffa Bezosa, kroz njegov Bezos Expeditions Fund. Nakon te runde financiranja vrijednost Perplexityja procijenjena je na oko 520 milijuna dolara.

U studenom prošle godine Perplexity je navodno bio na rubu osiguravanja 500 milijuna američkih dolara u novom krugu ulaganja, prema Reutersu, pa se tada govorilo da bi ta financijska injekcija mogla podići procjenu Perplexityja na devet milijardi američkih dolara. Bio bi to značajan uspon u odnosu na njegovu procjenu od 520 milijuna američkih dolara početkom 2024. godine.

HT i Perplexity Pro

Hrvatski Telekom u suradnji s jednom od najinovativnijih AI kompanija na svijetu, Perplexity AI-jem, kroz Magenta Moments hrvatskim korisnicima daje 20 tisuća godišnjih licenci za besplatan pristup najnaprednijem AI asistentu – Perplexity Pro, čime umjetnu inteligenciju čini dostupnu svakome. Više pročitajte ovdje.

Kako funkcionira Perplexity?

Perplexity, stvoren od strane Srinivasa, Yaratsa, Andrewa Konwinskog i Johnnyja Houa, omogućava korisnicima da pretražuju internet koristeći napredne jezične modele, kako bi razumio kontekst upita. Korisnici ga uglavnom koriste za pronalazak izvora i sažimanje informacija o bilo kojoj temi koja postoji na internetu – od najboljih restorana za spoj i ideja za poklone do najjeftinijih tenisica koje se prodaju online.

Broj korisnika Perplexityja u dramatičnom je rastu otkad je platforma prvi put predstavljena u prosincu 2022. godine. Svaki tjedan Perplexity odgovori na više od 100 milijuna pitanja diljem svijeta, čime se prometnuo u jednog vodećih igrača na vrućem AI tržištu. Korisnici tako dobivaju personalizirane, preciznije odgovore uz mogućnost dodatne provjere informacija.

Njegovi osnivači bili su prilično pažljivi oko trošenja kapitala: donijeli su odluku da neće sami razvijati veliki temeljni model, budući da to zahtijeva skupu infrastrukturu. U osnovnoj, besplatnoj verziji koristi se tako model temeljen na GPT-3.5, dok premium verzija – Perplexity Pro – omogućava pristup naprednijim modelima poput GPT-4, Claude 3, DeepSeeka, Groka i Geminija.

Korisnici također mogu kreirati vlastiti 'AI profil' dodavanjem informacija poput lokacije, posla i osobnog ukusa kako bi dobivali personalizirane odgovore i prijedloge. Platforma nudi i pretraživanje konkretnih baza podataka, uključujući akademske časopise, YouTube i Reddit.

Perplexity Deep Search

Perplexity je nedavno predstavio i Deep Research, alat za dubinsko istraživanje uz pomoć umjetne inteligencije.

'Deep Research iterativno pretražuje, čita dokumente i razmišlja o tome što dalje učiniti, usavršavajući svoj plan istraživanja kako saznaje više o predmetnim područjima', tvrde u Perplexityju. Navodno to radi slično kao što čovjek može istraživati ​​novu temu.

Cilj je korisnicima pružiti dublje odgovore sa stvarnim citatima za više slučajeva profesionalne upotrebe, u usporedbi s onim što biste dobili od potrošačkog chatbota. Kako je navedeno u objavi na službenom blogu, ta bi značajka trebala biti pogodna za zadatke vezane uz financije i marketing, istraživanja proizvode...

Perplexity Deep Research trenutno je dostupan na webu. Uskoro bi trebao dobiti izdanja za Mac, iOS i Android. Za razliku od OpenAI-jevog Deep Researcha, možete ga koristiti besplatno, uz ograničeni broj upita.

Kako biste ga upogonili, odaberite Deep Research s padajućeg izbornika kada pošaljete svoj upit u Perplexity. Trebali biste dobiti detaljno izvješće, koje je moguće podijeliti kao PDF ili web stranicu. Prema rezultatima testiranja s alatom Humanity's Last Exam, značajno je bolji od Gemini Thinkinga, Groka-2 i GPT-ja 4o.