Globalno tržište tražilica, kojim dugo dominiraju tehnološki divovi poput Googlea i Microsoftova Binga, doživljava seizmičku promjenu dolaskom AI tehnologija. Umjetna inteligencija sve više oblikuje tehnološki svijet, a startup Perplexity AI postao je jedno od novijih imena koje privlači pažnju javnosti, pa tako i investitora poput Jeffa Bezosa i Nvidije
U kolovozu 2022. godine Aravind Srinivas i Denis Yarats pet sati su čekali ispred ureda šefa odjela Meta AI-ja, Yanna LeCuna na Manhattanu, kako bi predstavili svoj AI program. Njihov model impresionirao je LeCuna toliko da je odlučio investirati u njega s drugim prominentnim osobama u tech industriji, poput Jeffa Deana iz Googlea i Nata Friedmana iz GitHuba.
Ta investicija od 3,1 milijun dolara u rujnu iste godine označila je početak Perplexityja, naprednog konverzacijskog pretraživača i AI asistenta koji daje precizne, izravne i personalizirane odgovore na složena pitanja, uz detaljne informacije i pristup ogromnoj količini strukturiranog znanja u samo nekoliko klikova. Pritom navodi i provjerljive izvore. Ulagači su i nakon 2022. nastavili prepoznavati potencijal tog startupa.
Kad su ga prije tri godine pokrenuli, osnivači Perplexityja istaknuli su da im je cilj postati glavni izazivač Googleu, nudeći tražilicu temeljenu na umjetnoj inteligenciji koja je 'djelomično chatbot, a dijelom tražilica, te nudi informacije u stvarnom vremenu, citate i fusnote koje prikazuju izvore svojih odgovora'.
U siječnju 2024. Srinivas je otkrio da je Perplexity prikupio 73,6 milijuna dolara od ulagača, uključujući Nvidiju i razne anđeoske investitore, među ostalim i Jeffa Bezosa kroz njegov Bezos Expeditions Fund. Nakon te runde financiranja vrijednost Perplexityja procijenjena je na oko 520 milijuna dolara.
U studenom prošle godine navodno je bio na rubu osiguravanja 500 milijuna američkih dolara u novom krugu ulaganja, prema Reutersu, pa se tada govorilo da bi ta financijska injekcija mogla podići procjenu Perplexityja na devet milijardi američkih dolara. Bio bi to značajan uspon u odnosu na njegovu procjenu od 520 milijuna američkih dolara početkom 2024. godine.
Ekskluziva: HT i Perplexity Pro
Hrvatski Telekom u suradnji s jednom od najinovativnijih AI kompanija na svijetu, Perplexity AI-jem, kroz Magenta Moments hrvatskim korisnicima daje 20 tisuća godišnjih licenci za besplatan pristup najnaprednijem AI asistentu – Perplexity Pro, čime umjetnu inteligenciju čini dostupnu svakome. Više pročitajte ovdje.
Kako funkcionira Perplexity?
Perplexity, koji su stvorili Srinivas, Yarats, Andrew Konwinski i Johnny Hou, omogućava korisnicima da pretražuju internet koristeći napredne jezične modele da bi razumio kontekst upita. Uglavnom ga se koristi za pronalazak izvora i sažimanje informacija o bilo kojoj temi koja postoji na internetu – od najboljih restorana za spoj i ideja za poklone do najjeftinijih tenisica koje se prodaju online.
Broj korisnika Perplexityja u dramatičnom je rastu otkad je platforma predstavljena u prosincu 2022. godine. Svaki tjedan Perplexity odgovori na više od 100 milijuna pitanja diljem svijeta, čime se prometnuo u jednog vodećih igrača na vrućem AI tržištu. Korisnici tako dobivaju personalizirane i preciznije odgovore uz mogućnost dodatne provjere informacija.
Njegovi osnivači bili su prilično pažljivi oko trošenja kapitala: donijeli su odluku da neće sami razvijati veliki temeljni model jer to zahtijeva skupu infrastrukturu. U osnovnoj besplatnoj verziji koristi se tako model GPT-3.5, a premium verzija – Perplexity Pro – omogućava pristup naprednijim modelima kao što su GPT-4, Claude 3, DeepSeek, Grok i Gemini.
Korisnici također mogu kreirati vlastiti 'AI profil' dodavanjem informacija poput lokacije, posla i osobnog ukusa kako bi dobivali personalizirane odgovore i prijedloge. Platforma nudi i pretraživanje konkretnih baza podataka, uključujući akademske časopise, YouTube i Reddit.
Perplexity Deep Search
Perplexity je nedavno predstavio i Deep Research, alat za dubinsko istraživanje uz pomoć umjetne inteligencije.
'Deep Research iterativno pretražuje, čita dokumente i razmišlja o tome što dalje učiniti, usavršavajući svoj plan istraživanja kako saznaje više o predmetnim područjima', tvrde u Perplexityju. Navodno to radi slično kao što čovjek može istraživati novu temu.
Cilj je korisnicima pružiti dublje odgovore sa stvarnim citatima za više slučajeva profesionalne upotrebe, u usporedbi s onim što biste dobili od potrošačkog chatbota. Kako je navedeno u objavi na službenom blogu, ta bi značajka trebala biti pogodna za zadatke vezane uz financije i marketing, istraživanja proizvoda...
Perplexity Deep Research trenutno je dostupan na webu. Uskoro bi trebao dobiti izdanja za Mac, iOS i Android. Za razliku od OpenAI-jevog Deep Researcha, možete ga koristiti besplatno, uz ograničeni broj upita.
Kako biste ga upogonili, odaberite Deep Research s padajućeg izbornika kada pošaljete svoj upit u Perplexity. Trebali biste dobiti detaljno izvješće, a moguće ga je podijeliti kao PDF ili web stranicu. Prema rezultatima testiranja alatom Humanity's Last Exam, značajno je bolji od Gemini Thinkinga, Groka-2 i GPT-ja 40.
HT i Perplexity
Perplexity Pro je osobni AI asistent koji kombinira napredne vlastite, ali i najbolje globalno dostupne AI modele, poput DeepSeeka i ChatGPT-a i daje precizne, izravne i personalizirane odgovore na cijeli niz tema, od pomoći pri planiranju vlastitog putovanja do usporedbi performansi dionica različitih kompanija.
Pojedinačna vrijednost godišnje licence koju Hrvatski Telekom poklanja korisnicima i koja se preuzima u Magenta Moments rubrici aplikacije Moj Telekom je 233 eura.
Stiže Comet
Perplexity je u ponedjeljak najavio svoj najnoviji projekt: Comet, web preglednik pojačan umjetnom inteligencijom. Perplexity je vijest o Cometu podijelio putem objave na platformi X (bivši Twitter), pozivajući korisnike da se pridruže listi čekanja. Iako detalji o tehnologiji iza Cometa još nisu otkriveni, u razgovoru za TechCrunch, Perplexity je naglasio kako namjerava 'redefinirati iskustvo pretraživanja'.
Comet će biti prirodni nastavak Perplexityjeve strategije usmjerene na učinkovitost i inovaciju, koja je već dobila zamah uvođenjem Deep Researcha. Točan datum lansiranja Cometa još nije poznat, kao ni hoće li taj preglednik biti dostupan svim korisnicima ili samo onima s Perplexity Pro pretplatama.