Revoltirani građani u posljednja dva tjedna bojkotiraju trgovačke lance zbog visokih cijena. A uslijed građanskog aktivizma istaknuo se i projekt programera Ante Barića - web stranica jelposkupjelo.eu
Nakon bojkota trgovina 24. siječnja, novi je počeo u četvrtak selektivnim bojkotom triju trgovačkih centara i proizvoda s najvećim poskupljenjima, a kulminira općim bojkotom u petak. Ekonomisti i trgovci ističu da on neće promijeniti temelje koji oblikuju cijene, ali može povećati pritisak za transparentnost i prilagodbu politike.
Kako su naveli, ključni razlozi visokih cijena uključuju: rast troškova - energenti, rad i uvozni inputi značajno su poskupjeli, zatim porezi - Hrvatska ima jednu od najviših stopa PDV-a u EU i ona doprinosi visokim cijenama. Potom sezonalnost - trgovački troškovi variraju zbog turizma i potrebe za stabilnim zaposlenjem cijele godine, te inflacija - hrana je poskupjela za 44 posto u četiri godine, a maslinovo ulje, primjerice, čak 103 posto.
Premijer Andrej Plenković danas je na sastanku s predstavnicima trgovačkih lanaca i proizvođača najavio proširenje liste proizvoda s ograničenim cijenama. Prema novoj odluci Vlade, na popisu će se naći ukupno 70 proizvoda, a cilj je, tvrde, 'dodatno zaštititi standard građana u uvjetima inflacije i tržišnih nestabilnosti'.
Projekt mladog programera
Mladi programer Ante Barić djelomice je doskočio problemu visokih cijena u trgovinama i ponudio konkretno rješenje. Naime njegova web stranica jelposkupilo.eu omogućava kupcima diljem Hrvatske praćenje promjena cijena popularnih proizvoda u trgovinama diljem Hrvatske. Projekt je zaživio još 2023., stoga danas stranica sadrži ogromnu bazu podataka za preko 60.000 proizvoda u više od dvije godine, odnosno kako su se cijene tih proizvoda mijenjale. Zahvaljujući tim podacima kupci mogu potvrditi ili opovrgnuti je li i u kojoj mjeri nešto poskupjelo.
'Ljudi sve češće komentiraju da je 'sve poskupjelo', a stvarni podaci nerijetko nedostaju ili su raspršeni na raznim mjestima. Zato sam odlučio pokrenuti ovu platformu. Kako se na raznim kanalima može čuti o poskupljenima proizvoda i lošem životnom standardu, a ljudi pokušavaju efikasno potrošiti zarađeni novac, dolazi do potrebe za praćenjem cijene proizvoda. Ova stranica rješava upravo taj problem i omogućava potrošačima da donesu bolje odluke tijekom kupovine i pritom uštede', objašnjava Barić u razgovoru za tportal.
Proizvodi se na stranici mogu pretraživati na jednostavan način: po ključnim riječima, kategorijama i raznim filtrima poput 'poskupljenja' ili 'pojeftinjenja'. Korisnici mogu dodavati proizvode u svoju košaricu i pratiti kretanje cijena u realnom vremenu. 'Tako svakog dana možete znati je li danas najbolji dan da skočite u šoping ili pričekate popuste', objašnjava nam Barić.
Stranica se ažurira svakog dana s cijenama proizvoda za taj dan. Sve se automatski prikuplja iz raznih izvora. 'Tu i tamo nešto ručno popravim ili doradim ako je potrebno, no 99 posto vremena sustav radi automatski od kada je zaživio', kaže mladi programer.
Usporedbe cijene istih proizvoda
Na stranici se svakodnevno objavljuju i usporedbe cijena istih proizvoda u raznim trgovinama, poput toga koliko koštaju banane u Konzumu te u Lidlu ili Sparu. Nedavno su dodani podaci i za trgovine poput dm-a i Ikee, čime se prate cijene kozmetike i namještaja.
'Na profilu @jelposkupilo na Instagramu svakodnevno objavljujemo priče s popustima i poskupljenjima za taj dan, a korisnici imaju i opciju primanja tjednih ili dnevnih kataloga s trendovima cijena - to je novi veći projekt', pojašnjava nam Barić.
I dok građani najavljuju i pripremaju se na bojkote trgovina zbog visokih cijena, Barićeva stranica postaje koristan alat za podršku takvim akcijama. 'Pozdravljam svaki oblik konstruktivne kritike i aktivizma. Podaci na jelposkupilo.eu mogu potvrditi ili opovrgnuti nagađanja poput 'ovo je drastično poskupjelo' i tako osnažiti glasove potrošača', naglašava.
Primjer toga bio je njegov projekt Jeltober krajem prošle godine jer je pomoću 21 analize cijena raznih kategorija proizvoda donio precizne uvide u promjene na tržištu. 'Upravo ovakvi podaci pomažu da se potrošači osjećaju informiranije i sigurnije u donošenju odluka', kaže Barić.
Volonterski projekt
Stranica je njegov volonterski projekt, kao i sva ulaganja. 'Konkretne zarade još nema, ali nisam još ni razmišljao o tom aspektu, iako moram priznati da je bilo ponuda. Uvijek mi je fokus na širenju glasa o stranici kako bi što više ljudi moglo donositi bolje odluke o kupovini i pritom uštedjeti. Stalno radim na dodavanju novih izvora i unapređenju postojećih tako da u budućnosti korisnici mogu očekivati još više trgovina i proizvoda', kaže mladi programer.
Zanimalo nas je i je li dosad bilo ponuda za suradnju. Barić potvrdno odgovara, dodajući da neke od ponuda nisu zaživjele, oko nekih još traju dogovori dok su neke već implementirali. Surađuje tako s kolegama sa stranice radi.li, kojoj se može direktno pristupiti sa stranice jelposkupilo.eu, kako bi se kupci informirali o radnom vremenu trgovina. Na stranici kupci pak mogu direktno vidjeti trenutne popuste s jelposkupilo.eu.
Barić ne planira stati na ovome. Među najavljenim inovacijama su usporedbe cijena s drugim zemljama, notifikacije za velike popuste te nativne mobilne aplikacije. 'Ideja je puno, a svaki novi korak usmjeren je tome da stranica bude što korisnija i pristupačnija', kaže. Sve pohvale, prijedloge i komentare korisnici mogu slati na e-mail ili putem društvenih mreža. 'Kad se male ruke slože, sve se može', zaključuje Barić u razgovoru za tportal.