Uspjeh kampanja za zajedničko financiranje nerijetko se gleda isključivo kroz prizmu novca. No daje li to potpunu sliku? Ne nužno. Zašto? Pokazat ćemo na primjeru kampanje 'Neka vide da nas ima'
Procjenjivati crowdfunding kampanje po tome koliko su novca uspjele sakupiti čini se samorazumljivim. Riječ je o lako shvatljivom i transparentnom mjerilu koje brzo i zorno pokazuje koliko je pothvat bio uspješan u odnosu na unaprijed postavljene ciljeve.
Ipak, stvari nisu tako jednostavne. Brojke je potrebno staviti u kontekst kako bi dobile puni smisao, a nije uputno ni smesti s uma kako su crowdfunding kampanje djelo ljudi nastalo na procjenama - koje mogu, ali i ne moraju biti točne ili precizne - kao i motive zbog kojih ih se pokreće.
Dobar primjer je trenutačno aktualna kampanja Neka vide da nas ima, kojom web magazin Forum.tm traži podršku za svoj rad. U samo nekoliko dana nakon što je krenula, ova kampanja na Indiegogou je već premašila zadanih pet tisuća dolara - sakupila je 6,7 tisuća dolara od 248 financijera.
Po dosad viđenom riječ je o kvalitetno pripremljenoj i planiranoj kampanji prikupljanja financijskih sredstava koja je zadovoljila ključne preduvjete za uspjeh.
Obraća se zajednici svjesnoj problema i zainteresiranoj za njegovo rješavanje, koja dobro poznaje proizvod i tim koji stoji iza njega. Poruka i cilj dovoljno su jasni, a Forum.tm je i dobro upotrijebio svoje poznavanje medija za promociju. Nagrade (perkovi) dobro su ciljane i usklađene s ostatkom kampanje. Prisutan je i video, bez kojeg gotovo da nema uspješne crowdfunding kampanje.
Dobra priprema dala je rezultate. Mjesec dana prije kraja kampanje Forum.tm je već sad značajno prebacio plan. Odličan rezultat koji obećava biti još bolji, reklo bi se, jer su mudro odabrali fleksibilan način koji omogućava nastavak prikupljanja sredstava i nakon što je dosegnut ciljani iznos. Ali je li to financijski uspješna kampanja?
Ne dvojimo kako će forumovcima svaka kuna dobro doći. No toga su i oni sami svjesni dosad prikupljeni iznos pokrit će tek vrlo mali dio troškova koje je potrebno podmiriti kako bi se medij kao što je Forum.tm održao na životu.
Čak i kad bi prikupljeni iznos narastao deset puta, što se čini vrlo ambicioznim jer je prosječna kampanja u 2015. prikupila oko deset tisuća dolara, to vjerojatno neće biti dovoljno za održavanje projekta te veličine, ni kratkoročno, kamoli na dulje staze. A treba računati i na to da će Indiegogo uzeti svojih devet posto prije no što isplati novac.
Gleda li se, dakle, čisto s financijske strane, ova je kampanja već ostvarila proklamirani cilj, ali novac sam po sebi nije dovoljan kako bi se osiguralo ono što se želi postići: opstanak medija. Je li onda riječ o kampanji koja je već sad podbacila?
Teško je dati jednoznačan odgovor na to pitanje jer u kalkulaciju ulaze mjerila koja nisu tako jednostavna i opipljiva poput novca. Što, naravno, ne znači da su manje bitna.
Naime, Forum.tm je kampanjom već uspio skrenuti pozornost medija i javnosti na problem koji smatra bitnim i pokazati kako postoje ljudi kojima je to također važno, dovoljno da bi svoju podršku ne samo izrazili podrškom, lajkanjem na Facebooku već je i konkretizirali posezanjem u novčanik. Ne bi li se, kako sam naziv kampanje kaže, vidjelo da ih ima.
Što više ljudi to učini, što će se više javno raspravljati o problemu, to će njihova kampanja biti uspješnija. Među pet najuspješnijih lani najviše je podržavatelja imao uređaj za provjeru razine vitamina i minerala pomoću pametnog telefona Vitastiq - 873 - no u hrvatskim uvjetima sve iznad 500 smatra se odličnim rezultatom.
Dodatni je bonus to što Forum.tm kampanjom promovira svoje djelovanje i stavove, čime postaje vidljiviji i publici koja ga dosad nije poznavala te potencijalnim financijerima.
Doduše, kako je nedavno upozorio Hrvoje Hafner, stručnjak za crowdfunding i autor bloga Crowdfunding.hr, takav se pristup može pokazati kao mač s dvije oštrice. Sakupe li značajan iznos, pokazat će kako postoji zanimanje javnosti za njihov rad, ali istovremeno i izgubiti dio argumenata zašto bi ih se trebalo nastaviti financirati novcem svih građana. A kao što smo već naveli, malo je vjerojatno kako će doista sakupiti iznos koji će jamčiti održivost.
Uspjeh će biti, naravno, uspiju li stvoriti barem temelj za samostalno poslovanje. Ili, alternativno (i manje izgledno), ako privole Ministarstvo kulture na promjenu modela sufinanciranja medija. Hoće li im to poći za rukom? Znat ćemo više za mjesec dana.