GRAĐANSKI AKTIVIZAM

Već postoji dobar alat da vidimo što je poskupjelo: Ima ogromnu bazu podataka i ažurira se svaki dan

30.01.2025 u 13:11

Bionic
Reading

Revoltirani građani u posljednja dva tjedna bojkotiraju trgovačke lance zbog visokih cijena. A uslijed građanskog aktivizma istaknuo se i projekt programera Ante Barića - web stranica jelposkupjelo.eu

Nakon bojkota trgovina 24. siječnja, novi je počeo u četvrtak selektivnim bojkotom triju trgovačkih centara i proizvoda s najvećim poskupljenjima, a kulminira općim bojkotom u petak. Ekonomisti i trgovci ističu da on neće promijeniti temelje koji oblikuju cijene, ali može povećati pritisak za transparentnost i prilagodbu politike.

Kako su naveli, ključni razlozi visokih cijena uključuju: rast troškova - energenti, rad i uvozni inputi značajno su poskupjeli, zatim porezi - Hrvatska ima jednu od najviših stopa PDV-a u EU i ona doprinosi visokim cijenama. Potom sezonalnost - trgovački troškovi variraju zbog turizma i potrebe za stabilnim zaposlenjem cijele godine, te inflacija - hrana je poskupjela za 44 posto u četiri godine, a maslinovo ulje, primjerice, čak 103 posto.

Premijer Andrej Plenković danas je na sastanku s predstavnicima trgovačkih lanaca i proizvođača najavio proširenje liste proizvoda s ograničenim cijenama. Prema novoj odluci Vlade, na popisu će se naći ukupno 70 proizvoda, a cilj je, tvrde, 'dodatno zaštititi standard građana u uvjetima inflacije i tržišnih nestabilnosti'.

Projekt mladog programera

Mladi programer Ante Barić djelomice je doskočio problemu visokih cijena u trgovinama i ponudio konkretno rješenje. Naime njegova web stranica jelposkupilo.eu omogućava kupcima diljem Hrvatske praćenje promjena cijena popularnih proizvoda u trgovinama diljem Hrvatske. Projekt je zaživio još 2023., stoga danas stranica sadrži ogromnu bazu podataka za preko 60.000 proizvoda u više od dvije godine, odnosno kako su se cijene tih proizvoda mijenjale. Zahvaljujući tim podacima kupci mogu potvrditi ili opovrgnuti je li i u kojoj mjeri nešto poskupjelo.

'Ljudi sve češće komentiraju da je 'sve poskupjelo', a stvarni podaci nerijetko nedostaju ili su raspršeni na raznim mjestima. Zato sam odlučio pokrenuti ovu platformu. Kako se na raznim kanalima može čuti o poskupljenima proizvoda i lošem životnom standardu, a ljudi pokušavaju efikasno potrošiti zarađeni novac, dolazi do potrebe za praćenjem cijene proizvoda. Ova stranica rješava upravo taj problem i omogućava potrošačima da donesu bolje odluke tijekom kupovine i pritom uštede', objašnjava Barić u razgovoru za tportal.

Proizvodi se na stranici mogu pretraživati na jednostavan način: po ključnim riječima, kategorijama i raznim filtrima poput 'poskupljenja' ili 'pojeftinjenja'. Korisnici mogu dodavati proizvode u svoju košaricu i pratiti kretanje cijena u realnom vremenu. 'Tako svakog dana možete znati je li danas najbolji dan da skočite u šoping ili pričekate popuste', objašnjava nam Barić.

Stranica se ažurira svakog dana s cijenama proizvoda za taj dan. Sve se automatski prikuplja iz raznih izvora. 'Tu i tamo nešto ručno popravim ili doradim ako je potrebno, no 99 posto vremena sustav radi automatski od kada je zaživio', kaže mladi programer.

Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
    +35
Počeo bojkot trgovina dm, Lidl i Eurospin u Zagrebu Izvor: Cropix / Autor: Damir Krajac

Usporedbe cijene istih proizvoda

Na stranici se svakodnevno objavljuju i usporedbe cijena istih proizvoda u raznim trgovinama, poput toga koliko koštaju banane u Konzumu te u Lidlu ili Sparu. Nedavno su dodani podaci i za trgovine poput dm-a i Ikee, čime se prate cijene kozmetike i namještaja.

'Na profilu @jelposkupilo na Instagramu svakodnevno objavljujemo priče s popustima i poskupljenjima za taj dan, a korisnici imaju i opciju primanja tjednih ili dnevnih kataloga s trendovima cijena - to je novi veći projekt', pojašnjava nam Barić.

I dok građani najavljuju i pripremaju se na bojkote trgovina zbog visokih cijena, Barićeva stranica postaje koristan alat za podršku takvim akcijama. 'Pozdravljam svaki oblik konstruktivne kritike i aktivizma. Podaci na jelposkupilo.eu mogu potvrditi ili opovrgnuti nagađanja poput 'ovo je drastično poskupjelo' i tako osnažiti glasove potrošača', naglašava.

Primjer toga bio je njegov projekt Jeltober krajem prošle godine jer je pomoću 21 analize cijena raznih kategorija proizvoda donio precizne uvide u promjene na tržištu. 'Upravo ovakvi podaci pomažu da se potrošači osjećaju informiranije i sigurnije u donošenju odluka', kaže Barić.

Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
  • Bojkot trgovina
    +9
Počeo jednotjedni bojkot trgovina u Karlovcu Izvor: Pixsell / Autor: Kristina Stedul Fabac/PIXSELL

Volonterski projekt

Stranica je njegov volonterski projekt, kao i sva ulaganja. 'Konkretne zarade još nema, ali nisam još ni razmišljao o tom aspektu, iako moram priznati da je bilo ponuda. Uvijek mi je fokus na širenju glasa o stranici kako bi što više ljudi moglo donositi bolje odluke o kupovini i pritom uštedjeti. Stalno radim na dodavanju novih izvora i unapređenju postojećih tako da u budućnosti korisnici mogu očekivati još više trgovina i proizvoda', kaže mladi programer.

Zanimalo nas je i je li dosad bilo ponuda za suradnju. Barić potvrdno odgovara, dodajući da neke od ponuda nisu zaživjele, oko nekih još traju dogovori dok su neke već implementirali. Surađuje tako s kolegama sa stranice radi.li, kojoj se može direktno pristupiti sa stranice jelposkupilo.eu, kako bi se kupci informirali o radnom vremenu trgovina. Na stranici kupci pak mogu direktno vidjeti trenutne popuste s jelposkupilo.eu.

Barić ne planira stati na ovome. Među najavljenim inovacijama su usporedbe cijena s drugim zemljama, notifikacije za velike popuste te nativne mobilne aplikacije. 'Ideja je puno, a svaki novi korak usmjeren je tome da stranica bude što korisnija i pristupačnija', kaže. Sve pohvale, prijedloge i komentare korisnici mogu slati na e-mail ili putem društvenih mreža. 'Kad se male ruke slože, sve se može', zaključuje Barić u razgovoru za tportal.